skogaliten
Trådstartare
Nu har det fullständigt exploderat med flyttfåglar som kommer inför den nya säsongen här i norra östergötland efter all kyla och alla snöfall!
I lördags började det så smått med den allra första Bofinken, redan igår såg jag flockvis med Bofink, och grupper med Grönsiska.
Storskrake och knipa syns igen på öppet vatten, och en flock sidensvans satt nyss i ett äppelträd.
En grupp med koltrasthanar besökte dessutom nyss fågelmatningen.
Och, inte minst, det sjunger hejvilt runt om oss!
Bofink, Grönfink, Gulsparv och Domherre är helt klart igång.
Jag antar att hästhår blir ett välkommet tillskott till bobyggandet.
Vi väntar fortfarande på Tranorna, hoppas att inte de tranor som använder den östra flyttningsvägen påverkas alltför mycket av kriget i Ukraina. Vi brukar ha gott om tranor på åkrar och vallar här runtomkring, men i år är de sena.
Och gässen har inte heller kommit än, men jag har sett stora flockar neråt slätten, så de är nog här snart.
Hur har ni andra det med flyttfåglarna?
Vilka har kommit? Vilka saknar ni?
I lördags började det så smått med den allra första Bofinken, redan igår såg jag flockvis med Bofink, och grupper med Grönsiska.
Storskrake och knipa syns igen på öppet vatten, och en flock sidensvans satt nyss i ett äppelträd.
En grupp med koltrasthanar besökte dessutom nyss fågelmatningen.
Och, inte minst, det sjunger hejvilt runt om oss!
Bofink, Grönfink, Gulsparv och Domherre är helt klart igång.
Jag antar att hästhår blir ett välkommet tillskott till bobyggandet.
Vi väntar fortfarande på Tranorna, hoppas att inte de tranor som använder den östra flyttningsvägen påverkas alltför mycket av kriget i Ukraina. Vi brukar ha gott om tranor på åkrar och vallar här runtomkring, men i år är de sena.
Och gässen har inte heller kommit än, men jag har sett stora flockar neråt slätten, så de är nog här snart.
Hur har ni andra det med flyttfåglarna?
Vilka har kommit? Vilka saknar ni?