Fainting goats

Sv: Fainting goats

Men... va? Hur sjukt var inte det där då? Varför avlar man så sådana stackars getter? :crazy:

Jag mår bara dåligt av att se det. De är i medvetande men musklerna stelnar, vilken panik borde de inte kunna känna när de inte kan fly när de blir rädda? Nej jag tycker inte alls det ser roligt ut :(

Den rasen har som försvarsmekanism att spela döda när fara kommer. Ligga ner stilla = inte trigga rovdjurets jaktlystnad. Så jag tycker inte att det är synd om dem, tycker att det är skitkul!

Den rasen har som försvarsmekanism att spela döda när fara kommer. Ligga ner stilla = inte trigga rovdjurets jaktlystnad. Så jag tycker inte att det är synd om dem, tycker att det är skitkul!

Källa? :)
Med tanke på att många rovdjur även äter as vore det tämligen korkat om det nu vore så. Dessutom händer det ju tydligen även när getterna blir exalterade vid t ex utfodring.

jag kan tänka mig att det kan vara så som Mli säger, men jag är inte helt säker. för hönor spelar död när en rovfågel skulle komma. så varför skulle inte dessa göra det också?

men som sagt. jag är inte säker på det med getterna, har aldrig sett något liknande. men hönor vet jag iaf. och så finns det väl andra fråglar som gör det också..

Ja, men om det kommer in en räv i hönshuset springer de så in åt helvete vad jag har hört :p. Rovfåglar fungerar ju inte riktigt på samma sätt som landgående rovdjur, är inte bytet levande lönar det sig inte med den energi eller risk som fågeln måste utsätta sig för eller göra av med om den ändå väljer att dyka. Dessutom är det väl mycket svårt för fåglarna att få syn på bytet om det inte rör på sig. För de landgående spelar det ingen roll, ser de ett byte som rör på sig ena sekunden och sedan ligger ner i den andra så kan de fortsätta attacken iaf eftersom levande eller as inte behöver spela någon roll.

Fan vad flummigt det blev?! :rofl:

nä, förstår precis vad du menar, och jag håller med. men jag tänkte att det kanske kunde vara likt :idea:

jag är också intresserad om det finns någon källa för det skulle vara instressant å läsa ^^

Nej det är helt enkelt en genetisk missbildning/mutation (Myotonia congenita ) som klåfingriga människor avlat vidare på för att det är coolt.
PL

Så när de studsar iväg på spända ben så är det en försvarsmekanism?
Jag tycker det är grymt av oss människor att avla på den defekten och sedan göra humor av det.

Aha... då var det ju inte alls särskilt kul..

Min källa var ett program på discovery som gick för nåt år sedan

Usch, såg hemskt ut när getterna nästan fick panik för att dem inte kunde röra på sig :crazy: Sjukt vad människor gör!

Liknande trådar

Gnägg Det kan väl inte bara vara jag som råkat ut för att min häst blivit tagen för att vara en annan ras än vad han (den) egentligen är? :D...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
26 677
Senast: Bobloblaw
·
Övr. Hund http://www.blt.se/olofstrom/doms-for-att-ha-plagat-90-djur/ Vet någon något mer om den här kvinnan? Det måste ju ligga en sjukdom bakom...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Mauen
·
Lantbruksdjur Jag har ingen som helst erfarenhet av grisar mer än att det låter förskräckligt om dem. Jag fick titta in i min fasters och hennes mans...
Svar
19
· Visningar
2 210
Senast: Skorpion76
·
Kropp & Själ Varje gång om jag hör det här låten börjar jag gråta och jag förstår inte varför. Det är verkligen riktigt konstigt...
Svar
8
· Visningar
701
Senast: Skorpion76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama