Facket nekade mig i inträde???

Texaz

Trådstartare
Har sen ca ett halvår jobbat inom nytt område. Gick ur mitt gamla fack eftersom det är högst osannolikt att jag kommer att arbeta inom det området igen.
Sökte nu inträde i det nya facket men nekades då det sas att jag inte arbetade inom deras område???
Mitt nuvarande arbete ligger i deras meny, och enligt anställningsavtalet är det just det facket jag ska tillhöra.
Någon som varit i samma sits?
Vill ju verkligen gå in i facket (trott att jag skulle bli kvar där, tveksamt nu...)
Ska iofs ringa på måndag (såklart gick det inte att komma fram idag:()., men vill gärna om någon annan blivit nekad att gå med i facket???
 
Oj, detta följer jag med spänning. Att inte beviljas utträde är ju rätt vanligt, men inträde?! Spännande, men jag förstår att du inte tycker det är roligt.
 
Nej knappast! Är ju inom mitt område och jag misstänker att jag kommer att behöva hjälp av dem väldigt snart.... Dvs efter helgen...:crazy:
Hade gärna velat gå med i RÄTT fack, och fattar inte varför de nekar mig?

Nåja, får ge mig till tåls då, problemet är ju att jag sökt innan jag behövde, och kommer antagligen inte hinna få kontakt med dem innan jag VERKLIGEN behöver:(
 
Konstigt! Jag bytte yrkesbana men var kvar ett tag i samma fack trots att det var "fel", jag hade kunnat stanna men valde att byta då det var mer info som gällde mig i det andra... Din historia låter märklig! Jag skulle kunna fråga min mor om du vill, hon kanske vet nåt... hon jobbar som ordförande på ett fackförbund. Vilket förbund gäller det? PM:a om du hellre vill det :)
 
"Mitt" fack ger inte mycket hjälp förrän man varit medlem 3-4 månader, just för att komma från de som går med i facket när de vet att de kommer behöva fackets hjälp inom kort, så att gå med i facket kort innan trubbel är ingen garanti för att de hjälper en.
 
Kommunal, har jobbat inom deras område i snart ett år (sex månader på nuvarande jobb, som enligt anställningsavtalet är det jag ska höra till)
 
"Mitt" fack ger inte mycket hjälp förrän man varit medlem 3-4 månader, just för att komma från de som går med i facket när de vet att de kommer behöva fackets hjälp inom kort, så att gå med i facket kort innan trubbel är ingen garanti för att de hjälper en.
Tja, jag bör sitta rätt säkert på min tjänst, gick ur mitt gamla då jag ju inte skulle jobba inom den sektorn mer (finns inga jobb där på min ort, eller i närheten)
KAN dock behöva fackets hjälp pga vissa omständigheter, och har verkligen försökt hitta rätt fackförbund..... Allt enligt mitt avtal.
 
"Mitt" fack ger inte mycket hjälp förrän man varit medlem 3-4 månader, just för att komma från de som går med i facket när de vet att de kommer behöva fackets hjälp inom kort, så att gå med i facket kort innan trubbel är ingen garanti för att de hjälper en.
Kände mig inte säker förrän nyss på att jag skulle få tillhöra detta fack, pga provanställning...
 
Avtalet är inte värt mycket ur den aspekten om man faktiskt inte gått med i facket. Hur länge man haft sitt jobb är egalt i det sammanhanget då de räknar hur länge man varit fackansluten. Tyvärr, men så är det i vissa fackförbund.

Jag hade bara varit medlem i mitt fack 2 månader (gick med när jag fick jobbet) när det blev strul med jobbet milt uttryckt och jag fick noll och ingen hjälp eftersom jag hade varit medlem för kort tid, utan fick driva allt själv.
 
Ska höra med henne i helgen, det är Kommunal hon jobbar på (fast lokalt här på orten då), hon borde ju kunna säga nåt iaf!
 
Jo, fast saken är ju just den att jag sökt inträde i det fack jag enligt mitt anställningsavtal ska tillhöra och nekats???

Nåja, får klara mig utan deras hjälp i det här fallet, men de kommer inte att få mig som medlem längre fram heller... Oavsett om jag jobbar inom deras område eller inte!!!

Ska dock kontakta en av deras företrädare (som jag känner personligen) under helgen, och se varför jag nekades... Vore intressant att veta...
 
Kommunal är det i särklass sämsta facket någonsin. Tvi. Mina erfarenheter av kommunal: Otrevligt bemötande, ointresse, nonchalans. Bara intresserade av att ragga nya medlemmar och att valkampanja politiskt. Det är ingen jävla förening för arbetstagares intressen, det är en politisk organisation.
 
@Texaz: Ett ex försökte gå med i ett fack vars område han inte har utbildning i fast han jobbade med det ändå. Det var tvärnit, han fick inte vara med. Det var inte något legitimerat yrke och han hade jobbat med det i flera år så jag tyckte det var väldigt konstigt. En annan fackförening fick dock hans pengar :D
 
@Texaz: Ett ex försökte gå med i ett fack vars område han inte har utbildning i fast han jobbade med det ändå. Det var tvärnit, han fick inte vara med. Det var inte något legitimerat yrke och han hade jobbat med det i flera år så jag tyckte det var väldigt konstigt. En annan fackförening fick dock hans pengar :D
Ja jag blev mäkta förvånad, har aldrig varit med om ett fackförbund som nekar nya medlemmar. Det märkliga är ju att jag enligt anställningsavtalet ska höra till kommunal och företaget har skrivit kollektivavtal med dem.
A-kassan har jag ännu kvar i Pappers, tänkte säga upp den när jag gick med i kommunal, men det är ännu inte gjort.
Tja jag får väl vara fackföreningslös då....
 
Ja jag blev mäkta förvånad, har aldrig varit med om ett fackförbund som nekar nya medlemmar. Det märkliga är ju att jag enligt anställningsavtalet ska höra till kommunal och företaget har skrivit kollektivavtal med dem.
A-kassan har jag ännu kvar i Pappers, tänkte säga upp den när jag gick med i kommunal, men det är ännu inte gjort.
Tja jag får väl vara fackföreningslös då....

Ja, konstigt för de brukar vilja ha pengar :meh:
 
Har sen ca ett halvår jobbat inom nytt område. Gick ur mitt gamla fack eftersom det är högst osannolikt att jag kommer att arbeta inom det området igen.
Sökte nu inträde i det nya facket men nekades då det sas att jag inte arbetade inom deras område???
Mitt nuvarande arbete ligger i deras meny, och enligt anställningsavtalet är det just det facket jag ska tillhöra.
Någon som varit i samma sits?
Vill ju verkligen gå in i facket (trott att jag skulle bli kvar där, tveksamt nu...)
Ska iofs ringa på måndag (såklart gick det inte att komma fram idag:()., men vill gärna om någon annan blivit nekad att gå med i facket???
Du har inte kollat om Saco har något förbund som skulle kunna passa dig? Jag tror Saco alltid brukar ha ett förbund som passar in man inte vill vara med i LO.

Personligen är jag lite allergisk mot LO förbuden eftersom man då per automatik stöttar socialdemokraterna och jag vill ha ett fackförbund som inte är knutet till något politiskt parti så att jag själv kan välja vilka jag vill stötta.
 
Har sen ca ett halvår jobbat inom nytt område. Gick ur mitt gamla fack eftersom det är högst osannolikt att jag kommer att arbeta inom det området igen.
Sökte nu inträde i det nya facket men nekades då det sas att jag inte arbetade inom deras område???
Mitt nuvarande arbete ligger i deras meny, och enligt anställningsavtalet är det just det facket jag ska tillhöra.
Någon som varit i samma sits?
Vill ju verkligen gå in i facket (trott att jag skulle bli kvar där, tveksamt nu...)
Ska iofs ringa på måndag (såklart gick det inte att komma fram idag:()., men vill gärna om någon annan blivit nekad att gå med i facket???

Enda gången jag vet att LO fackförbund brukar neka är om personen är aktiv i SD... Annars har jag aldrig hört talas om att folk blir nekade..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp