Fadderbarn i fattiga länder!

Sv: Fadderbarn i fattiga länder!

För att få ordning och reda i länder så är det rätt bra att börja från början, d v s att se till att så många barn som möjligt får chansen inte bara att överleva utan att utbilda sig och själva utveckla sina länder i positiv riktning.

Själv har jag nyligen blivit fadder åt en flicka i Rwanda.

dem vill ju inte lösa och behöver inte lösa några problem så länge vi underhåller dem...

Jag tror helt enkelt inte på att lösningen är att skänka pengar, för det har ju inte fungerat jätte bra hittills.

Lösningen måste ju vara att det blir ordning och reda i deras hemländer.
Men den biten verkar ju vara föga intressant att lägga krut på.

Förlåt att jag säger det men du verkar väldigt okunnig om hur biståndsorganisationerna jobbar. Visst kan det handla om att dela ut mat i katastrofsituationer men det långsiktiga biståndet handlar om helt andra saker. Om jordbruksutbildning, skolor till barn, hälsovårdsprogram, företagande, kvinnors rättigheter mm.

Visst finns det misslyckade biståndsprojekt men det finns också väldigt många exempel på hur hela samhällen utvecklats och blivit självförsörjande.
Exempel som visar, att när barnadödligheten går ned minskar familjestorlekarna snabbt och därmed jordens befolkningsökning.

Det har hänt mycket i världen pulkaskurk! Och det fortsätter att hända. Bistånd, mikrolån och handel är med och driver utvecklingen. Ta gärna reda på mer fakta, det finns mycket information tillgänglig t ex på gapminder.org

Förlåt att jag säger det men du verkar väldigt okunnig om hur biståndsorganisationerna jobbar. Visst kan det handla om att dela ut mat i katastrofsituationer men det långsiktiga biståndet handlar om helt andra saker. Om jordbruksutbildning, skolor till barn, hälsovårdsprogram, företagande, kvinnors rättigheter mm.

Visst finns det misslyckade biståndsprojekt men det finns också väldigt många exempel på hur hela samhällen utvecklats och blivit självförsörjande.
Exempel som visar, att när barnadödligheten går ned minskar familjestorlekarna snabbt och därmed jordens befolkningsökning.

Det har hänt mycket i världen pulkaskurk! Och det fortsätter att hända. Bistånd, mikrolån och handel är med och driver utvecklingen. Ta gärna reda på mer fakta, det finns mycket information tillgänglig t ex på gapminder.org

Jag vet det jag behöver veta och jag tycker helt enkelt utvecklingen är för dålig i förhållande till priset.

Tycker inte dem jobbar tillräckligt bra helt enkelt. Min åsikt, du behöver inte tycka lika :)

Därför tycker jag det är värdelöst att bistå med mera.

Alltså, pulkaskurk kanske uttrycker sig lite väl sammanfattande, men de åsikter hon vädrar har jag stött på gång på gång hos SIDA-anställda, hos Peace Corps-volontärer på plats osv osv. Ja, allt ovan i din text måste finnas, MEN vårt och andra länders enorma givande har också skapat en inställning att det där är inget man behöver ta tag i, det där är inget som landet självt ska lösa, för det kommer ju snart pengar från ett rikare land. Tro mig, jag har sett inställningen om och om igen. Den är ett problem.

-De flesta tror att svenskt bistånd går till hjälparbete, och visst något går ju till katastrofhjälp men det mesta gör inte det. Enligt Helena Thorfinn som skrivit bästsäljaren "Innan floden tar oss", som är en roman på temat bistånd", så används det mesta till att stödja uppbyggnaden av företag som Sverige sedan kanske kan föra handel med. Dessa företag har inga krav på sig att göra "fair trade", om nu någon trodde det... Det kallas för att stöja utvecklingen i utvecklingsländerna.

Jag har haft ett indiskt fadderbarn i tio år, men det är länge sedan nu. Vet inte vad det blev av honom. Jag har tänkt på det ibland och undrar - alla dessa fadderbarn, klarar dom sig som vuxna? Räckte det att dom fick en skyddad uppväxt? Blev dom rustade för att klara sig i det land dom bor i? För än om deras fadderfamiljer skulle vilja det, så kan man ju inte ta dom till Sverige om det skulle gå åt skogen i hemlandet!

Sist jag gav något så var det till en missionär som mer eller mindre adopterat en massa handikappade pojkar. Han behövde en slant för att betala deras skolavgifter i januari. Dessförinnan gav jag till flickhem i Nepal. En del av flickorna som bor där har varit prostituerade och andra löpte väldigt stor risk att säljas av sin familj. Och så dras 100 kr i månaden från mitt konto till läkare utan gränser.

Jag är fadder till en tjej i Brasilien genom ActionAid.
De pengar jag ger går inte till henne, utan till hela hennes by. Skolgång för barnen och vuxna kvinnor som får lära sig försörja sin familj (odlingsprojekt, utbildning och liknande).

Jag är världsförälder genom UNICEF och stödjer även projekt som jag har träffat på genom bekanta eller på resor.
Tex Emmas "skitungar" i Uganda och ett djurhem för vilda djur i Sydafrika som skapar intresse för Sydafrikas natur & vilda djur bland barnen i byarna omkring och lär dem hur de ska ta hand om det på ett bra sätt.

Min mans syster ar for narvarande i Uganda, halvvags genom ett 2-ars volontarprojekt. Hon jobbar pa en skola som upprattats for f.d. barnsoldater, och hjalper till att skapa struktur for undervisningen (hon ar rektor pa en skola i England i vanliga fall).

Hon funderar pa att avbryta sin medverkan darfor att det ar sa fruktansvart korrupt. Nastan alla pengar som kommer in (via val ansedd valgorenhetsorganisation) tas om hand av rektorn for skolan och nastan allt hamnar i hans egen ficka. Det mutas och hotas hit och dit och ingenting blir gjort darfor att fokus ligger inte pa barnen eller de behovande, utan pa att gynna sig sjalv. Och tydligen ar det inte helt ovanligt aven pa andra stallen, enligt konversationer som min mans syster haft med volontarer i andra stader. Sa tyvarr forekommer det ju, kanske mer an vad man tror :(

vårt och andra länders enorma givande har också skapat en inställning att det där är inget man behöver ta tag i, det där är inget som landet självt ska lösa, för det kommer ju snart pengar från ett rikare land. Tro mig, jag har sett inställningen om och om igen. Den är ett problem.

Verkligen. Ett mycket stort problem. Därför är det väldigt bra med mikrofinansinstitut som ju är reguljära banker och finansiella tjänster där det affärsidéer utvärderas och där återbetalningsviljan är god - så god att våra trygga svenska banker inte kommer i närheten av så låga kreditförluster. Att stödja mikrolån är alltså ett ganska tryggt sätt att hjälpa, om ens huvudsakliga drivkraft är att hjälpa till självhjälp.

Det finns också forskning som visar att bistånd till kvinnors företagande hjälper ett samhälle betydligt mer eftersom ett ökat välstånd och ekonomiskt självbestämmande för kvinnor i högre grad gynnar barnen och därmed hela samhället.

Detta sagt, så är givetvis korruptionen ett jätteproblem, även det bidragsberoende som folk i både rika och fattiga länder kan drabbas av när man får sin försörjning tryggad utan egen ansträngning. Att ställa krav och följa upp är enormt viktigt.

Men jag tänker också att en stor fara är att tänka på världen som uppdelad i rika och fattiga länder där "vi" ska hjälpa "dem". I Afrikas länder växer medelklassen snabbt. Folk börjar få tillgång till internet och mobiltelefoni. De börjar efterfråga varor och tjänster och marknaderna växer. Jag hörde på radio att tillväxten hölls uppe i väst under senaste finanskrisen tack vare tillväxtländernas efterfrågan. Vår kris skulle annars ha blivit väldigt mycket värre.

Klotet är litet och ekonomin är global. Vem är vinnare och förlorare om 40 år? Utbildning, vaccination, mödra- och spädbarnsvård, demokratisering i alla världens länder är otroligt viktigt för VÅR överlevnad också.

Min mans syster ar for narvarande i Uganda, halvvags genom ett 2-ars volontarprojekt. Hon jobbar pa en skola som upprattats for f.d. barnsoldater, och hjalper till att skapa struktur for undervisningen (hon ar rektor pa en skola i England i vanliga fall).

Hon funderar pa att avbryta sin medverkan darfor att det ar sa fruktansvart korrupt. Nastan alla pengar som kommer in (via val ansedd valgorenhetsorganisation) tas om hand av rektorn for skolan och nastan allt hamnar i hans egen ficka. Det mutas och hotas hit och dit och ingenting blir gjort darfor att fokus ligger inte pa barnen eller de behovande, utan pa att gynna sig sjalv. Och tydligen ar det inte helt ovanligt aven pa andra stallen, enligt konversationer som min mans syster haft med volontarer i andra stader. Sa tyvarr forekommer det ju, kanske mer an vad man tror :(

Jag förstår henne, jag hade stuckit fortare än kvickt.
Att både vara kvar och att vi fortsätter att skänka pengar är ju att visa att det är ett okej beteende med korruption mer eller mindre.
Men avbryter hon och åker hem så är det ju ungarna som hamnar i kläm :(

Korruption är ett jättestort problem, å jag tycker inte det är värt att göra något innan man löst det problemet.

Går det rätt och riktigt till är jag mer än villig att hjälpa till.

kl

Jag är själv väldigt "dålig" på att skänka pengar etc.
Så när jag fick chansen att skänka pengar till ett fadderbarn via Plan (de kom och pratade på min arbetsplats) så registrerade jag mig. Självklart för att kunna hjälpa men tanken är även att det ska lära min egen dotter någonting.
Fick en fadderflicka född samma år som min dotter och tanken är att dottern ska få vara delaktig och skriva brev och skicka teckningar och lära sig om ett annat land och att det finns barn lika gamla som henne som inte alls lever som vi.
Jag hoppas att pengarna så klart kommer fram, jag förstår att en del går till administrarion, löner mm. Har faktiskt ganska dålig koll på vilka organisationer som är bättre/sämre än andra :o

. I Afrikas länder växer medelklassen snabbt. Folk börjar få tillgång till internet och mobiltelefoni. De börjar efterfråga varor och tjänster och marknaderna växer. Jag hörde på radio att tillväxten hölls uppe i väst under senaste finanskrisen tack vare tillväxtländernas efterfrågan.

Oh ja, inte bara börjar. Jag har rest i Afrika sedan 1999 eller 2000, och jag har sett en enorm skillnad. Mobiltelefoner är väldigt vanligt nu. Sammanlagt tror jag att det är 16 olika länder i Afrika jag har besökt.

Glömde skriva att fadderbarnet bor i Indien och vi har hittills fått ett brev och en teckning :)

Puttar tråden och tipsar alla att kolla på Kunskapskanalens program "Framtidens statistik" med professor Hans Rosling, sändes idag kl 21 och är tillgängligt på urplay. Så kan man uppdatera sin världsbild och nosa på hur framtiden kan komma att se ut.

Jag har faktiskt inget fadderbarn. Däremot bidrar jag till UNHCR, UNICEF, Röda Korset och Amnesty International bl a. Jag jobbar även själv för en humanitär organisation på halvtid utöver studierna.

Enligt allt jag sett anser jag att pengarna gör skillnad för väldigt många och det räcker bra för mig. Varje dag möts jag av flertalet människor som kommer till mig och berättar om hjälp de fått av humanitära organisationer och gråter av tacksamhet.
Sedan dyker det givetvis upp korruption på olika plan då och då, det är trots allt människor det handlar om även bakom organisationerna. Men så länge det finns en så stor majoritet som riskerar sitt eget liv för att hjälpa andra och så många tacksamma själar som blivit räddade tycker jag att det är värt mina kronor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ I januari för 7 år sen så var jag med om ett sexuellt övergrepp, jag var på besök i en kompis stad och vi gick på en födelsedagsfest där...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 856
Senast: Borttaget konto
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 234
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross