Färger hemma

Har vita väggar överallt, utom sovrummet.
Sovrummet SKULLE bli en rogivande grågrön. Men valde bara från färgprov på papper, så är nu något slags pastellig mintfärg.

Lite väl ”prinsessig” för mig, men det funkar. Kanske målar mörkare eller tapetserar en av väggarna i någon mörk cool tapet om ett tag!

I resten av lägenheten tar vi in mönster och färg i mattor/gardiner/stor grön soffa (som blev nästan exakt färgen jag hade velat ha i sovrummet 😂). Ska snart få upp svartbetsade vitrinskåp och bänk. Så det känns inte som att det blir för sterilt trots alla vita väggar 😃
 
Jag har tidigare gillat vitt och grått men går mer och mer åt färg. I sakta takt för det tar tid att ändra och byta ut små saker som gardiner, kuddar osv för jag bor i hyresrätt.
 
Här är det ljusa, neutrala väggar. Har mycket ”natur” istället i form av växter i material. Jag vill att naturen och ljuset ska få vara framträdande för det ger mig lugn. Väljer varma färger som komplement. Ogillar mönster och skarpa färger. Det känns rörigt och stressande.
Möblerna är mix av gammalt och nytt. Likaså en del föremål.
Min sambo har lagt mycket tid och pengar på belysning så kvällstid är samtliga rum mjukt upplysta och det ger en varm och obonad känsla som inte framkommer på bilden.

Soffan är dock ett hatobjekt som ska bytas ut mot en sammetssoffa i nån varm ton.
IMG_9018.jpeg
 
Jag har inte vågat måla någon vägg än då jag hyr och alla väggar här är vita eller ljusgrå.
Vet att jag kan återställa men har ändå inte gått lyss än så att säga 🙈
Så jag har inredning med färg!
 
Det är vita väggar i hela lägenheten, men vi har inte en enda vit möbel, många tavlor och mattor och gardiner med färg. Det mesta går i blått - turkost - grönt. Vi har alltså lagt till färg på en neutral bakgrund.
Soffan är dock tråkigt beige och börjar bli nedsutten, så det är nån slags plan att den kanske ska bytas ut och då kan ju den också få lite färg.
 
Jag har inte vågat måla någon vägg än då jag hyr och alla väggar här är vita eller ljusgrå.
Vet att jag kan återställa men har ändå inte gått lyss än så att säga 🙈
Så jag har inredning med färg!
Samma här!
Vita väggar, men resten av inredningen är i klara färger. Hade gärna målat om väggarna, men då jag planerar att flytta så snart jag kan så får det vara vita väggar.
 
Jag gillar varma toner! Hallen är en ljust beige färg med inslag av rött, vardagsrum jotuns organic red. Lister svarta. Gillar svarta detaljer, och även mörkt trä!
Vill gärna hålla ett tema med färg på väggarna för att det ska kännas enhetligt i huset, men vårt gästrum är grönt med mörkgröna lister :)
Sovrum har vi målat om två gånger men inte riktigt nöjda där än, vill ha varmare toner där med...
Sen gillar jag inslag av färg och mönster som bryter av så det inte blir för mycket rödbrunt och svart :)


Ska snart göra om köket (vita skåp och luckor idag) och det kommer gå i samma färger. LÄNGTAR!!!!

20240907_131843.jpg
Min favorithörna 😊
 
I köket färg men resten är lite mer dämpat, vita väggar och möblerna är vita utom soffan som är isblå, blå prydnadskuddar till, har en del Kallax och lådor till som är beige. Kommer en ny soffa om ett par veckor som är beige. Gardiner är blå och beige. Många gröna växter.

Jag gillar eg färg men gillar också lugnet i en dämpad färgskala. Badrummet är blått från start men kommer strax ha mycket rosa (handdukar, mattan och duschdraperiet plus ev ngn dekoration).

IMG_2334.jpeg
 
Mitt kök och min hall. Verkligen ingen röd tråd, hela min lägenhet är en blandning av färger, gulligt, makabert, hästar och katter 😆
Älskar't, beige är min hatfärg och neutralt och jordnära gör mig deprimerad.

1000028875.jpg
 
Screenshot_20240907_194657.jpg

Här är en liten vägg i mitt kök. Det var bland det första jag gjorde när jag flyttade in. Övriga väggar fick vara som de var, vita. Golvet är stora grå/creme-rutor.

Jag ska göra om i fler rum allt eftersom och det kommer att vara färg där med, om än inte riktigt lika knalligt.
 
Jag kör på lila och massor av pillemojs i tema sagoskog i ”sovrummet” (bakom hyllan) och vardagsrummet
IMG_8940.jpeg
 
Typ vitt och svart i köket. Köksskåpen är tyvärr nikotingula och för är så stökigt så jag vill inte visa just nu.
IMG_8941.jpeg

Jag har inte fått välja någon väggfärg själv utan det var målat när jag flyttade in. Eller jo, vardagsrummet fick jag måla om (och välja bland några lika tråkiga nyanser allihopa) för det var knallorange
 
Extrarummet är vitt och grått med beige väggar. Ursäkta alla projekt. Kunde inte ens stänga garderobsdörren 😅
IMG_8942.jpeg
 
Jag dras till och tilltalas mest av mörka färger men har upptäckt med tiden att jag faktiskt trivs bättre med ljusa färger i rum jag "vistas" i. Det stora undantaget är sovrummet som jag föredrar mörkt. I min nuvarande lägenhet har sovrummet mörkblå väggar med svart garderob och byrå, ljusgrå heltäckningsmatta.

Hallen har en vit/grå tapet som ser ut lite som en skog, vardagsrummet går också i grått i en sorts kalkmönster, fast tapet då, jättefin.

Köket är litet och jag har mörkgråa luckor från IKEA, då det är otroligt lite väggyta och mycket grått så har jag målat i en mintgrön där för att bryta av lite, det är jättesnyggt, passar perfekt med det gråa.

Mitt "kontor" skulle från början bli en sorts fiskrum och ville därför ha lite grottfeeling (pga dubbla skrivbord hamnade akvariet ändå i vardagsrummet i slutändan..) där är det mörkgrå plastmatta, tapeten är svart med mörkgröna blad (jättesnygg) och taket är svart! Svart tak är definitivt något jag kommer ha i sovrummet i nästa boende nu när jag väl vågat mig på det. Det äter dock fruktansvärt mycket ljus även dagtid, mer än jag trodde, och då kontoret bara har ett litet fönster är det ganska irriterande när man typ ska städa då det aldrig blir riktigt ljust där inne även med taklampan tänd.
 
Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt.
Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket färg? Alla möjliga eller några få?
Någon färg som är dominerande?
Eller föredrar ni det mer avskalat rent färgmässigt?
Ni som har få färger har ni något annat då som mer drar blickarna till sig? Tex former eller träslag?

Hur tänker ni när ni väljer? Färg eller tapeter? Mönstrade eller enfärgat?

Blev lite mycket frågor här nu. Men intressant att höra hur ni tänker (eller inte tänker) :)
Inreder med djupa färger. Mörkgrönt, mörkrött, brunt. Älskar det ombonade och kan inte med det avskalade vita.
Typ såhär har vi det:
dark-living-room-with-couch-table-lamp-with-candle-it_902338-2875.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
602
Senast: Svartkatt
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 916
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 075
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 296
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp