Fakta om gallor

P

prince77

Vill höra mera fakta angående gallor.

*Vilka är dom vanligaste orsakerna till gallor?
*VAD är det eg som händer inuti benen när en galla bildas/uppstår?
*Och hur behandlar DU galliga ben?
*Kan en galla vara så allvarlig att hästen blir obruklig?

gallor är ledvätska som "samlats på en punkt"
min häst har inte gallor men det kan lindras med mycket rörelse, liniment och stallbandage under natten, ska finnas något sätt till men minns inte för tillfället. hästen brukar oftast inte blir obruklig pga gallor..varför det uppstår vet jag inte direkt..men kan ha att göra med fel utfodring(för mycket mat) samt foderbyte...m.v.h jeanette

det där med ledvätskan vet jag men VARFÖR bildas den, till försvar för något?

har en häst i stallet bredvid som har fått så otroligt stora gallor så man kan bara skritta med han.. han är inte öm eller så (lösa skor, men inte mer öm än han var innan gallorna kom, hovlsgaraen vill itne sko han.. *suck*), men enligt den egentliga skötaren (som INTE sköter han) så ska han inte ridas alls.. ingen vet varför han får så heller, händer alltid på sommaren, vet. vet inget, inte hovslagare heller..

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 541
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka