Fadderbarn i fattiga länder!

OutOfService

Trådstartare
Har verkligen ändrat mig så sjukt mycket. Har innan tänkt mycket: "Vad jag gör spelar ingen roll, för det gör ändå ingen skillnad", men har mer och mer börjat tänka och leva efter "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något".

Så inte nog med att jag köper allt ekologiskt, som finns ekologiskt. Köper endast svenskt kött och tänker allmänt mycket mer på sånt.

Och så i veckan när jag kollade på tv och såg reklamen om alla fattiga barn och om att bli fadder så fick jag ett ryck och anmälde mig! 200kr i månaden gör mycket där, men för mig är 200kr inte alls mycket tyvärr. Så idag när jag kom hem hade jag fått ett brev med kort på mitt fadderbarn, en liten söt tjej född 2006 från Zimbabwe :D

Någon mer här som är fadder?

Sv: Fadderbarn i fattiga länder!

Vad roligt, kul att du hittat ett sätt att engagera dig som känns rätt. Jag har inget fadderbarn just nu utan hjälper på andra sätt (månadsgivare i Svenska kyrkan). Har haft ett fadderbarn tidigare men han är vuxen nu.
Lycka till med ditt fadderbarn!

Jag är Flickafadder i Plan och Orangutangfadder i WWF.
Jag handlar så mycket ekologiskt jag kan och har nästan slutat äta kött. Saknar inte det alls faktiskt.
Sen informerar alla på jobbet om vilka varor det är palmolja i och att de inte bör äta det om de gillar regnskog :)

Jag är fadder åt barn i Brasilien via Hoppets Stjärna sedan en massa år. Jag är inte kristen men tror de gör ett jättebra jobb. Det är ju en spott i havet men hjälper ändå ett barn. Jag är också månadsgivare till Läkare utan gränser som är en annan organisation jag tror funkar - känner folk som jobbat med dem.

Inte fadder men stöder ett barnhem som en vän är volontär på. Vet exakt hur pengarna används och att de kommer till nytta.

Jag håller med om att ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Tänker på vad jag handlar och köper oftast ekologiskt och lokalproducerat i den mån det går.

Jag har inget fadderbarn och ifrågasätter faktiskt det starkt.
Med tanke på att de påstår att så lite pengar hjälper så mycket och bara lilla Sverige skänker många miljoner i bidrag varje år + alla andra länder som också gör det och har gjort det i väldigt många år.
Då säger enkel matematik att de borde kommit betydligt mycket längre än vad de har gjort.
Så vart tar pengarna vägen? Jag är helt övertygad om att allt inte kommer fram till dem behövande som det ska.

Därför skänker jag inte, jag är inte intresserad av att fel människor får ta del av mina pengar.
Ska jag skänka så ska det vara 100% garanti att 100% också går fram.

Då skänker jag hellre kläder, tandborstar, leksaker osv och ger till en bekant som själv åker till olika drabbade områden och ser till att dem får det som behövs.

Jag är fadder till en flicka i Etiopien och en flicka i Indonesien. Flickan i Indonesien har jag varit trogen fadder till i 5 år och det har varit jättekul att få förmånen att följa henne genom barndomen så där!

Jag tillhör också de skepiskta, sen är ju det mesta politik. Jag skulle vilja se landets politiska ståndpunkt till "alla dessa barn" innan jag ska "rädda varenda unge".

Jag håller med om att ingen kan göra allt men alla kan göra något.
Tänker på vad jag handlar och köper oftast ekologiskt och lokalproducerat i den mån det går.

Jag har inget fadderbarn och ifrågasätter faktiskt det starkt.
Med tanke på att de påstår att så lite pengar hjälper så mycket och bara lilla Sverige skänker många miljoner i bidrag varje år + alla andra länder som också gör det och har gjort det i väldigt många år.
Då säger enkel matematik att de borde kommit betydligt mycket längre än vad de har gjort.
Så vart tar pengarna vägen? Jag är helt övertygad om att allt inte kommer fram till dem behövande som det ska.

Därför skänker jag inte, jag är inte intresserad av att fel människor får ta del av mina pengar.
Ska jag skänka så ska det vara 100% garanti att 100% också går fram.

Då skänker jag hellre kläder, tandborstar, leksaker osv och ger till en bekant som själv åker till olika drabbade områden och ser till att dem får det som behövs.

Give a man a fish, and feed him for today. Teach him how to fish, and feed him for a lifetime.

Inget specifikt fadderbarn, men stöder ett barnhem för palestinska barn i Betlehem genom SOS barnbyar.

Jag tillhör också de skepiskta, sen är ju det mesta politik. Jag skulle vilja se landets politiska ståndpunkt till "alla dessa barn" innan jag ska "rädda varenda unge".

