Färger hemma

karamelldrottningen

Trådstartare
Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt.
Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket färg? Alla möjliga eller några få?
Någon färg som är dominerande?
Eller föredrar ni det mer avskalat rent färgmässigt?
Ni som har få färger har ni något annat då som mer drar blickarna till sig? Tex former eller träslag?

Hur tänker ni när ni väljer? Färg eller tapeter? Mönstrade eller enfärgat?

Blev lite mycket frågor här nu. Men intressant att höra hur ni tänker (eller inte tänker) :)
 
Färg, enfärgad :D ,tapet oftast mönstrad, jag byter färg efter mitt eget tycke, just nu grått,vitt och grön/turkos/mintgrön men inte självlysande, kanske heter det linblomsfärg ?
Och ja har nästan en sak i varje rum med färg eller massor med färg som folk antingen älskar eller avskyr.
Färg på gardiner o kuddar som bytes efter tycke o smak
 
Jag har jättemycket kkara färger hemma, trivs så bra med det. Har enfärgade möbler i glada färger och mönstrade soffkuddar, filtar och annat. Kan inte bli för mycket färg för mig. 😊

Köpte två av dessa kuddfodral förra veckan. Tycker de representerar mitt hem bra.

buskvicker-kuddfodral-lila-groen__1259188_pe926594_s5.jpg
 
Jag har en mossgrön hall, en rosa ton i sovrummet och ett äggskalsgult kök. De färgerna går igen i möbler och textilier där jag även plockar in en del orange och ljusblått. Huvudsakligen enfärgat, jag tycker det är lättare med textur än med mönster. De exakta nyanserna på väggarna är framtagna av en arkitektvän till familjen men färgtemat i övrigt har mestadels fallit på plats utifrån mina egna preferenser.
 
Jag är en sån som mår bra av färg och dåligt av vitt. Min inredning är främst grön, lila och grå. Det är mina favoritfärger som jag mår bra av att ha omkring mig. Till det mörka möbler, de moderna är svarta eller grå och så har jag en del ärvda möbler från mina morföräldrar, stora tunga från typ 40-talet.
 
Vardagsrummet har grön mönstrad tapet från 1956. Köket vit tapet med samma mönster (så lika jag kunde hitta). Hallen ljusblågrön. Sovrummet lite gråaktig tapet. Barnrummet har två fondväggar, den med blommor och en med blåa tranor.
Trappan upp till övervåningen är ljust blåmålad. Väggen brun tapet.
Uppe är det vit strukturtapet i hallen. Vita, lite svagt mönstrade, tapeter i båda rummen. Inte tagit tag i att byta tapeter där än.
Badrummet är mintgrönt. Toaletten uppe grön blommig tapet.

Det är generellt ganska mycket färg hos oss. Möblerna är till stor del antingen original sen huset byggdes eller Ikea.
Lite kaos med andra ord. Det här med inredning är inget vi är intresserade av :angel:
 
MYCKET färg, trots litet hus :) ! Jag har börjat måla om alla dörrkarmar och dörrar in en jättefin ljusgrå nyans. Förra året målade jag alla fönster och fönsterkarmar. Förut var de en högblank vit (numera gulnad) kulör... :wtf: Till detta matchar jag fina mönstrade tapeter. Jag har mycket loppisfyndade äldre (älskar sekelskifte) prylar också, och en härlig mix av gamla möbler. Nä, jag är inte precis mycket för det vita, gråa, avskalade... :D
 
Jag vill ha färg, och mönster! I mitt hem finns en enda vit vägg och den är bara vit för att det ska byggas ett förråd runt den väggen 😛
Mitt sovrum har mörkblå väggar, badrummet gröna, hallen och köket turkosa, matrummet rosa, vardagsrummet har en blommig tapet på alla väggar och arbetsrummet en tapet med gröna blad och alla snickerier är målade i grönt.

Nu planerar jag renovering och då är det färg och mönstrade tapeter som ska in på ytskikten. Jag gillar inte direkt fondväggar, föredrar att ha mönster på alla väggar för att få effekt. Och dörrar, lister och foder målas in i matchande kulör, absolut inte vitt 😁

Tillägg: typisk inredning hos mig. Färg men försöker få lite harmoni i kulörer.
Polish_20240907_074622267.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har vita möbler (förutom soffan som är grå), men det är det enda som är vitt.
Eller ja, väggarna i badrummet och i tvättstugan har vitt kakel pga billigast och jag behövde dra in på något när hela huset behövde renoveras innan jag kunde flytta in.

Alla väggfärgerna är naturfärger eller vad man ska säga. Varma, ljusa toner av beige, grön och grå.

Sovrummet är mest utstickande hemma mig.
MÖRKT gråbruna väggar. Jag älskar det!
Vita sovrum är inte min grej. Mina föräldrar var rätt tveksamma när jag bestämde mig och målade väggarna, men de håller med om att det blev mysigt när det blev klart.
Jag vill ha mörkt när jag ska sova. Hellre "mörk grotta" än "steril sjukhussal".
 
Jag vill ha färg, och mönster! I mitt hem finns en enda vit vägg och den är bara vit för att det ska byggas ett förråd runt den väggen 😛
Mitt sovrum har mörkblå väggar, badrummet gröna, hallen och köket turkosa, matrummet rosa, vardagsrummet har en blommig tapet på alla väggar och arbetsrummet en tapet med gröna blad och alla snickerier är målade i grönt.

Nu planerar jag renovering och då är det färg och mönstrade tapeter som ska in på ytskikten. Jag gillar inte direkt fondväggar, föredrar att ha mönster på alla väggar för att få effekt. Och dörrar, lister och foder målas in i matchande kulör, absolut inte vitt 😁

Tillägg: typisk inredning hos mig. Färg men försöker få lite harmoni i kulörer.
Visa bifogad fil 152790
Jättefint :) !
 
Jag har vita möbler (förutom soffan som är grå), men det är det enda som är vitt.
Eller ja, väggarna i badrummet och i tvättstugan har vitt kakel pga billigast och jag behövde dra in på något när hela huset behövde renoveras innan jag kunde flytta in.

Alla väggfärgerna är naturfärger eller vad man ska säga. Varma, ljusa toner av beige, grön och grå.

Sovrummet är mest utstickande hemma mig.
MÖRKT gråbruna väggar. Jag älskar det!
Vita sovrum är inte min grej. Mina föräldrar var rätt tveksamma när jag bestämde mig och målade väggarna, men de håller med om att det blev mysigt när det blev klart.
Jag vill ha mörkt när jag ska sova. Hellre "mörk grotta" än "steril sjukhussal".
Håller med om mörkt sovrum. Vårt är tapetserat med en rätt mörk storblommig tapet. Mycket fint och mysigt :up: !
 
Jag har vita möbler (förutom soffan som är grå), men det är det enda som är vitt.
Eller ja, väggarna i badrummet och i tvättstugan har vitt kakel pga billigast och jag behövde dra in på något när hela huset behövde renoveras innan jag kunde flytta in.

Alla väggfärgerna är naturfärger eller vad man ska säga. Varma, ljusa toner av beige, grön och grå.

Sovrummet är mest utstickande hemma mig.
MÖRKT gråbruna väggar. Jag älskar det!
Vita sovrum är inte min grej. Mina föräldrar var rätt tveksamma när jag bestämde mig och målade väggarna, men de håller med om att det blev mysigt när det blev klart.
Jag vill ha mörkt när jag ska sova. Hellre "mörk grotta" än "steril sjukhussal".
Vad har du för andra färger till dina mörkgrå sovrumsväggar?
 
Älskar när det är ljust, men får inte vara för sterilt. Kör därför på vitt, ljusgrönt, ljust trä och beige som grund, kompletterat med växter, tavlor, plädar, ljusstakar, kuddar och gardiner i starkare färger och olika texturer. Gemensam nämnare för allt är dock en dragning åt varma nyanser, naturmotiv och naturliga material.

Min älsklingstapet är helt vit - skimrande blommönster mot mattvit bakgrund. Sådär så att man kan kombinera med precis vilka färger man vill på allt annat utan att det blir plottrigt eller något skär sig, samtidigt som mönstret när ljuset faller snett mot väggen tar bort känslan av sjukhussal. Jag kombinerar med grön matta, beige soffa, röd pläd, samt tavlor med naturmotiv i starka färger, och planen är att även införskaffa ljusblå gardiner.
 
Vi flyttade in i ett hus i början av året som verkligen var femtio nyanser av grått. Målat grått, olika grå fondtapeter, grå heltäckningsmatta osv. Vi började med att måla om samtliga väggar i olika färger. Har använt matta färger så de känns ganska dova. Vi har grönt, rött, gult och blått. Plockar sen upp de färgerna på olika vis i inredningen och har en del mörkbruna trämöbler och naturmaterial. Försöker hålla en varm färgskala.

Lister, foder, dörrar, trappa och tak är dock fortfarande vita. Där tycker jag det är svårare med vilken färg man ska ha även om jag väldigt gärna hade haft något annat än vitt.
 
I huset hade jag mycket färg på väggar och älskade det. Nu bor jag i en liten nyproducerad tvåa med vita väggar och ett ganska ljust golv.
Möbler i trä blandat med vitt och tänker sen ha färg på gardiner och textilier.
Det mest utmärkande just nu är överdragen till mina fåtöljer :D
Det ska upp en tavla bakom dom också med en solnedgång i rött och gult.
20240907_095014.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
602
Senast: Svartkatt
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 916
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 075
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 296
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp