Fakta om olika selar och vagnar!

En liten fråga :), jag har kollat runt lite om man kan ha loksele till rockard. Har samma däckel som till bröstselen så själva rockarden kommer hamna på samma höjd och även draglinen från lokan kommer ju vara någorlunda samma som med bröstan. Men är det ändå dåligt att köra enaxlat med loka? Förstår att det blir fel om man kör med skaklarna i dragringen och utan svängel men det kommer jag ju ha (när han väl är inkörd..)
Har liksom ingen lös brösta i nuläget utan kommer få modifiera en parbrösta i så fall.
Känns bättre med lokan under inkörningen för att kunna ha bakselen fäst i dragringen och ingen lös brösta och baksele som som bara hänger ;).
 
En liten fråga :), jag har kollat runt lite om man kan ha loksele till rockard. Har samma däckel som till bröstselen så själva rockarden kommer hamna på samma höjd och även draglinen från lokan kommer ju vara någorlunda samma som med bröstan. Men är det ändå dåligt att köra enaxlat med loka? Förstår att det blir fel om man kör med skaklarna i dragringen och utan svängel men det kommer jag ju ha (när han väl är inkörd..)
Har liksom ingen lös brösta i nuläget utan kommer få modifiera en parbrösta i så fall.
Känns bättre med lokan under inkörningen för att kunna ha bakselen fäst i dragringen och ingen lös brösta och baksele som som bara hänger ;).

Det går alldeles utmärkt att använda lokor till enaxlat! Jag kör med en silettdäckel och lösa lokor. Jag har tagit bort bukgjord och uppehållsrem. Under inkörning tycker jag dock det är en fördel att hela selen sitter ihop, dvs att dragningen också fäster i däckeln.
 
Det går alldeles utmärkt att använda lokor till enaxlat! Jag kör med en silettdäckel och lösa lokor. Jag har tagit bort bukgjord och uppehållsrem. Under inkörning tycker jag dock det är en fördel att hela selen sitter ihop, dvs att dragningen också fäster i däckeln.
Så du har draglinorna fästa direkt i lokorna?
Gör det så stor skillnad mot att ha det i dragringen och fast loksele?
Draglinjen ska ju vara densamma ändå och bukgjorden ska ju ändå vara så pass lös att den inte inverkar.
 
Så du har draglinorna fästa direkt i lokorna?
Gör det så stor skillnad mot att ha det i dragringen och fast loksele?
Draglinjen ska ju vara densamma ändå och bukgjorden ska ju ändå vara så pass lös att den inte inverkar.

Jag har linorna fästa i draglädret, som i sin tur bara är fäst i lokorna. Min däckel tillhör en bröstsele och har därför inga uppehållsremmar att fästa dragringen o däckeln. Jag drog en förhastad slutsats att din däckel också var så eftersom du sa att det var samma till bröstselen, och läste nog lite för snabbt.
Har du en loksele med bukgjord och uppehållsrem så är det ju minst lika bra som att köra med lösa lokor.
 
Jag har linorna fästa i draglädret, som i sin tur bara är fäst i lokorna. Min däckel tillhör en bröstsele och har därför inga uppehållsremmar att fästa dragringen o däckeln. Jag drog en förhastad slutsats att din däckel också var så eftersom du sa att det var samma till bröstselen, och läste nog lite för snabbt.
Har du en loksele med bukgjord och uppehållsrem så är det ju minst lika bra som att köra med lösa lokor.
Däckeln är till en parsele så den har bukgjord. Inte helt säker på vad alla delarna heter, men då det är till en fast brösta så har ju däckeln däckelnstroppar där man fäster brösta/lokorna i, där har jag också fäst fästena för skaklarna (för att få dem högre upp, är ju på tok för lågt att fästa den i dragringen). Så ingen uppehållsrem (om det är vad jag tror dvs, men aldrig haft eller ens sett en däckel till lös brösta :o. Hade fast brösta till gamla ponnyerna (visste inte det fanns ngt annat) och sen jag jag mest rört mig runt lokselar.
 
Uppehållsremmen är den som går mellan dragringen och däckeln och håller den fast/uppe i däckeln. Om du har en däckel med fast brösta till så kan du - beroende på längden på stropparna - använda den remmen till att fästa dragringen i. En klar fördel vid inkörning att allt sitter ihop.
Hur har du löst skakelfästena? Snabbkopplingar?
 
Har skakelfästena i uppehållsremmen då.
(Är alltså den jag kallar för däckel stropp tydligen :p)
Har spännet till dragringen fäst högst upp (än så länge, får justera när jag vi kommit till att ha draglinor) så har plats att ha skakelfästena på samma stropp.
Får försöka komma ihåg att ta bild nästa gång jag har selen på :).
 
Hur tycker ni selen sitter?


Misstänker att draglädret sitter lite högt och bakselen lite lågt samt att lokorna nog är aningens lågt och att de hade kunnat ha sånna där anti tippa fram remmar.
 
Hur tycker ni selen sitter?


Misstänker att draglädret sitter lite högt och bakselen lite lågt samt att lokorna nog är aningens lågt och att de hade kunnat ha sånna där anti tippa fram remmar.

Håller med i det du skriver, lokor och baksele lite upp. Men det blir lättare att se i drag, och det går säkert att anpassa. Det jag är mest osäker på är din däckel. En pardäckel är inte gjord för att ha någon vikt på sig, parhästar bär stången med lokorna/bröstan. Därför är den inte gjord att avlasta något tryck. Jag hade därför inte kört tvåaxlat med den däckel du har nu. Sen hade jag också funderat på om fästet till uppehållsremmen (däckelstroppen) verkligen håller för att ha tyngd på. Den är ursprungligen bara gjord för att hålla fast bröstan i selen när det bromsas.
Sen skakelremmen du har nu, hur blir det om du sätter den över spännet som håller uppe dragringen, alltså när du sänker om du behöver en lägre draglinje? Hamnar den inte då på insidan av uppehållsremmen, mot hästen alltså? Tänker att om du belastar dragringen så blir det ett konstigt tryck, eftersom den hamnar utanför skakelns fäste.
 
Håller med i det du skriver, lokor och baksele lite upp. Men det blir lättare att se i drag, och det går säkert att anpassa. Det jag är mest osäker på är din däckel. En pardäckel är inte gjord för att ha någon vikt på sig, parhästar bär stången med lokorna/bröstan. Därför är den inte gjord att avlasta något tryck. Jag hade därför inte kört tvåaxlat med den däckel du har nu. Sen hade jag också funderat på om fästet till uppehållsremmen (däckelstroppen) verkligen håller för att ha tyngd på. Den är ursprungligen bara gjord för att hålla fast bröstan i selen när det bromsas.
Sen skakelremmen du har nu, hur blir det om du sätter den över spännet som håller uppe dragringen, alltså när du sänker om du behöver en lägre draglinje? Hamnar den inte då på insidan av uppehållsremmen, mot hästen alltså? Tänker att om du belastar dragringen så blir det ett konstigt tryck, eftersom den hamnar utanför skakelns fäste.
Ja däckeln är inte optimal, lämnar inte ngt utrymme för ryggraden heller. Andra däckeln jag fick med är till en skit brösta, ingen bukgjord på den och väldigt mjuk. Tänkte sätta skakelfästet upp och ner sen, Så att jag kan ha den högst upp och utanpå remmen. Så att dragringen kan komma ner ett hål eller två.
Håller ögonen öppna på begagnade lösa bröstor men är inte så många som bara säljer däckel och brösta. Baksele har jag ju en som ligger still och även tömmar och dragläder har jag. Känns dumt att lägga så mycket för saker jag inte behöver.
 
Ja däckeln är inte optimal, lämnar inte ngt utrymme för ryggraden heller. Andra däckeln jag fick med är till en skit brösta, ingen bukgjord på den och väldigt mjuk. Tänkte sätta skakelfästet upp och ner sen, Så att jag kan ha den högst upp och utanpå remmen. Så att dragringen kan komma ner ett hål eller två.
Håller ögonen öppna på begagnade lösa bröstor men är inte så många som bara säljer däckel och brösta. Baksele har jag ju en som ligger still och även tömmar och dragläder har jag. Känns dumt att lägga så mycket för saker jag inte behöver.

Det enda du behöver är ju en bättre däckel, resten borde ju gå att anpassa? Jag hade av både säkerhetsskäl och ergonomiska skäl inte använt den däckel du har nu.
En lös däckel kostar runt 2000, och för lite mer får du en komplett sele i helt ok kvalitet på DO. Jag letar själv efter ny däckel men tror det blir billigare att köpa en komplett sele och sälja de delar som blir över.
 
Det enda du behöver är ju en bättre däckel, resten borde ju gå att anpassa? Jag hade av både säkerhetsskäl och ergonomiska skäl inte använt den däckel du har nu.
En lös däckel kostar runt 2000, och för lite mer får du en komplett sele i helt ok kvalitet på DO. Jag letar själv efter ny däckel men tror det blir billigare att köpa en komplett sele och sälja de delar som blir över.
Ja är ju lika dyrt som en hel budget sele :/. Men köper jag en sele så blir det en hel del pengar på en häst som 1; inte är min, 2; inte vet hur länge ska vara här, 3, är i fel storlek mot vad nästkommande häst kommer vara (kommer antagligen bli ngt halvblods aktigt sen igen).
Har slängt ut en annons efter en beg däckel så förhoppningsvis kan jag hitta en billigare sådan så jag kan lämna över hästen inkörd och med en fungerande sele när ägaren vill ha tillbaka honom :).
En lös brösta är för att ha till körning i vagn sen, känd bra att kunna variera.
Lokselen ska jag se om man kan höja, är redan på nedersta hållare så blir att nita dit ett par till i så fall :). Lika så får jag göra fler hål på bakselen. Men tycker om bakselen, den ligger väldigt stabilt, grannen har en baksele från Börjes som verkligen lever sitt eget liv oavsett hur man fäster den :/. Denna ligger där den ligger :D.
 
Ja är ju lika dyrt som en hel budget sele :/. Men köper jag en sele så blir det en hel del pengar på en häst som 1; inte är min, 2; inte vet hur länge ska vara här, 3, är i fel storlek mot vad nästkommande häst kommer vara (kommer antagligen bli ngt halvblods aktigt sen igen).
Har slängt ut en annons efter en beg däckel så förhoppningsvis kan jag hitta en billigare sådan så jag kan lämna över hästen inkörd och med en fungerande sele när ägaren vill ha tillbaka honom :).
En lös brösta är för att ha till körning i vagn sen, känd bra att kunna variera.
Lokselen ska jag se om man kan höja, är redan på nedersta hållare så blir att nita dit ett par till i så fall :). Lika så får jag göra fler hål på bakselen. Men tycker om bakselen, den ligger väldigt stabilt, grannen har en baksele från Börjes som verkligen lever sitt eget liv oavsett hur man fäster den :/. Denna ligger där den ligger :D.

Det är ju som du säger inte kul att lägga ut pengar på något man behöver tillfälligt. Och körning är inte billigt. Även inkörning kräver en ändamålsenlig utrustning. Billigare än ett par tusenlappar på utrustning kommer du dock nog inte undan innan du ens börjar släpa skaklar, och du kan ju alltid sälja en sele sen. Sen är lös brösta bra, men brösta i sig är ingen nödvändighet. Lokor fungerar till all körning. Kanske att man vill ha snyggare lokor vid dressyrtävlan. Jag har haft maratonsele en period och gått tillbaka till bara lokor.
 
Det är ju som du säger inte kul att lägga ut pengar på något man behöver tillfälligt. Och körning är inte billigt. Även inkörning kräver en ändamålsenlig utrustning. Billigare än ett par tusenlappar på utrustning kommer du dock nog inte undan innan du ens börjar släpa skaklar, och du kan ju alltid sälja en sele sen. Sen är lös brösta bra, men brösta i sig är ingen nödvändighet. Lokor fungerar till all körning. Kanske att man vill ha snyggare lokor vid dressyrtävlan. Jag har haft maratonsele en period och gått tillbaka till bara lokor.
Ja men har ju redan allt utan däckel, så är lite därför jag inte vill köpa en hel sele :).
 
Hur är tanken med storlekar på selar, när man kommer till större pållar än shetlandsponnyer? (tänker främst bröstselar nu då)
Alltså, hur små-stora ponnyer brukar kunna ha storlek ponny i sele? Cob, är det främst för rejälare ponnyer, eller? Eller är det full som gäller om man har en kraftigare kallblodsliknande ponnymodell?
Hur brukar det se ut?

Jag funderar på om jag ska försöka köra in min New Forest, som är liten D-ponny. (åtminstone så långt att jag kan släpa däck och sen sladda paddocken med henne - någon vagn till henne har jag inte råd att köpa på ett bra tag...)
Finns det någon möjlighet att en sele i storlek P skulle kunna funka på henne? (har ev möjlighet att byta till mig en sådan) Vad är den vanligaste begränsande faktorn? Bröstans längd, eller bukgjordens? En för kort bukgjord inser jag ju vad det innebär :p men om jag har en storlek för kort brösta, hur mycket påverkar det och på vilket sätt?
Kan man använda däckeln från vilken storlek på sele som helst och sen pussla ihop det övriga som inte passar? Eller är det olika storlek även på däckeln?
 
Hur är tanken med storlekar på selar, när man kommer till större pållar än shetlandsponnyer? (tänker främst bröstselar nu då)
Alltså, hur små-stora ponnyer brukar kunna ha storlek ponny i sele? Cob, är det främst för rejälare ponnyer, eller? Eller är det full som gäller om man har en kraftigare kallblodsliknande ponnymodell?
Hur brukar det se ut?

Jag funderar på om jag ska försöka köra in min New Forest, som är liten D-ponny. (åtminstone så långt att jag kan släpa däck och sen sladda paddocken med henne - någon vagn till henne har jag inte råd att köpa på ett bra tag...)
Finns det någon möjlighet att en sele i storlek P skulle kunna funka på henne? (har ev möjlighet att byta till mig en sådan) Vad är den vanligaste begränsande faktorn? Bröstans längd, eller bukgjordens? En för kort bukgjord inser jag ju vad det innebär :p men om jag har en storlek för kort brösta, hur mycket påverkar det och på vilket sätt?
Kan man använda däckeln från vilken storlek på sele som helst och sen pussla ihop det övriga som inte passar? Eller är det olika storlek även på däckeln?
Däckeln går nog att ha i typ vilken storlek som helst. Hade en shettis däckel som tömkörningsgjord till storhästen utan problem och fjorden har en i full gissar jag (baserat på längden, han har den på innersta i bukgjorden :))
 
Hur är tanken med storlekar på selar, när man kommer till större pållar än shetlandsponnyer? (tänker främst bröstselar nu då)
Alltså, hur små-stora ponnyer brukar kunna ha storlek ponny i sele? Cob, är det främst för rejälare ponnyer, eller? Eller är det full som gäller om man har en kraftigare kallblodsliknande ponnymodell?
Hur brukar det se ut?

Jag funderar på om jag ska försöka köra in min New Forest, som är liten D-ponny. (åtminstone så långt att jag kan släpa däck och sen sladda paddocken med henne - någon vagn till henne har jag inte råd att köpa på ett bra tag...)
Finns det någon möjlighet att en sele i storlek P skulle kunna funka på henne? (har ev möjlighet att byta till mig en sådan) Vad är den vanligaste begränsande faktorn? Bröstans längd, eller bukgjordens? En för kort bukgjord inser jag ju vad det innebär :p men om jag har en storlek för kort brösta, hur mycket påverkar det och på vilket sätt?
Kan man använda däckeln från vilken storlek på sele som helst och sen pussla ihop det övriga som inte passar? Eller är det olika storlek även på däckeln?

Beroende på märket på selen så klarar man sig rätt långt på en ponnystrl, speciellt om inte ponnyn är så grov. Jag vet islänningar som är i strl med stor C/liten D som har ponny. Till min mycket grova c-ponnykallblodskorsning hade jag Cob.
Det som kan göra en däckel för liten är att den inte lämnar tillräckligt mycket plats för ryggraden. Och att den blir för kort runt magen, men det går ju faktiskt att skarva eller köpa en längre bukgjord, alltså bara den delen som är under magen som man spänner fast däckel- och bukgjorden i.
En för kort brösta är svårt att anpassa rätt läge på eftersom fästpunkterna för uppehållsremmarna över nacken blir för långt fram. Men det är inte hela världen, det brukar gå att ordna om det inte är väldigt för liten. Hellre för kort brösta än för lång, då stör den iaf inte däckeln.
 
Värt att testa åtminstone, med andra ord!
Tack för era svar!

Den här ponnyn är det:
13781738_10153813863787404_8409455959169727994_n.jpg
 
.. märker att jag frågat lite väl mycket i denna tråden :angel:,

men en fråga, kan man ha en vanlig gammal åkvagn i dressyr/precision? typ en sån som kallas skånsk åkvagn?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 767
Senast: mackan
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
27 696
Senast: _L_
·
Körning Tjo! Detta är en tråd för dom som kanske vill börja tävla lite framtiden! Här kan dom som vet något om tävlingar och tävlar själv...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 242
Senast: Nora
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 669
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp