Färger på papper?

TheRedLightning

Trådstartare
Satt och läste i några trådar och där dök det upp om gröna, gula och grå papper (finns det fler färger?). Försökte även söka efter svar själv, men det gick inge vidare så nu frågar jag.
Jag är inte helt hundra på vad de olika färgerna betyder och vad de har för betydelse. Grönt har jag för mig är något i stil med godkänt, men som sagt inte helt hundra på vad eller hur. Har för mig färgen på papperna har nått med aveln att göra, för inte påverkar det hur man får tävla eller? Kanske är helt ute och cyklar nu.

Sen funderar jag på hur man kan se vilken färg på papperna ens egen häst har?

Är det någon som är duktig att förklara pedagogisk så jag förstår, blir jag evigt tacksam.
Tack på förhand. :)
 
Kan bara svara för SWB men:
Gröna papper = "Det bästa". Båda föräldrarna är godkända. Exempel ur verkligheten: Hästar med stam som Turban Rose - Leuthen I, Maraton - Herkules, Camaro M - Capitol I osv. Även med en fullblodsförälder är godkänt, som min Goldlöwe - xx t.ex. (om han nu inte haft ett SH-slaktpass :rage:)
Gråa och vita papper = I något led är det inte riktigt "okej", men minns inte riktigt och blandar ihop det ständigt. @Görel är expert på det där! :D
 
Nej, det blir så förvirrande med avdelning, siffror hit och dit. Jag har aldrig varit bra på att läsa en klump text, lär mig bäst om någon förklarar pedagogiskt.

Då tror jag inte att jag kan hjälpa dig. Googla gamla trådar så hittar du massor i ämnet. Många har förklarat många gånger. Förstår du inte då heller vet jag inte vem som kan hjälpa dig.
 
Tänk som så att gröna papper visar på häst som har minst två led med godkända swbföräldrar.

Gråa och vita papper tyder på att det i något led fattas det som krävs för att platsa i stambok för swb.
 
Då tror jag inte att jag kan hjälpa dig. Googla gamla trådar så hittar du massor i ämnet. Många har förklarat många gånger. Förstår du inte då heller vet jag inte vem som kan hjälpa dig.
Jag sökte först efter svar innan jag skapade den här tråden, annars hade jag inte skapat den.
Varför kan @Dressyrtjejen_97 svara men inte du? Det svaret var hyfsat pedagogiskt, varför verkar det svårt att ge pedagogiska svar utan att krångla till det med en massa länkar till sidor där det står en massa "grekiska" för mig?
 
Nej, det blir så förvirrande med avdelning, siffror hit och dit. Jag har aldrig varit bra på att läsa en klump text, lär mig bäst om någon förklarar pedagogiskt.
Titta på första sidan av passet och numret över streckkorden min har 54049202, nr 54 är raskod, nr 04 är att han är född 2004 och 9202 är hästens löpnummer.
 
Tänk som så att gröna papper visar på häst som har minst två led med godkända swbföräldrar.

Gråa och vita papper tyder på att det i något led fattas det som krävs för att platsa i stambok för swb.
Finns det något sätt att veta vem som har vilka papper, eller kvittar det om vi säger att hästen man ska avla på har gröna papper, även om det bakåt i leden kan finnas nått grått/vitt?
 
Jag sökte först efter svar innan jag skapade den här tråden, annars hade jag inte skapat den.
Varför kan @Dressyrtjejen_97 svara men inte du? Det svaret var hyfsat pedagogiskt, varför verkar det svårt att ge pedagogiska svar utan att krångla till det med en massa länkar till sidor där det står en massa "grekiska" för mig?

Jag kan inte förstå att det är krångligt att få länkar till avelsorganisationens hemsida, du slipper leta där själv. Jag tyckte det var schysst att leta fram sidan åt dig men det tyckte uppenbarligen inte du.
 
Jag kan inte förstå att det är krångligt att få länkar till avelsorganisationens hemsida, du slipper leta där själv. Jag tyckte det var schysst att leta fram sidan åt dig men det tyckte uppenbarligen inte du.
Hur ska jag förklara så du förstår, jo snällt att du länkat, men dessvärre hjälper det inte mig när jag inte förstår vad som står på sidan. Jag har jättesvårt att ta in massa information på en gång, speciellt när det står massa konstiga begrepp jag inte förstår. Jag kan heller inte fråga länken vad den menar med begreppen, för den kommer inte svara mig eller hur?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 999
Senast: Caoimhe
·
Avel Peder nämde ju i ryttareliten att de skulle släppa sin hingst tillsammans med deras avelsston för att hålla nere kostnaderna. Men då...
2
Svar
23
· Visningar
2 660
Senast: Görel
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
15 271
Senast: LenaH
·
Äldre Jag har spenderat någon timme på youtube och kollat på videor om färganalyser och sånt. Jag har provat och provat och provat, men jag...
Svar
0
· Visningar
953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp