Tvångsklappa inte. Gå förbi var den gömmer sig utan att ens titta åt den. Släpp en bit grillad kyckling eller något annat oemotståndligt. Gå vidare och lämna rummet.
Lär den att när du är i närheten innebär det trevliga saker utan minsta krav. Låt det ta tid.
Jag fick en förvildad katt, superrädd, som dök upp mager och hungrig i mitt stall. Livrädd. Jag ställde mat och vatten skyddat åt den och lät den vara. Den stack så fort den såg mig på håll.
Efter lång tid började den sitta på håll och kolla vad jag gjorde. Tittade jag på den stack den. Jag fortsatte låta den vara och fortsatte mata. Men jag började lämna extra god mat efter mig ibland.
Minns särskilt en kväll när jag satt i minusgrader på golvet i stallet och åt nygrillad kyckling. Och kastade små bitar åt kattens gömställe. Och sen liiite utanför det. Osv.
Efter det (kyckling var extremt gott tydligen) började den inte bara kolla på håll vad jag gjorde utan även smyga till stallet och kolla om jag kunde råkat tappa nåt godis när jag kom. Då började jag sitta på stallgången och kasta dreamies. Närmare och närmare mig. Utan att röra mig eller försöka röra katten. Fortsatte så. Varje kväll.
Lång story short så efter flera månader kunde jag en bra dag klappa honom. Och jag lyckades lura in honom i en fälla, ta honom till vet och konstatera han var okastrerad och omärkt. Kastrerade, märkte och fortsatte mata. Han började komma när han såg mig, stryka sig mot mig, vilja kela mm. Fotfarande lättskrämd mm och jag kunde absolut inte lyfta eller hålla fast eller nåt. Och inte ens klappa alla dagar. Då hade det gått ett år.
Snabbspola ännu mer. Han ligger bredvid mig i sängen och spinner så det dånar när jag skriver det här. Han är idag en bortskämd innekatt, som jag får pussa och bubba och bära och göra vad jag vill med. Andra får det inte men han hälsar gärna på besökare. Utomhus är han panikslagen fortfarande om han ser folk.
Han utvecklas fortfarande. 6 år senare. Det är tex först senaste året han varit chill med att bli lyft och buren (en kort stund) eller att bli fasthållen.,
Och då var han sannolikt förvildad, ev vildfödd men jag tror han någon gång haft kontakt med människor innan mig. Även om den inte alltid varit positiv. Ha var 4-5 år kär han dök upp så vuxen.
Så - ge den tid, ännu mer tid och massor med tid. Och grymt gott godis. Du ska sammankopplas med det.
Tvångsklappa eller annat tvångs-grejande kan man enligt min mening ev göra när man har någon slags grundförtroende
Det finns en tråd om min Lukas nånstans här på Buke med.
Lycka till