Ta Sydsudan tex, där tycker de att det är väldigt berömvärt att Sverige bygger vägar, sjukhus och skolor, för då kan regeringen lägga närmare 40% av BNP på att rusta för ...krig!

Vilka är det som borde ha kommit mycket längre än vad de gjort?

Utvecklingen i de flesta utvecklingsländer har gått väldigt snabbt, däremot är den svenska befolkningens kunskap om situationen i dessa länder hopplöst inaktuell. Lyssna gärna på Hans Rosling som på ett väldigt pedagogiskt sätt förklarar att majoriteten i Sverige (och Norge) fortfarande tror att världen ser ut som för 30 år sedan. Ett tips är att börja med hans "Vinter i P1", finns i Sveriges radios app.

Vilka är "fel människor"? Det är ju rätt självklart att en del pengar måste gå till administration. Resurser kan inte teleporteras.

Och det är inte "enkel matematik" i att bryta fattigdom, imperialistiska mönster, frånvaro av kunskap mm. Tror man det har man mig en förenklad världsbild. Uppbyggnad tar tid och bakslagen kommer. Gabbi sammanfattar det bra.

Själv har jag inget fadderbarn utan har valt Läkare utan gränser som mottagare för min månatliga insats. Jag har dock funderat på att utöka, men vill inte ha ett speciellt barn utan hålla det mer allmänt. Håller faktiskt på och kollar.

Lyssna gärna på Hans Rosling som på ett väldigt pedagogiskt sätt förklarar att majoriteten i Sverige (och Norge) fortfarande tror att världen ser ut som för 30 år sedan. Ett tips är att börja med hans "Vinter i P1", finns i Sveriges radios app.

+ 1, Hans Rosling rockar! :bow:
Orkar man inte lyssna på radio kanske man kan avsätta fyra minuter och kolla på den här. http://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo

Du förenklar komplicerade skeenden till oigenkännlighet. Det är inte så där enkelt. Om du satt inne med lösningen på världens alla problem, skulle antagligen någon annan också ha kommit på den lösningen - och genomfört den.

Själv har jag två fadderbarn. Jag är lite småskeptisk till att man presenterar ett bistånd så till den grad individualiserat som den bistondsformen innebär, men jag vet ju samtidigt att det snarare handlar om att jag står för kostnaderna för två barnhemsplatser plus skola.

Annars är Läkare utan gränser min personliga favoritorganisation, när det gäller akut katastrofhjälp, och så ger jag gärna lite till skola och utbildning runtom i världen när jag kan.

Give a man a fish, and feed him for today. Teach him how to fish, and feed him for a lifetime.

Sant. Men under tiden kan man, om man så vill, ge lite fisk till mannens barn så att det slipper dö i väntan på pappas fiskekunskaper.

Sant. Men under tiden kan man, om man så vill, ge lite fisk till mannens barn så att det slipper dö i väntan på pappas fiskekunskaper.

Och man kan även låta bli att köra sin jättetrålare utanför kusten där lokalbefolkningen fiskar så att det finns någon fisk kvar.

Jag är fadder till en tjej i Benin via SOS barnbyar. Är också aktiv med att ge mikrolån genom Kiva. Jag tror på hjälp till självhjälp i första hand, men att det också är väldigt viktigt att ge bistånd till katastrofinsatser och att stötta barns uppväxt och utbildning.

Du förenklar komplicerade skeenden till oigenkännlighet. Det är inte så där enkelt. Om du satt inne med lösningen på världens alla problem, skulle antagligen någon annan också ha kommit på den lösningen - och genomfört den.

Själv har jag två fadderbarn. Jag är lite småskeptisk till att man presenterar ett bistånd så till den grad individualiserat som den bistondsformen innebär, men jag vet ju samtidigt att det snarare handlar om att jag står för kostnaderna för två barnhemsplatser plus skola.

Annars är Läkare utan gränser min personliga favoritorganisation, när det gäller akut katastrofhjälp, och så ger jag gärna lite till skola och utbildning runtom i världen när jag kan.

Det finns lösningar på allt, men dem vill ju inte lösa och behöver inte lösa några problem så länge vi underhåller dem...

Jag tror helt enkelt inte på att lösningen är att skänka pengar, för det har ju inte fungerat jätte bra hittills.

Precis som att jag är övertygad om att lösningen är inte att ta emot all världens flyktingar så att de kan leva ett nytt bra liv här.
Lösningen måste ju vara att det blir ordning och reda i deras hemländer.
Men den biten verkar ju vara föga intressant att lägga krut på.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ I januari för 7 år sen så var jag med om ett sexuellt övergrepp, jag var på besök i en kompis stad och vi gick på en födelsedagsfest där...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 856
Senast: Borttaget konto
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 550
Senast: Pettsson
·
Övr. Hund Diskussionerna ang elhalsband går ju ofta höga på diverse forum. Själv har aldrig provat, men alltid varit av åsikten att det är bra att...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 234
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross