sandra_bure

Trådstartare
Ni som jobbar med travhästar, vilket fack är ni med i??
jag har precis börjat jobba för en travtränare och undrar nu hur det funkar med semester, han påstår att jag måste jobba ett år först,april-april för att få betald semester. stämmer det??
tacksam för svar..

Sv: Facket

Facket är ju kommunal och det kan ju stämma att du måste jobba ett år, semester är ju innestående och det ska man ju s a s jobba in

Alla har rätt till (minst) fem veckors semester, men i ditt fall har du ingen betald semester att ta ut. Detta skulle du i så fall ha jobbat ihop under perioden 1/4-2009 till 31/3-2010.

Bukes egen Jimmy Hoffa, dvs Nebraska, kan säkert ge dig mer detaljerade upplysningar.

Jag kan ge många upplysningar.
då undrar jag över hur grundlönen för en heltidsanställd inom trav ser ut. Vad gäller vid övertid, tex då man åker på trav, eller om en häst är sjuk och skötaren blir kvar i stallet några timmar.
Hur ser arbetsveckorna ut. Lön på lördagar och söndagar..eller gäller det bara vid timanställning?
Jag har alltid jobbat som min egen dvs. ibland högavlönad och rik ibland minus och fattig som en kyrkråtta.
gulan

Ah, min kommetar var väl med en viss ironi också.
De frågor du kommer med är specifika för Kommunals avtal,och det kan jag inte. Men allmängiltiga frågeställningar kan jag fixa.

Det är Kommunal som är vårat fackförbund. Tidigare var det Lantarbetarförbundet, men detta ingår numer i Kommunal.

Vad gäller semestern så har han delvis rätt. Du har rätt att ta ut 25 dagars semester, dock obetald. Jag började på mitt jobb den första februari i år, vilket betyder att jag har fyra dagars betald semester att ta ut i år. Man "tjänar" ihop två semesterdagar i månaden ungefär. Så tart jag ut fem veckors semester i sommar får jag bara betalt för fyra av dagarna.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 643
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar