Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Jag skulle överhuvudtaget inte säga ett dugg om mina vuxna hundar skulle göra inne. Jag skulle förstå att det är ett misstag eftersom de är rumsrena, och bara torka upp. Kanske bli arg på mig själv för jag inte kollat så de gjort ifrån sig ordentligt.

Det samma... Det ska mycket till för att jag skulle bli arg för en sådan sak. Vi har haft en äckeltik som skvättat på fällar och sånt. Henne blev jag inte glad på. Men vad hjälpte det? Hon gjorde det ju när jag inte såg istället :p Men det var en toypudel så det var ingen katasrof, mer än att det var äckligt...

Det brukar jag inte göra heller direkt. Jag brukar få höra att jag är ganska slapp i rumsrenhetsträning för att jag inte bestraffar hundar fysiskt när de gör inne. Framförallt när det gäller en vuxen hund. Som min tik, när hon ska till och löpa har hon svårt att hålla tät ibland. Det bara komemr och hon blir lika själv av det, och givetvis bestraffar jag inte henne alls elelr säger något till henne. det gillas inte av någrasläktingar utan de tycker att en vuxen hund ska bestraffas hårdare än en valp eftersom den kan hålla sig. Men det är dem det.

Nu kände jag mig bara så trött på henne eftersom hon gjorde som hon gjorde, jagade djur istället för att skita eftersom hon uppenbarligen behövde. och eftersom hon är ute så pass mycket under en dag så tycker jag att hon borde kunna bajsa ute även den gångne. Jag gjorde inget farligt utan tog tag under hakan på hundne och lyfte upp huvudet mot mig, sa fy och vände ryggen mot henne för att städa upp det.Jag höll inte fast henne eller skrekeller pratade "hårt" utan bara så att jag sa fy på ett normalt sätt och sedan var allt bra mellan oss igen. Jag tycker inte att det var så farligt och uppenbarligen tyckte inte hon det heller för hon reagerade inte på det.

Men, visst, ni tycker att jag gjorde fel och jag tycker itne att det är så farligt, och det hjälper inte att diskutera det mer, jag har inte något mer att tillägga. Gjort är gjort liksom. Men dock, ska jag tänka på detta om det händer igen! Och mitt nej ska jag också försöka ta bort.
Bättre så då?
*ler*

En liten kommentar om att få hunden rumsren:

Det är mycke lättare att få en stor hund rumsren än en liten hund.
Man ser inte lika lätt om hunden sätter sej om den är 10 cm hög...
Jag har haft Golden och Cocker innan och där går det ju inte att missa om den är nödig eller om den är på väg att kissa inne.
Den valpen jag har nu är så liten så man måste följa den som en hök med blicken för att se vad som händer.
Suck
:smirk:

Jag menade inte att kritisera dig. Utan jag skrev bara hur jag gör.
Jag tycker iofs det var fel att säga till din hund, men tycker också att det var väl inte hela världen det du gjorde.
Tycker inte det är hela världen heller att du säger nej till valpen i vanlig samtalston. Det har säkert jag också gjort med mina valpar, i ren vana. Man är så van att säga nej om de tex skulle göra fel (gör man ju i vardagen med sina vuxna hundar), så jag har säkert råkat säga nej även när de kissat inne. Men då som du, i vanlig samtalston, kanske t o m lite glatt.
Man vill ju inte ha en hund som hukar sig/springer i väg när man ska ta upp den för den ska ut, den ska inte känna att den gjort fel genom att visa underkastelse men ändå förstå att man ska göra det ute.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv