Sv: Fakta om olika selar och vagnar!
Hur, var och när hindrar en fast brösta mer än en lös?
Förslitnings skadan kan ju bero på så många olika saker. Men om det var för att den inte kunde röra frambenen korrekt när den drog så är det pga en felinställd sele och om selen är felinställd så kvittar det om du har en lös eller fast brösta så gör det lika mycket skada.
Men det verkar ju som att du börja fårstå lite av vad du pratar om nu iallafall så om vi ska ta och samman fatta lite av vad vi har kommit fram till.
En skit sele är en sele som inte passar hästen och eller det arbetet selen ska användas till oavsett pris eller modell.
En skit sele är en sele som har en dålig däckel som trycker på manken och eller har för lite stoppning i sig.
En skit sele är en ej komplett sele det vill säga om den saknar gjordar eller liknande. För då går det inte att ställa in selen så den passar hästen + att den kommer inte fungera på det sätet som det är tänkt att den ska göra. Eller är av dålig läderkvalitet.
Som ni ser så passar den billiga bröst selen från börjes, hööks mf, in på rätt många av de ovanstående punkterna men kan med viss komplettering bli en helt OK sele att använda. Och som ni kanske oxså kom på så passar många av de dyrare selarna in på många av beskrivningarna om de hamnar i fel händer.
Och då har vi ju plötsligt kommit fram till att alla selar är skit selar om de används på fel sätt ojsan hoppsan men min sele med löstagbar brösta kan väl ändå inte vara skit? jo om du använder den på fel sätt eller till fel saker så blir den skit.
Jaha så nu antar jag att jag bara kan slänga min ny inköpta billiga sele från Börjes? nej komplettera den med baksele och draglinor och eventuellt bättre stoppning i däcklen och en däckelgjord. så har du en helt ok sele till att ta några turer i veckan ut i skogen med.
Grejen var väl en tråd med text som beskrev "skitselar" och de andra seltyperna plus vagnstyperna önskades, inte en ren frågetråd som jag förstått det. Det känns som att nästan alla forumets trådar skulle passa in här...
Skitselar har dåliga däcklar, alldeles för låg skackelfästning, etc. Bröstorna är inte så lätta att få att sitta bra heller, blir mer ställbart med lösa bröstor.
Ja du nu har vi är ju inte riktigt färdiga med selearna ännu. Du säger att skitselar har alldeles för låga skakelfästen och då är vi plötsligt tillbaks på ruta ett igen för då blir åter igen lokselen en skit sele. Efter som den har låga skakelfästen. Där är åter igen en grej som ska anpassas efter vad den ska användas till om du ska dra en 2 axlad vagn så måste du kanske ha fästena X antal cm ovanför marken för att du ska få en bra balans i vagnen men om du därimot ska dra en vagn med rekade skaklar så kan du inte ha höga skakelfästen för då blir draglinjen helt åt skogen. osv
Så här är åter igen alla seler skit selar om de används på fel sät. Till visa vagnar ska det vara låga skakelfästen och till visa andra höga.
Så där nu är vi förhoppningsvis färdiga med selarna så nu kan vi gå på vagnarna