Sv: Fakta om bomlöst ?
ojsan, detta skapade visst debatt
jag inser att jag kanske uttalade mig lite fel,skrev utan att tänka efter. Det är inte så att det inte ger NGT tryck. Men trycket minskar enormt (jag är ingen expert alls, har precis gått över till bomlös sadel, men detta är vad min säljare berättat för mig, så det KAN ju givetvis vara fel.)
och hindrar inte hästen från att röra sig som den ska, dessutom gör det inte ont om den skulle hamna lite framför sadelläget.
Naturligtvis ska man sträva efter att sadla så korrekt som möjligt!
jag kan ju berätta om mina egna erfarenheter.jag har, som kanske är lätt att förstå med tanke på mitt användarnamn en islänning, som jag rider som om han vore en "vanlig" häst. har länge haft problem med sadlar, ingen tycks passa helt och jag har ingen aning om hur många bomsadlar jag provat på hononm, många är det iallafall! När jag så hittade en som satt bra funkade den kankse ett par månader, sedan ändrades han och jag var tvungen att byta... ni kankse förstår att det blir lite jobbigt efter ett par byten :smirk: Så jag bestämde mig för ett tag sedan för att testa en bomlös, och efter att jag lärt mig lite om den typen av sadlar (både läst mkt och pratat med människor) kändes det faktiskt som det enda alternativet. jag har bara haft hemma en provsadel änsålänge under en vecka, min egna bomlösa kommer troligtvis imorgon
men redan första ridturen med provsadeln kände jag stoor skillnad på min häst. helt plötsligt TRIVDES han med att bli riden på ett helt annat sätt. han tog ut stegen, fick mkt större och luftigare gång, jag kände att han använde kroppen på ett annat sätt och var totalt NÖJD. En underbar känsla! Ändå red jag bara en kravlös tur i skogen. Skillnaden när jag red dressyr blev ännu större, han blev både smidigare och mjukare! Nu har jag dåligt samvete för att jag någonsin ridit med bomsadel på honom. När jag precis lämnat tillbaka provsadeln och började vänta på min nya red jag i min gamla sadel en gång. Huu! nu när min häst hade haft en sadel som verkligen PASSADE och låg skönt trivdes han inte alls med bomsadeln. Så de senaste dagarna har jag antingen tömkört eller ridigt barbacka
och angående trycket på bogbladen ligger den bomlösa ngt för långt frampå min häst också, men som sagt har jag inte upplevt att han känner ngt som helst obehag av det, utan verkar bara nöjd. Om man stryker med en hand under främre delen av kåpan (som man gör när man provar vanliga sadlar) har man total frihet.
Jag är som sagt nybörjare när det gäller bomlöst men detta var mina erfarenheter i ett lååångt inlägg