Sv: Färgval

Jag har har haft massa trista färger på mina hästar tidigare och har alltid drömt om en svart med blå ögon. eller iaf en blåögd.
och en isabell.
men har alltid fastnat på svartbrun, brub. brun brun brun brun brun.

nu skulle jag köpa häst igen och la ut köpes annonser, alltså letade jag inte aktivt efter någon speciell färg utan individ.
Såg inga bilder på någon av dessa djur innan jag tyckte de verkade intressanta och ägarna skickade bilder.
De som testat köpesannonser vet att man får ungefär tvåmiljoner svar att rensa innan man överhuvudtaget kan gallra.

Men kontentan är att jag står med ett tigrerat ponnysto.
Jätteudda tigrerat.
och ett buckskinn quartersto.
Såå jag lyser verkligen upp stallets alla bruna hästar. För resten av stallets hästar 7 hästar är bruna haha :p
 
Sv: Färgval

I min morfars ridlära (skriven av ryttmästare Hamilton kring 1920) ägnas ett långt avsnitt i kapitlet om att välja häst åt hästens färg.

Skimmel avfärdas helt av följande skäl:
  • Syns bra i mörker, fungerar därför inte i det militära
  • Även om man inte är militär så är det bra att ha en häst som inte syns så bra, ifall man skulle göra bort sig på något sätt
  • Eftersom ingen vill ha en skimmel så är de mindre värda vid ev försäljning

Efter att ha konstaterat att en mörk häst är mest praktiskt, och det som militären efterfrågar, ägnas en halv sida åt att förklara att fux är den vackraste färgen och att det är den färgen man bör välja på sin häst.

Kommer inte ihåg att boken tar upp några andra färger.
 
Sv: Färgval

kl

Mina hästar får ha vilken färg som helst så länge de är fuxar ;) Skämt åsido, har aldrig gått på färgen när jag har köpt häst men har ändå haft tre fuxpojkar så kanske undermedvetet ändå har dragit mig mot just den färgen.
 
Sv: Färgval

Vill säga att färgen inte spelar någon roll, men många dras nog undermedvetet till de färgerna man gillar mest.

Åkte och provade mitt sto mycket pga att hon är rödfux, fanns en del likvärdiga hästar runt samma prisklass men i andra färger.

Valacken kan jag erkänna att jag köpte till stor del pga färgen, tyckte att avkommorna efter ett visst sto + hingst var jättefina i kroppen och precis vad jag letat efter, så när jag såg att årsfölet var tecknad precis som jag vill att skäckar ska se ut - ja då blev det köp direkt :)

Skulle jag köpa häst nu så hade jag kollat mycket på färgen då med, jag vill ha en häst jag tycker är vacker. Dock hade jag inte köpt en häst enbart pga färgen, lika lite som jag hade valt bort en annars perfekt häst pga att den var tråkig i färgen.
 
Sv: Färgval

*kl*

Jag tycker färgen kan vara jätteviktig,men måste inte vara det.

Min ena häst är mörkbrun med stjärn och två vita strumpor, världens tråkigaste färg tycker jag. Henne köpte jag utan att välja så att säga...men tycker att hon är världens underbaraste, efter 8 år tillsammans.

Min andra häst valde jag, och färgen spelade en stor roll. Har letat efter en häst som han rätt länge, dvs rätt ras, typ, ålder kön OCH färg. Lusläste annonser från flera olika länder i flera års tid, hittade några få att åka och titta på men det var först med denna som även personligheten klaffade.
Här var ju färgen jätteviktig såtillvida att jag öht inte letade efter hästar med annan färg. MEN, jag valde bort rätt många med den "rätta" färgen pga att andra saker inte stämde.

Är jättelycklig över min fina tigrerade kille :)
 
Sv: Färgval

Jag tycker egentligen att färgen är helt betydelselöst- det säger i alla fall förnuftet!;)
Men känslan säger fux och isabell!

Och det löjliga i sammanhanget är att fux på halvblod är världens tristaste färg enligt mig, men fux på arab, welsh m fl är det läckraste som finns!:D
 
Sv: Färgval

Kl.
Jag har ingen direkt favoritfärg, och jag skulle aldrig välja bort en i övrigt perfekt häst pga "fel färg".
Har tidigare sagt att någon gång vill jag ha en isabell, en riktigt gul en!
Men ...
Nu är vi (jag och mamma) inne på åttonde hästen, och 6 av dessa är svarta :rofl:
En isabellvalack (mammas) och ett brunblackt sto var som övriga två ...
 
Sv: Färgval

kl

Jag har mest gillat fuxar med lite ljusare man och svans, bläs och fyra strumpor. Även helvita skimlar. Nu har jag börjat intressera mig allt mer för islandshästar och där ser favoritfärgerna annorlunda ut ;) Fuxar tycker jag är ganska tråkiga, däremot kritvit skimmel kan jag tänka mig. Även isabell, musblack, fint tecknade skäckar och buckskin (gulbrun?) är fint.

Med det sagt skulle jag inte välja bort en häst p.g.a. färg, men jag kanske skulle provrida lite fler "dåliga" hästar i rätt färg än i fel färg, så att säga, i hopp om att den var bättre än det verkade ;)
 
Sv: Färgval

Jag tycker om svarta hästar med mycket vita tecken.

Skimmel är den enda färg jag skulle välja bort, även om jag gillar hästen i övrigt. Tycker skimlar är fina så länge de är grå, men när de börjar bli vita eller det syns att det egentligen är en flygskimmel så är det inte fint längre.

Skäckar tycker jag är fina, men jag tycker samtidigt att det är svårare att se helheten på dem, jag blir förvirrad av färgen...

Min egen är "tråkigt" brun med stjärn. Tycker egentligen att bruna hästar är ganska tråkigt, men hon har en fin ljusbrun färg så jag tycker hon är fin ändå.

Men skulle jag välja häst helt efter färg så blir det en svart, med mycket vitt... Men personliga egenskaper och känslan hos hästen går före.
 
Sv: Färgval

Jag skulle ALDRIG I HELA MITT LIV köpa en brun häst. Sånna där tråkiga bruna hästar med svart man och svans. Aldrig. XD
 
Sv: Färgval

Jag skulle aldrig lägga mer pengar på en häst som hade en färg jag gillade, däremot skulle jag lättare kunna bli "kär" i en häst som har en färg jag älskar. Men nej, för mig spelar nog inte färgen så stor roll. Men självklart har jag mina favoritfärger, skimmel och grå (kanske också kallas skimmel?). :)
 
Sv: Färgval

I mitt fall är det alltid hästen som har valt mig. Själv har jag inte haft så mycket att säga till om ;)

Jag har aldrig gillat skimlar. Trots det har 5 av mina favorithästar varit skimlar. Vita tecken, annat än stjärn, har jag heller aldrig gillat.

Själv skulle jag aldrig välja bort en häst pga färgen. Favoritfärgen är svar eller brun utan vita tecken, men vad gör man när kärleken kommer i ens väg?
 
Sv: Färgval

Nej jag skulle nog inte välja bort en häst pga färgen om jag gillar den i övrigt.

Jag sa alltid förr att jag ALDRIG ville ha en fux för det har "alla" och det är en tråkig färg. Nu står det två fuxar med bläs i min hage :o:angel:
 
Sv: Färgval

Hej!

För mig spelar färgen egentligen ingen roll. Jag tycker många fuxar är extremt tråkiga i färgen och vill inte ha skimmel. Min älskade häst är skimmel född fux. Flera av favoriterna på ridskolan var fuxar (även av den tråkiga blekgråfuxiga varianten).

Min drömhäst är svart med vita tecken, skäck eller isabell men jag skulle aldrig välja bort en häst för färgen om jag hittade den rätta :-).

/Lavinia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
744
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 997
Senast: Shenzi
·
S
Utrustning hejsan jag gillar att sy och framför allt designa lite annorlunda saker till häst. det började som en kul grej, men nu börjar det bli...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 395
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp