fakta om hackamore?!

Sv: fakta om hackamore?!

vilka slags hästar har dem? För hästar som inte trivs/tycker om bett samt som "omväxlingsbett"
de behöver inte vara hyperkänsliga? Nej
varför har din häst hackamore? Jag har det som "omväxlingsbett", då jag varierar mellan rakt, delat och bettlöst.
vad tycker hästen om det? Hon är mycket förtjust i bettet, men ska inte gå för länge på det då hon blir rätt framtung och "lägger sig" på nosgrimman.
varför köpte du hackamore? Egentligen till min förra ponny som hade tandproblem ett tag.
rider du med det hela tiden? Nej, max 4-5 dagar i månaden

Bild (MYCKET gammal bild):

19514066.jpg

M-oaa

Vilka slags hästar har dem?
Välskolade hästar som vill vila från bett.

De behöver inte vara hyperkänsliga?
Alla hästar ska väl vara hyperkänsliga? ;) Förstår nog inte riktigt frågan, men en ryttare som slarvar med eftergifterna får nog lätt en häst som hänger i handen.

varför har din häst hackamore?
De hästar jag har ridit på hackamore har jag mest gjort av okunskap. Jag behövde en nödbroms och ville spara hästens mun. Begrepp som "skolning av hästen" och "rid inte fortare än att du har kontroll" var okända för mig då... :o
Har även provat på senare tid, med mer eftertanke, men det funkade ändå inte speciellt bra. Det finns bättre bettlösa alternativ.

Vad tycker hästen om det?
Vissa tog tacksamt chansen att göra som de ville utan att bli dragna i munnen, andra blev förvirrade och olyckliga när det kom till annat än att skritta i skogen.

Rider du med det hela tiden?
gjorde jag det mest vid uteritt, nu gör jag det aldrig. Har skaffat ett par kapsoner istället. :D

Jag rider på hackamore ibland, mest för omväxling. Försöker växla mellan olika bett och bettlöst, för hästens bästa.

vilka slags hästar har dem? Alla typer
varför har din häst hackamore? För att hon trivs bäst på bettlöst.
vad tycker hästen om det? Mkt bra, slappnar av och lyssnar bättre t.ex
varför köpte du hackamore? Jag fick rådet av en vän som oxå rider på hackamore.
rider du med det hela tiden? Varierar mellan hackamore, sidepull och dually-halter.

Bild:

Moonnn033.jpg

(sitter inte jättebra på bilden, hade precis bytt träns när jag tog bilden och hade inte hunnit justera den rätt)

Senast ändrad av en moderator:

vilka slags hästar har dem? känsliga hästar eller som omväxling till bett.

varför har din häst hackamore? Som omväxling till bett, använder det mest när jag rider ut.

vad tycker hästen om det? Han trivs lite väl bra på det blir lätt tung i handen, och underläppen hänger ALLTID 5 cm när man rider på Hackamoore..

varför köpte du hackamore? Som omväxling till betten

rider du med det hela tiden? Nej, ibland när jag rider ut och väldigt sällan vid dressyr, då de ledande tygeltagen inte går att ta me hackamoore..

20316918.jpg

vilka slags hästar har dem?
Ja alla kan ju ha det, men hästar som behöver OFF fron bettet ibland osv.

de behöver inte vara hyperkänsliga?
Förstår inte riktigt vad du menar här... men nej

Då hon är en väldigt känslig mun och aldrig riktigt har varit nöjd med bett, Så testade det och hon gick SUPER :laugh: Sen är det bra då jag plockar lite i hoppningen men med ett hackamore kan jag inte göra det på samma sätt;)

vad tycker hästen om det?
Tror hon gillar det, hon går himla bra på det och är mera arbetsvillig på det

varför köpte du hackamore?
Hon hade fått ett friktionssår av ett rakt gummibett för några år sen...

rider du med det hela tiden?
Red på det hela tiden i 3 månader. Sen gjorde jag så att jag bara har det vid dressyrarbete, mararbete och hoppning

Jag har hackamore på en av hästarna, hon trivs inte på bett.

Vad menar du med hyperkänslig? Jag vill att mina hästar ska vara mkt känsliga och lyhörda för ryttarens hjälper.

Hästen är mkt nöjd med hackamore, gnisslar inte tänder och slappnar av i hela kroppen.

Nej, jag varierar med sidepull och olika kapsoner, ska även lägga in repgrimma som variation när hästen är lite mer skolad.

Så här ser mitt hackamore ut. Jag rider med två tyglar för att slippa ha stångeffekt hela tiden.
hstarna062.jpg

hej. första gången för mig o hästen med hackamore idag. funkade jättebra. fint ditt var föresten. jag har ett med lite längre skänklar.

*kl*

Min medryttarhäst Tequila rids mest på hackamore. För att hon trivs bättre med det än bett o gärna drar iväg om hon har vanligt. Sist jag red henne upplevde jag att hon blev väldigt stark, hängde sig på hackamoret o drog iväg. Nån som har tips på vad man kan göra ?
Vill ju inte gärna hålla så mycket i tyglarna när hon drar iväg så att det blir onödigt mycket tryck på nosryggen.

Jag håller på att sätta igång henne nu o har inte tillgång till någon ridbana. Hon är knappt skolad något alls o har inte blivit riden regelbundet de senaste 4 åren. Innan det vet jag inte.

Min häst är ett tioårigt halvblod som tävlat 1,30 hoppning och LB dressyr med sikte på MSV dressyr.

Min häst är en stabil häst, raka motsatsen till hyperkänslig.

Rekommenderad det av veterinär/hästtandläkare. Jag är rekommenderad att varva bett och hackamore pga hur min häst är skapt i munnen, hon är en så kallad problemhäst när det gäller tänderna, tex får hon hakar.

Hästen tycker hacket är kanon, fick hon välja så skulle hon bara gå med hack.
Jag har ett hack med bara en läderrem på undersidan och jag rider med det i skogen. Rider någon gång ibland även på banan med hack, men då blir det bara markarbete eller hoppning, dressyr funkar inte, kan inte få till finliret med ett hack på min häst.

För att hästen mår bra av att växla mellan bett och hackamore.

Nej. Dels för att man inte får tävla dressyr med hack och dels för att det går inte att jobba min häst optimalt med hack. Jag upplever tex alla tygeltag att de blir ledande+nedåt, uppresande+nedåt, osv.

Vilka som helst.
Nej det är en nackdel.
Nu rider jag inte med hackamore längre, min nuvarande gillar andra bettlösa alternativ bättre, hon tyckte inte om hackamore, det blev för skarpt.vad tycker hästen om det?
Min förra gillade det väldigt mycket.
Min förra häst hade stl 14.5 på sina bett när jag köpte henne. Hennes mungipor var extremt tjocka och fulla med ärr.
Hon var riden och körd med pessoabett och försökte komma undan bettet hela tiden.
Jag använde hackamore eftersom hon drog på andra bettlösa alternativ i början.
Hennes mungipor minskade efter ett tag så hon hade stl 12.5 i bett istället.

Nej, hästen som tyckte om det finns inte i livet längre tyvärr.

Senast ändrad:

Jaha? Så hästar behöver inte vara lydiga för att de är under igångsättning och inte rids på ridbana?

Jag tror att hon menade att hon inte hunnit träna hästen så mycket ännu. Hon försöker ju sätta igång hästen, och rida den ordentligt (vad jag förstod) och hästen stack ändå, under träningen s.a.s. :)

Och Mmyyrsecnos, jag har inga bra tips tyvärr. Mina hästar har alltid varit lätta att stanna, överallt. Värre är det att gå frammåt förbi otäcka platser när man är ensam ;)

till TS:

Vilka slags hästar har dem?
Alla hästar kan nog ha dem, frågan är hur bra det fungerar.
De behöver inte vara hyperkänsliga?
Nej, det är nog en nackdel. Min förra häst fungerade inte på det just pga av det.
Varför har din häst hackamore?
Just nu har jag inte hackamore, nuvarandre samt förra hästen är för känsliga. De fungerar/fungerade på bett men vill ha alternativ så ska testa sidepull.
Vad tycker hästen om det?
Båda mina har upplevt det som för skarpt. Fick testa det på kompisens som däremot trivdes mycket bra med det
Varför köpte du hackamore?
För att jag ville ha ett alternativ till mitt vanliga bett. Har ännu inte hittat något jag och hästen trivs med optimalt.
Rider du med det hela tiden?
Har gett bort det, så nej.

*KL*

oj vad kul att tråden hållit sej vid liv, har ej kollat den på länge :)

i nya stallet har stallägaren hackamore på sin häst, har själv ridit honom med just det på och ägaren har berättat lite om hur det funkkar, trodde inte att det skulle vara så pass skarpt, tänkte själv till min pålle att hack skulle vara bra för omväxling med bett, men tror jag satsar på sidepull ist :)

+ Jozelle

Får helt enkelt hoppas att det blir bättre med tiden då :) Sist jag red stack hon också, men då red jag på vanligt bett. Tycker ändå hackamoret funkade bättre.
Är lite knepigt med en häst som är superpigg o inte får gå oftare än varannan dag. Vill få henne att söka sig framåt neråt o jobba med ryggen men hon vill inte sätta bakbenen under sig. Har en skada på ena bakbenet så en muskel är kortare. Hon har inte ont av det men går lite konstigt. Men men, det är väl bara att kämpa på :)

hejsan bukisar!!
jag skulle vilja veta allt om hackamore,

ja allt som finns om hackamoren s ska ni skriva, och sätt gärna in en bild :D
hejsan bukisar!!
jag skulle vilja veta allt om hackamore,

ja allt som finns om hackamoren s ska ni skriva, och sätt gärna in en bild :D
Heeej, det här är varför jag hellre rider bettlöst än med bett. Självklart vet jag ju inte om allt stämmer, men känns trovärdigt och har sett andra liknande källor.;):hearthttps://www.youtube.com/watch?v=gi57PsjIFqM&app=desktop

Hackamore är ett starkt bettlöst, har man en stark häst är det ett bra bett, men har man en mjukhäst tycker jag man ska kolla på andra bettlösa tex sidepull eller remontnosgrimma. Jag tycker dock det är bra att variera emellan bett och bettlöst, så är hästen för stark för andra bettlösa alternativt är hackamore jätte bra :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 126
Senast: Reshästen
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 184
Senast: Tualma
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 674
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar