Fågelungar på gång!

Sv: Fågelungar på gång!

Tack ska du ha! Du får väl följa bebisarnas utveckling här i tråden istället. :)

Pennorna börjar komma fram mer på nr 2 och även den ser ut att bli gul.

Vad roligt att se bilder på dom!
Blir nästan lite undulatsugen :love:
Är det svårt att sälja ungar om man skulle lyckas bli med såna? Eller har du stamtavleundulater av värstingstam?

Är det svårt att sälja ungar om man skulle lyckas bli med såna? Eller har du stamtavleundulater av värstingstam?

Ingen aning, det här är min första kull. Vet inte ens om jag kommer att sälja eller behålla. De har i alla fall inga stamtavlor, men jag har köpt mina föräldradjur som unga av hobbyuppfödare och inte i djuraffärer och varit noga med kvaliteten, även utseendemässigt. Jag har i vart fall friska och korrekta fåglar och de är inte släkt med varandra. :)

jag födde upp utan stam så att säga, satsade på tama familjefåglar... de gick som smör... kan ifs bero på att den ena mamman var LILA (sååå fin), å ungarna ärvde färgen... rätt poppis :)

Hoppas dom blir fina.
Hur fort ser man vilket kön dom har?

typ 4 veckor... om man är DUKTIG... jag övade å övade på alla kullar, men det är assvårt med vissa färger... oftast han man ju få "facit" innan de såldes så man visste om man hade rätt ;)
vi sålde iaf ingen med "fel" kön (mot vad vi sa alltså)...

Många gånger är det jättesvårt att se innan de ruggat första gången och skiftat färg på vaxhuden.

magen då??? grön? ---> :bump: eller gul= --->:banana:

Nu har jag kollat. Stängde ute mamman ur boet (vilket hon tyckte var helt ok) och undersökte de två sötisarna lite mer noggrannt.

9250925.jpg

Nr 1 till vänster och nr 2 till höger. 12 resp 10 dagar gamla. Glömde fota magarna, men där var iofs bara lite vitt (?), sparsamt dun än så länge. De var väldigt kärvänliga och satt gärna i handen. :love:

Mina två honor. Fronten på den blå (mamman till ungarna) och sidan av den gula.

9250927.jpg

Sido/ryggbild av den blå honan (mamman).

9250928.jpg

vem är den gula?
är de i samma bur som de andra?

jag tycker att den ena ungen ser ut å få ett vitt "band" på huvudet? eller blänker det i kameran?

spännande!!! kan man spela på dem ;) betson eller vad det heter... vilken färg de blir ;)

jag födde upp utan stam så att säga, satsade på tama familjefåglar... de gick som smör... kan ifs bero på att den ena mamman var LILA (sååå fin), å ungarna ärvde färgen... rätt poppis :)

Kan du inte lägga in en bild på en lila pippi?? Låter kul!

Den gula är min andra hona. De är väldigt goda vänner och alla fåglarna har suttit tillsammans innan. Den gula köpte jag i höstas, ca 7-8 veckor gammal, och den skulle enligt uppgift ha varit en hane. Jag ville nämligen ha en hane till min hona. Men när han ruggat visade det sig att han var en hon! Men de kom trots det väldigt bra överens, så det gjorde inget. Sen köpte jag ett par gröna hanar i vintras, könsmogna men fortfarande ganska unga. Alla satt tillsammans, tills jag beslöt att låta ena gröna hanen + blå honan häcka (de var såå kära i varandra). Satte de andra i en annan bur och satte dit holken till häckparet. The rest is history som man brukar säga. :)

Glömde ju att svara på hälften ser jag nu...

Det är nog bara som det blänker i fotot, men man ska ju aldrig säga aldrig. Vi var nere nyss och tittade på dem (sambon har inte kollat dem lika mycket som jag, det är ju mest mina fåglar hehe) och av någon anledning så är det inget gult runt om där du påpekade. Inte just nu i alla fall. Vi får väl se om några dagar! :idea: Magarna visar ingen färg nu heller.

Men jag kunde se skillnad i längden på stjärtpennorna från i morse. De var märkbart (någon mm) längre nu ikväll. :D

Kan du inte lägga in en bild på en lila pippi?? Låter kul!

jo jag måste scanna lite isf!!!

har bara på två av ungarna å de var mer blå å turkosa...
mamman var verkligen LILA... å så svart/vita vingar, så färgen blev rätt djup!

har kvar en av ungarna (12år nu)... men hon är oppalin, så hon ser inte så mörk ut... heter Oppi ;)

Glömde ju att svara på hälften ser jag nu...

Det är nog bara som det blänker i fotot, men man ska ju aldrig säga aldrig. Vi var nere nyss och tittade på dem (sambon har inte kollat dem lika mycket som jag, det är ju mest mina fåglar hehe) och av någon anledning så är det inget gult runt om där du påpekade. Inte just nu i alla fall. Vi får väl se om några dagar! :idea: Magarna visar ingen färg nu heller.

Men jag kunde se skillnad i längden på stjärtpennorna från i morse. De var märkbart (någon mm) längre nu ikväll. :D

ja det är SJUKT hur fort de växer!!! å hur HÖGT de kan pipa när de är nykläckta!!!

ahhh du fattar inte hur sugen jag är på en pippifågel!!!!!

måste scanna in mina gamla kort... vi dokumenterade flitigt å skrev upp å höll på...

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
639
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
523
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka