Färskfoder Bravo eller Klass

Netted

Trådstartare
Jag har läst i några trådar och förstått det som att det finns några som har provat Klass och varit nöjda med det. Min hund äter för tillfället Bravo och det fungerar utmärkt (dvs hon äter för första gången med glädje). Andledningen till att jag nu funderar på Klass är för att det finns återförsäljare till det i närheten av där vi bor, vilket det tyvärr inte finns för Bravo.

Hade ni bytt? Vilket foder anser ni vara bäst om man jämför, eller är de likvärdiga?

Bravo Bas med Vom innehåll:
Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 45% varav 20% vom, Potatisfibrer, Ångkokt Korn-Havre-Vete,
Vetekli,Kalk, Mineraler och Vitaminer.
Tillsatta Vitaminer och Mineraler:
Vitamin A, D, E, B1, B2, B3, B6, B12, C, K3
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod.

Klass Normal (Helfoder) innehåll:
Vom, Puts av nöt, lunga, strupe, lever, hjärta och njure
Syrade mjölkprodukter
Vete, korn, havre, havregryn, vetegroddar, vetekli
Potatispulver
Melass
Linfrö
Vitaminpreparat A, B, D och E


Näringsvärdena ser ganska likvärdiga ut. Vad menar de med näringsvärdena våtvikt/torrvikt? Vilket ska man räkna på?
Jag har en dvärgpudel som behöver gå upp i vikt och är ganska svårfödd så det är möjligt att ett annat foder än bas skulle passa.

Vore tacksam med lite hjälp, jag är helt ny på det här området och vill ju ge min hund det bästa.
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

utan att ha någon djupare kunskap om näringsvärdena och så, så gav jag mina klass (både normal och special) från början, det funkade bra. bytte till bravo bas och det funkar lika bra, om inte bättre, hundarna kastar sig över maten och håller vikten utan bekymmer. eftersom doseringen av mat till mina hundar är enklare med bravo så håller jag mig till det (1 hamburgare per dag jmf med en fjärdedels korv per dag... det blev så kladdigt överallt och ibland kändes klassen inte så fräsch "dag 2")
torrvikt är det värde du kan använda för att jämföra med torrfoder, medan våtvikten är det du kan använda för att räkna ut hur mycket näring/vitaminer/spårämnen/what ever hunden får i sig
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Tack för ditt svar! :)

Just själva hanteringen kan jag stå ut med, det viktigaste för mig är att jag får en hund som når normalvikt. Är det ingen annan som har erfarenhet om Klass som foder? Är det av bra kvalité och en bra ersättare för Bravo så kommer jag testa det.
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Jag har testat klass på min lilla, som inte tyckte det var något vidare. Dessutom är det bökigt med korven, att försöka dela en fryst korv är inte det lättaste, och att använda dag två så att säga kändes inte bra alls, så det blev en massa kastande.

Nu skulle han säkert äta, han har blivit betydligt mindre kräsen sista tiden, men det är fortfarande bök med korven, och jag har sålledes cirka 15 korvar i frysen som jag antagligen snart kommer behöva slänga pga datum. Jag skulle gärna vilja ha mina på färskfoder, men här finns det klass, har sett att Fodax kör upp också, men tiderna dom kör passar tyvär inte. Så mina går på torrfoder tills jag har en annan lösning på det hela.
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Min BC får Klass sedan några år tillbaka. Hon är inte alls matglad och ville inte äta torrfoder. Klassen äter hon i alla fall, får en korv per dag. Hon har lagt på sig bra och pälsen är blank och fin. Så för oss fungerar det jättebra.
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Du kan möjligtvis inte få en vän till och hämta upp Fodax?

Jag rekommenderar fodret starkt, alla hundar jag haft har fungerat alldeles ypperligt på det.
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Jag har avverkat både Fodax, Klass, Prima Bravo och Halla.

Om man ser till hur mina hundar ätit av färskfodret så blir det ingen skillnad alls. Men jag kan tycka att Fodax luktar väldigt speciellt. Det luktar inte bara kött utan något starkt. Säkert inbillning ifrån min sida. Men annars tycker jag inte det skiljer så värst mycket åt de olika märkena. Det är väl mest vi människor som petar och ska tycka! Själv spyr jag av vomlukt så mina hundar får Bravo Plus utan Vom. Tycker dessutom burgarna ser betydligt mer aptitliga ut när dom är röda och inte bruna :o

Själv kör jag Bravo och har gjort det senaste åren. Lätt att hantera och portionera.
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

jag kör med bravo plus me vom. enklare än olika fodersorter i korvar som man ska dela osv... hört mycketbra om fodax men svårt att köpa hem då man ska passa en lastbil 5 mil bort..
dock märker jag attd en ena har börjat lessna lite på burgarna men det gör hon med all mat...
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Har läst om flera här som inte tycker om lukten av Bravos med Vom... jag har aldrig märkt något av det faktist :D

Bravo är ju helt klart enklast att servera!

Zizzy: Närmaste leverans för Fodax är Älmhult och jag tror tyvärr inte jag har någon vän som känner sig manad att köra dit. Tycker det är på tiden att Kalmar sätts på kartan...

Jag tror nog att jag ska testa Klass, med tanke på att det är så nära. Annars får jag försöka lösa de 7 milen för att hämta hem Bravo, om det skulle vara alldeles för struligt med korvarna. Tråkigt att inte fler djuraffärer är återförsäljare...
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Har läst om flera här som inte tycker om lukten av Bravos med Vom... jag har aldrig märkt något av det faktist :D



min morfar hade glömt lägga fram burgare¨för tining då hanv ar hundvakt, så han mikrade dom lite lätt.. kan säga att han trodde han skulle dö och få slänga mikron hahahaha:rofl:
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

min morfar hade glömt lägga fram burgare¨för tining då hanv ar hundvakt, så han mikrade dom lite lätt.. kan säga att han trodde han skulle dö och få slänga mikron hahahaha:rofl:

Ja, det var ju kanske inte så jäkla smart! Klart det luktar då :D Haha euw!
 
Sv: Färskfoder Bravo eller Klass

Min äter Bravo Plus från att vara kräsen och vägra äta torrfoder och gick ner i vikt, så när jag bytade så då åt han med god aptit och gick upp i vikt. Den gamle får Bravo Special.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 183
Senast: isafore
·
Hundhälsa Om ca. 2 veckor anländer vår nya valp. Och jag längtar ihjäl mig, såklart.;) Men jag funderar fram och tillbaka på fodret. Hos...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 351
Senast: dramatik
·
Övr. Hund Jag får hem min nya familjemedlem om knappt två veckor och funderar över foder. Jag är ju minst sagt jättenöjd med färskfoder till min...
Svar
8
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp