Tror du att du kan leta fram en bild på en bra inkörningsvagn ? Så jag lite mer ser vad jag ska hålla koll efter .Missade ej inkörd, då skulle jag satsa på en inkörningsrockard, som är lätt att ta sig i och ur och man sitter högt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror du att du kan leta fram en bild på en bra inkörningsvagn ? Så jag lite mer ser vad jag ska hålla koll efter .Missade ej inkörd, då skulle jag satsa på en inkörningsrockard, som är lätt att ta sig i och ur och man sitter högt.
Tänkte att 2 axlat är tyngre att dra. Men ja nu när du säger det så hamnar ju vagnens tyngd på hästen om den inte är superduper balanserad..
Är antagligen mest på stubb, platt hage och pyttelite på grusväg som jag kommer köra. Det är inte den bästa uteritts hästen då man är själv, eftersom hon kan kasta sig. Så körningen kommer bli dressyrkörning på bana mestadels.
Tror du att du kan leta fram en bild på en bra inkörningsvagn ? Så jag lite mer ser vad jag ska hålla koll efter .
Då ska jag alltså inte köpa den gamla fina wurst vagnen jag blivit förälskad i ?q
Alltså är den välbalanserad så blir det inte så mkt vikt i däckeln, men den påverkas ju mer av det man kör. En tvåaxlad väger mer men dragvikten blir inte så mkt högre, fördelas ju på fyra hjul, och med lite större hjul så blir den mer lättdragen. Märker det helt klart på vår shettis, hans rockard väger 55 kg och maratonvagnen som ju är tvåaxlad väger 90 kg, och han drar den mycket lättare! Det är främst i uppförsbacke den kan kännas något tyngre, men inte nämnvärt.
Ska leta fram en bild på vår rockard till storhästen, det är en bra modell.
Då ska jag alltså inte köpa den gamla fina wurst vagnen jag blivit förälskad i ?
Maraton aktig vagn med större hjul?
Det kan ju inte skada att ha en vagn stående på loftet tills man har en inkörd häst .Jag skulle göra det när hästen är inkörd, men kanske inte köra in med den? Lite beroende på hur den ser ut kanske. Jag skulle iallafall vilja ha en stabil vagn vid inkörning, som inte låter allt för mkt, men som framför allt inte går sönder om hästen får ett ryck eller kickar. (Självklart ska de ge med sig när det behövs, men det gör de vältillverkade vagnarna). Men när hästen är inkörd skulle jag gärna också köpa finvagn. Suktar varje dag nu.
Vad för däckel är då en bättre? Jag tycker att bågdäckel verkar trevligt, i alla fall den jag sett på en grov arbets loksele. Bred anläggningsyta och ryggen är fri.
men silett däckel kanske är bättre om man kör gigg/rockard?
Knaset i ryggen är mest i länden, i manken och framtill är hon finare, lite muskel knutor bara
Har sneglat på Duo selen brunt ser väldigt trevligt ut ^_^Bågdäckel är klar favorit här - men den saknar silettfunktionen. Men ofta saknar även silettdäcklar en tillräckligt bra silettfunktion också.... Och en bågdäckel kan avlasta bra ändå på ojämnt underlag vid normal körning. En bra hög inkörningsrockard som går att balansera riktigt bra med så lite vikt i däckeln som möjligt i kombination med en bågdäckel med höga skakelfästen är ju en riktigt bra kombination. Tyvärr så drar det gärna iväg lite i pris med bågdäcklar, de som säljs begagnade är rätt dyra om selen är i bra skick, och blir ännu dyrare om den är komplett med baksele. Ett bra budgetalternativ är ändå DOs selar, jag har både deras XL Maraton och Duo och tycker att deras silettfunktion är ovanligt bra för att vara så pass lågt i pris.
Jag har syntetselen från Drive Out till mina shetlandsponnyer och min uppfattning är att det inte på något sätt är större risk för skav från den än det är från mina parselar i läder.Är syntet ngt att ha då på skav känsligt halvblod?
liten fråga om svänglar + dragläder, kompisen har köpt en gammal viktoriavagn, fin överlag men svänglarna fungerade inte ihop med draglinorna hon redan hade (rep+kedja, dvs man hakar fast i dragringen på selen och har krokar på svängeln ). är en arbets/loksele hon har och därför inga fästen för vanliga dragläder. medans svänglarna för vagnen är för just vanliga dragläder.
vad för dragläder/linor ska man köpa som kan passa i lokan? eller ska man skaffa nya svänglar så att man kan ha rep/kedje dragläderna? ett par till dragläder måste i alla fall inhandlas (parvagn) och svänglarna är inte så jätte fina, föregående ägare har skruvat i fula stoppar på dem för att hålla draglinorna på plats och det är en spricka i ena, men de fungerar.
och hur tänker ni om att under en period använda en gammal gammal svängel som det varit mask i? har en liggandes på loftet med fästen för draglinor som jag tänkte låna ut. är det supeduper ajabaja eller kan det vara ok om man kollat så att den håller för tyngd?
Ja det är svängel för omslag på viktoriavagnen. Ska tipsa om adapter , är nog smidigast ^_^.Har viktoriavagnen svängel för draglina med omslag? Då finns det adaptrar att köpa, tex dessa som finns på DO.
Jag väntar själv en leverans med en loksele där jag ska ta lokorna och använda till min silettdäckel. För att slippa köpa andra draglinor med tillbakaknäppning (för att kunna dra igenom dragringen så har jag hittat dessa från horsemeup.se :
De fäster jag med snabbkopplingen i draglädrets fäste i ringen, så blir det rätt vinkel på snabbkopplingen. Jag har just upptäckt att Horsemeup har körgrejer! Mycket bra saker, stort sortiment från zilco. Med alla rabatter de brukar ha så är de oftast billigast på marknaden. Fast det krävs ganska mycket för att jag ska överge DO som leverantör.