Fågelinfluensa -> fara för distansritter?

Camilla_H

Trådstartare
Nu när fågelinfluensan har nått Sverige och de ber folk hålla sina hundar och katter inomhus i de avstängda zonerna, så kan jag inte låta bli att fundera över hur detta kan slå mot våra ritter i år. :(

OM smittan nu sprider sig och man inte får vistas i vissa zoner så finns en risk för iaf ändring av bansträckningar, kan jag tänka mig.

Ena året är det Gudrun andra året är det virus - vilken värld vi lever i!

/Camilla

Sv: Fågelinfluensa -> fara för distansritter?

Men inte har de väl bett oss hålla inne våra hundar och katter i Sverige än? Det är väl bara i Tyskland vad jag vet som katter ska hållas inne och hundar i koppel. I DN står det att det inte är någon fara att ha djuren ute, speciellt inte om man inte bor runt det drabbade området.

Jo, i Oskarshamn där de hittade de två döda, smittade viggarna. Såg ett helt inslag om detta på Rapport igår. Inom zonen får man inte ha lösa katter och om man ska ut med hunden måste den vara i band. Dessutom får ingen som inte bor eller arbetar i zonen komma in.

Problemet är väl att det här kan vara bara början. Nu börjar ju flyttningen av fåglar norrut, genom hela Sverige...

Problemet är väl att katter och hundar käkar döda fåglar. Hästar äter (förhoppningsvis) inte smittade fåglar.
// Linda

Camilla_H skrev:
Jo, i Oskarshamn där de hittade de två döda, smittade viggarna. Såg ett helt inslag om detta på Rapport igår. Inom zonen får man inte ha lösa katter och om man ska ut med hunden måste den vara i band. Dessutom får ingen som inte bor eller arbetar i zonen komma in.

Problemet är väl att det här kan vara bara början. Nu börjar ju flyttningen av fåglar norrut, genom hela Sverige...

Men det handlar ju om en zon på några kilometer bara. Småfåglar drabbas tydligen inte och det är ju dem katter tar.

Hälsning Maja

mahlmt skrev:
Problemet är väl att katter och hundar käkar döda fåglar. Hästar äter (förhoppningsvis) inte smittade fåglar.
// Linda

Nä, men det är ju just det om det är avspärrat med zoner lite här och där i det området man ordnar en distansritt så kanske det inte går att ha dom vanliga slingorna & det kan vara svårt att få till en ny bana. Tror det var så Camilla tänkte.

Jag har mitt stall mindre än en mil från det drabbade området utanför Oskarshamn. Vi får hoppas att hästarna inte äter fåglar ;) Tror inte det ska vara någon fara på taket. Är mer orolig för galna koskjukan. Tycker att detta sätter igång mycket tankar, men vi får väl vänta och se, det är väl bara att hålla huvudet kallt och följa de råd som ges. Vi får hoppas att säsongen håller sig enligt planerna. Min första ritt blir Mösseboritten (tror den hette så) Låg söder om Skövde. Detta är väl en ny ritt :confused: är det någon som vet någonting om den, hur är banan, klubben som arrangör mm. Tack för svar:bow: :bow:

Tror inte att man behöver vara speciellt orolig för galna ko-sjukan. Hallstaberg ligger inte så långt från där jag bor. Det enda som jag inte förstår är hur kossan har fått smittan? Men hon kan ju ha fått den redan när hon var ungko, innan de strängare foderreglerna kom till. Hon avlivades ju inte på grund av galna ko-sjukan utan pga kalvförlamning.

Varför måste då katterna hållas inomhus?

Om hästarna inte smittas är väl en sak - det är mig själv jag tänker på! :crazy:

/Camilla

Men är det inte så att man bara smittas om man petar runt i en död fågel, äter en död fågel eller slickar på äggskalet som kommer från en smittad fågel?
Jag tror inte fågelinfluensan kommer sätta stopp för några ritter. Skulle nån plätt bli avspärrad får vi hoppas att arrangörerna är kreativa och kan dra om nån slinga lite.

Sigel
Min första ritt blir Mösseboritten (tror den hette så) Låg söder om Skövde. Detta är väl en ny ritt är det någon som vet någonting om den, hur är banan, klubben som arrangör mm. Tack för svar

hej.... antar att det är ritten runt mösseberg du menar?! (bodde i skövdetrakten i några år)
Min åsikt är att banan är kanon (händer lite, lagom kuperat, fin natur)
men att det kan brista lite på arrangörssidan...
Alla är kanontrevliga, men att få den information man vill ha kan vara lurigt ibland.;)

Ja, vi får hoppas att varken influensan eller galna-ko-sjukan ställer till det för oss.

Även om jag har svårt för masshysterier kring pandemier så blir man ju ändå lite vaken när de direkt spärrar av områden och ber militären bevaka "ingångarna" (även om de nu inte gjorde det utan det blev hemvärnet istället). Eftersom det kostar en hel del så är det ju inget som beordras bara för att någon i någon ledningsgrupp drabbats av masshysteri...

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka