Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
StÄpphök.Den här fågeln har jag fått identifierad som en ung stepphök - häftigt tycker jag! Jag har sett den förr på åkrarna utanför vårt hus.
Visa bifogad fil 128941
Såklart! Har jag skivit på alla andra ställen Men håll med om att en steppande hök hade varit rätt underhållande!StÄpphök.
Gud, jag är egentligen inte bra på sånt här, men satt lustigt nog och bläddrade i en fågelguide när jag såg tråden. Kan det vara en tornfalk?Vi har en hel del falkar här också, den här flög snabbt förbi. Någon som kan hjälpa till med vilken sorts falk det är?
Visa bifogad fil 128942
Då hade det varit en jagande sekreterarfågel istället.Såklart! Har jag skivit på alla andra ställen Men håll med om att en steppande hök hade varit rätt underhållande!
Tornfalk är min huvudgissning (de är dessutom rätt vanliga här) Men jag funderar på om vingarna är lite för breda? Men det mest sannolika är ändå det.Gud, jag är egentligen inte bra på sånt här, men satt lustigt nog och bläddrade i en fågelguide när jag såg tråden. Kan det vara en tornfalk?
Nu har jag fått svar - det är en sparvhök. Det förklarar de bredare och randiga vingarna :-) Den susade bara snabbt förbi, ett under att jag hann knäppa av en bild (och att jag hade kameran med rätt objektiv i handen!) så jag fick för mig att det var en falk.Tornfalk är min huvudgissning (de är dessutom rätt vanliga här) Men jag funderar på om vingarna är lite för breda? Men det mest sannolika är ändå det.
Fast hur vet du att det var kanadagäss och ingen annan gås?Jag var ute i skogen ett par timmar med hunden idag. Hörde gäss, tittade upp… och såg 79 kanadagäss flyga i formation precis ovanför. Trevlig resa Visa bifogad fil 132300
Gissning eftersom det finns minst en stor flock kanadagäss som bor någon kilometer bort. De kan såklart ha flugit en bit redan.Fast hur vet du att det var kanadagäss och ingen annan gås?
Tror jag såg en annan ungfågel häromdagen när jag körde hem från jobbet. Mycket större än kråkorna som försökte hinna vara med när de släpade något på snön en bit från vägen. Nu var det garanterat något dödat den försökte dra undan.Har tyvärr ingen bild men på väg hem med ett lass hösilage så såg jag en ung havsörn sitta på en åker ca 30 m från vägen! Inga korpar eller kråkor i närheten så troligen inget trafikdödat.
Tror jag såg en annan ungfågel häromdagen när jag körde hem från jobbet. Mycket större än kråkorna som försökte hinna vara med när de släpade något på snön en bit från vägen. Nu var det garanterat något dödat den försökte dra undan.
Det brukar gå några år mellan gångerna jag ser dem men det är lika roligt varje gång.De är många nu för tiden, havsörnarna. Vi har väl gäng på mellan 3-10 stycken åt gången på fälten här ute.
Gården nära oss har fasanuppfödning så mat finns det.
När vi flyttade ut på gården var det sällsynt förekommande men nu hör det till vardagen att se dem.
Det är fantastiskt mäktigt!