Fackböcker för barn?

Fossing

Trådstartare
Jag är på jakt efter ett par bra faktahästböcker för barn/ungdom! Är det någon som har några tips?

Den ena är till en 5åring som precis har börjat på knatteridning och kan väl läsa sådärbra.

Den andra är till en flicka runt tio år som har en egen ponny som hon vill börja tävla med. Så; lite mer avancerat, men ändå grundläggande (hon har inte gått på ridskola, så det finns rätt stora luckor i kunnandet även om hon rider bra). Jag älskade "Träna din ponny" när jag var 12-13 år, men den är gammal som gatan och kanske lite för avancerad för henne.

Tacksam för tips! (eller ska jag skriva en själv? ;))

Sv: Fackböcker för barn?

Märta-böckerna kan jag varmt rek till 5-åringen! Vet tyvärr inte vad författaren heter men Googla så hittar du säkert:)

Mulles stora ponnybok av Jessica Bergström tycker jag är trevlig. Den går igenom lite av varje: Hästens kroppsdelar, gångarterna och momenten i dessa, sadelns och tränsets delar, ridvägar, hur man sköter hästen, lite om de olika ridstilarna osv. Allt förklarat på ett lättsamt och bra sätt med fina bilder. Finns på Bokus för 118 kr.

Ah, finns den fortfarande?? Härligt, jag gillade den så mycket att jag hade två stycken när jag var liten. Gillade Jens Fredricssons bok också. Båda är kanon för tioåringen tror jag. Tack!

Tretjak; tack! Ska försöka hitta dem!
Men behöver mer tips!!

Fast... Jag googlade och fick uppfattning om att Märtaböckerna var skönlitterära? Jag letar efter just en faktabok. Vet inte hur avancerad en sådan kan vara för en femåring dock.

Jo de är i o f sig skrivna i skönlitterär form men de tar fram ungefär de fakta som jag själv tycker att en 5-åring kan tillgodose sig:) Visst finns det andra enkla rena fakta böcker men just Märta-böckerna fungerade jättebra för vår dotter, hon kunde läsa orden själv och böckerna väckte hennes intresse för att lära sig mer om hästar.

Kommer ihåg att det när jag var yngre fanns bra faktaböcker skrivna av Ulla Stålberg (var det så hon hette förresten? Hmm minnet är inte vad det borde vara...) Fast de böckerna finns kanske bara på Antikvariat numera:o

Jag skulle tipsa om att kika på "Första Ridboken", skriven av Ingrid Andersson, illustrationer av Lena Furberg. Handlar om lite allt möjligt kring ridning och är väldigt lättläst. Det är som en fortsättning av "Första Hästboken" om jag inte fattat helt fel, den boken har jag dock inte bläddrat i själv.

Ska absolut kolla upp dem!

Jag älskar Ulla Stålbergs böcker - hon är absolut min idol! Hennes "Om"-böcker kan man köpa fortfarande, de är jättebra! Men liiite för svåra för 5åringen, eftersom de riktar sig mer till ledare som ska lära ut till barnen.

Trodde inte heller att Mulles stora skulle tryckas längre, jag hade den också som barn och läste sönder den :D Men jag googlade och fick upp resultat. Trevligt värre! Första Ridboken har jag också kikat i, den har väl lite samma känsla som Mulles?

Märtas hästbok är en faktabok av Erika Eklund Wilson, samma som skrivit de andra Märtaböckerna. En lättsam lättläst faktabok för små barn, den är perfekt för min fyraåring. Även de andra har lärande inslag, inte enbart skönlitterära. Min dotter har lärt sig massor och det har väckt intresse att lära sig mer.

Amandaböckerna av Ulla Stålberg gillar jag också. Finns ofta på biblioteket om inte annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar