Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Enya skrev:
Vet du, det finns fortfarande kvar folk som slår hunden och kör ner deras nos i avföringen eller kisset när den har gjort något inne. Jag har en släkting som gör så.

Vilket jag tycker borde anmälas som övergrepp!!

Min femåriga tik får höra varje gång hon kissar eller bajsar ute att hon är duktig! Då blir hon glad och då tycker jag att jag visat henne att det fortfaranade är positivt att göra sina behov ute.

Själv tror itne jag att mitt nej påverkar henne negativt och jag hoppas att hon snart börjar bli rumsren. Jag har ju det lätt att bara bära ut henne utanför dörren eftersom jag bor på gård. Hoppas att det gör sitt till!
Sedan kan vi vända på det. Om hon inte vågar kissa i min närhet så måste hon ju veta att det är fel, eller kan det inte vara så? Är det så så ser jag ju inget negativt med det, tvärtom så måste man då förstärka det positiva i att göra sina behov ute så att hon kopplar att man gör det ute.
Nu går hon ju inte undan. Dock är det enerverande att man rantar ut med henne OFTA men så fort man komemr in så kissar hon. Så i dag har vi gått om varandra lite. Fast nu i kväll har det gått lite bättre.

Hur ser man på en valp att den är nödig?

De har redan en anmälan om deras sätt att ha hund. Kanske hjälper det lite, fast nu har de sålt valpen de skaffade, han ville inte bli rumsren.....

Man måste ju sätta någon gräns.
Att pinka i huset för att man inte orkar vänta 5 minuter (inte om man lämnar hunden inne i 10 timmar utan hundar som även som vuxna väljer att strunta i vad som är rätt och fel) måste ju ses som helt fel. Lika fel som att bita grannens ungar.
Jag tycker varken att det är ok att min hund pinkar inne eller biter grannens ungar (utan anledning :angel: )
Vissa beteenden måste ju bara stoppas.
Att köra ner nosen i kisset kanske inte är det bästa.
Men hur gör man om man har en vuxen hund som pinkar inne?

Därav mitt nej. Jag menar bara att det aldrig är rätt att en hund kissr inne hur liten den än är, men att det är helt rätt att kissa ute. Jag kan nog inte förklara det, men jag menar nog att jag vill lära min valp att det är fel att kissa inne och att den ska göra det ute, men att det ändå "är lugnt". Äsch, jag kan inte förklara det på ett vettigt sätt.

Om min vuxna hund kissar inne så fyar jag henne. Inte om hon är nödig och jag är mitt uppe i något och inte kan gå ut med henne ( byter blöja på ett barn ex, eller badar barn), men om hon, utan att säga ifrån, kissar inne trots att hon är ute regelbundet under en dag. Ett exempel taget från i dag; Vid 9 tiden i morse tog jag ut valpen och tänkte att när jag ändå var i trädgården så kunde min dobbis följa med en extra gång, för hon släppte sig och det luktade ju inte precis hallonbåt. Väl ute kissar hon och jag säger duktig hund åt henne, men sedan jagar hon katter och höns och till slut vägrar hon komma på inkallning. Hon lyfter sitt huvud och tittar på mig när jag ropar på henne, men väljer att vända ryggen åt mig igen och går. Då åker hon in för att valpen ska få göra sit ( tänkte ta ut dobbisen igen sedan när jagi nte hade valpen också). när jag någon minut senare komemr in så har hundne lagt en stoooor bajshög mitt på golvet. Min annars å rumsrena hund, en hund som kan hålla sig länge vid krissituationer och som säger ifrån på ett bra sätt när hon är nödig. Då blev jag arg och tog tag i nosen och talade om för henne att detta var fy och att hon kunde gjort det ute istället för att jaga katter och höns! Jag städade och så åkte hundne ut i trädgården igen, och så kissade hon och fick beröm. Henne behöver man itne bestraffa med en himla massa hårda ord utan det räcker med ett fy.

På en vuxen hund som pinkar inne, gör man precis som med valpar, man går ut en jäkla massa gånger under en dag, efter lek, efter mat och efter sömn + en massa däremellan. Det är det enda jag kan tänka mig. Sedan tror jag på mycket beröm och givetvis, godis! Min dobbis är aldrig så lydig som när jag har något ätbart ( så länge det inte är salladsblad) i handen!!

Enya skrev:
Därav mitt nej. Jag menar bara att det aldrig är rätt att en hund kissr inne hur liten den än är, men att det är helt rätt att kissa ute.

Problemet är ju att en liten valp inte kan styra sina behov och det är därför helt förkastligt att fya den. Tänk på små barn, inte skulle du väl komma på idén att fya en bebis på 6 måmader när den kissar på sig?
Att den börjar gå undan för att kissa är troligen inte för att den förstår att den gör fel (då skulle den ju inte kissa inne!)utan för att den förstått att du inte vill se när den kissar...

Att fya en hund som gjort inne flera minuter efteråt är totalt bortkastat oavsett om man tror på metoden som sådan! Menar du verkligen att hunden ska kunna associera ditt fyande med det den gjorde för ett tag sen?

När min hund var valp och vi gick igenom det där med rumsrenhet så fick jag testa massa olika sätt. Självklart gick vi ut efter lek sömn och mat och när man märkte att det var på gång. Men dom gångerna man inte hann med och det hände inne så släppte jag ut henne ändå. Det resulterade i att hon ställde sig mitt framför mig och kissade för hon visste ju då att man fick komma ut. Så det var ingen bra idé med min hund!! :)

Att jag fyar efter ett tag har jag väl verkligen inte skrivit, har jag det? För i sådana fall har jag skrivit fel eller något för så gör jag itne., Det var väl ocksåp precis det jag skrev, att jag INTE gjorde så??

*Glömde*

Att fya gör jag ju inte. Jag säger nej i normal samtalston och kan också i samma mening säga inte här eller nej, vänta! Och det där med att de går undan, det var bara en fundering från mig! Inte att jag tror på det och kör på egfter den metoden.

jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte vitsen. du ger ett "kommando" med negativ innebörd när valpen kissar inne. även om valpen förstår så kan den omöjligt vara till lags. hade du ropat "hit" till en kopplad hund?

de flesta struntar i det negativa ordet inne och berömmer bara ute och får 100% rumsrena hundar ändå.

vi har ett speciellt kisställe med vår tre månader gamla valp dit vi bara går när det är dags för henne att göra vad hon måste. dit går vi först och sist under varje kortare promenad och på just den platsen blir det ingen lek eller annat. så fort hon gjort vad hon ska är det självklart massa beröm och skoj för henne, men innan dess inget annat som hon kan distraheras av. Detta har fått resultatet att varje gång som vi går ut så skyndar hon sig att kissa och bajsa för efter det så blir ju matte och husse jätteroliga och vill leka med henne hur länge hon vill! Att kissa inomhus är däremot jättetråkigt för då måste man ju sitta på avstånd och vänta medan matte muttrar och torkar kiss och inte alls är leksugen.
Det här har faktiskt gått jättebra och på två veckor har vi bara haft fyra olyckor inomhus.

Enya skrev:
Då åker hon in för att valpen ska få göra sit ( tänkte ta ut dobbisen igen sedan när jagi nte hade valpen också). när jag någon minut senare komemr in så har hundne lagt en stoooor bajshög mitt på golvet. Min annars å rumsrena hund, en hund som kan hålla sig länge vid krissituationer och som säger ifrån på ett bra sätt när hon är nödig. Då blev jag arg och tog tag i nosen och talade om för henne att detta var fy och att hon kunde gjort det ute istället för att jaga katter och höns!

Det är ju inte lätt att veta att du inte menar det du skriver...

Det senaste du citerade handlade om en 5 år gammal dobermanntik som ÄR rumsren, men som just när hon var ute fjantade sig istället för att göra sina behov. Hon har nästan helt slutat jaga katter så detta var ett återfall och hon lyder alltid på vissling och hit! Alltid, fast inte då i just det exemplet jag skrev. När hon sedan åkte in, för att jag hade valpen i koppel och den vuxna hundne lös ( tänkte att det var lättare att släppa in valpnen när hon gjort sitt och sedan ta ut den vuxna hundne så att jag hade full koll på henne) så bajasade hon inne. DET accepterar inte jag, eftersom hon är kapabel att hålla sig OCH hon fick chansen att göra det ute.

LÄS innan du svarar! Vad hade du gjort då? Klappat den vuxna tiken på huvudet ( hon är, återigen 5 år) och sagt vad dum matte var som inte lät dig vara ute?
Detta handlar alltså om den vuxna hunden!! Och hon var ute endast för att jag ville vara snäll, hon brukar säga ifrån utöver sina runder om hon blir nödig, men hade inte gjort det alls nu. Därför ansåg inte jag att hon var bajsnödig när hon istället för att skita, jagar katter och höns!!

Det är lugnt, du behöver inte förstå. Jag kan bara säga så här. Jag är i grund och botten uppfostrad av den gamla skolan när det gäller rumsrenhetsträning. Jag själv förkastar alla hårda ord, skrik, slag och att köra ner den lilla nosen i det den gjort, MEN det känns "fel" att inte "göra" något när hunden kissar inne. Det händer ofta att jag nte säger något också, men ibland faller jag tillbaka på det gamla ( dock gör jag inget annat än att säger nej i normal samtalston). Det känns alltså inte rätt att inte vara negativ i en situatio n som jag är uppfostrad att är negativ. Förstår du vad jag försöker få fram?

Jag personligen ser ingen fara med att säga nej i normal samtalstonb till valpen JUST när den kissar ( aldrig någonsin efteråt), men du får gärna vara av annan åsikt. Nu har jag försökt förklara mig och kommeri nte att göra det igen. Jag vet inte hur jag ska uttrycka vad jag menar på ett annat sätt, tyvärr.

Vet en schäfer uppfödare som har valparna på liten yta på natten.Tex.3x3meter och det verkar funka bra. Han har kompostgaller som han sätter upp i sovrummet eller där han vill ha hunden. När hunden piper så går han ut med den. Dom vill ju inte gärna "kissa i sängen" liksom.

Enya skrev:
Och hon var ute endast för att jag ville vara snäll, hon brukar säga ifrån utöver sina runder om hon blir nödig, men hade inte gjort det alls nu. Därför ansåg inte jag att hon var bajsnödig när hon istället för att skita, jagar katter och höns!!

Men kanske upplever hon just nu en stress av att ni har en valp och en unghund? Kanske känner hon sig försummad?

Jag tror inte att hon gör inne för att protestera, men det kan vara stress som gör att hon håller sig när hon går promenader och så håller hon sig igen och igen. Till sist måste hon ju gå...

Jag tycker att du skall ta det lite lugnt, Enya, för en femårig hund börjar inte bajsa inne bara för att reta dig.

Vår hund bajsade inne och jag blev galen (ett och ett halvt år sedan), men vid närmare analys så var det så att han under en period blivit mindre stimulerad och försummad. Han mådde inte bra helt enkelt.

När vi tog tag i saken och såg till att han fick mer tid igen och klarare regler (han var vid den tiden ganska så vild) så mådde han bättre och han har inte bajsat inne sedan dess.

Vad gäller nej, så tycker inte jag heller att man skall säga nej till en liten valp. Men jag skall erkänna att jag hojtar till och lyfter ut den kissande valpen direkt. Jag är absolut ingen expert, vår hund var ung. ett halvår innan han blev rumsren, vår första tik blev rumsren på en månad. Det beror på hur snabbt hunden utvecklas och klarar att hålla sig i kombination med att han/hon förstår att det är ute man gör ifrån sig.

Lycka till med din valp och mys lite med din vuxna hund.

Vad gäller nej så se tidigare svar, jag kan itne förklara mig på ett vettigare sätt.

Jag myser med min vuxna hund så fort jag kommer åt. Hon är fortfarande min älskade Enya och det får hon ofta veta också. En valp sover ju gansk ofta så då passatr vi på att mysa och gosa. Jag klappar ofta henne när jag går förbi henne, tror att det är viktigt att "se" henne också. Dessutom är vdet viktigt för mig att hon får sova på sin plats under täcket, när mig som hon brukar och at hon får beröm när hon gör något bra, tex kissar ute. Hon blir glad då, det märks.

Jag anser inte att hon bajsade inne för att protestera, dock gjorde hon väl det för att hon inte hann göra det ute för att hon var upptagen av annat just då. Och det enda jag gjorde mot henne var att ta tag i nosen och och sa fy sedan släppte jag henne och hon gick och la sig. Jag städade undna och sedan var jag inte arg på henne utan klappade om henne lite. Hon har inte bajsat inne efter det så jag tror det var en engångförteelse, men inte 17 är det rätt för det. Jag tycker ändå att hon borde gjort det ute. Stressad är hon ju inte, hon både kissar och bajsar ute i normala fall och leker sedan med valpen. De leker nästan hela tiden valpen äör vaken! Enya verkar trivas ihop med någon som vill leka med henne, hon älskar att leka.

Nu måste jag gå, valpen vaknar!!

Enya skrev:
LÄS innan du svarar! Vad hade du gjort då? Klappat den vuxna tiken på huvudet ( hon är, återigen 5 år) och sagt vad dum matte var som inte lät dig vara ute?
Detta handlar alltså om den vuxna hunden!! Och hon var ute endast för att jag ville vara snäll, hon brukar säga ifrån utöver sina runder om hon blir nödig, men hade inte gjort det alls nu. Därför ansåg inte jag att hon var bajsnödig när hon istället för att skita, jagar katter och höns!!

Ja, det är just det jag gjort! Oavsett det är en vuxen hund eller inte, kan man inte ta i hunden flera minuter efter det hänt! Om den vuxna hunden satte sig mitt framför näsan, kanske jag skulle säga något, men nu skrev du att du kom in några minuter EFTER hunden bajsat och tog den runt nosen. Det anser jag (och alla andra inlärningsproffs) är för lång tid efter händelsen. Det spelar ingen som helst roll att det är en 5-åring!

Det rörde sig om högst 2 minuter EFTER jag släppte in den vuxna hundne som jag kom in med valpen. Och för henne tar det tid att bajsa så vad jag kunde se när jag öppnade dören vara att hon gick ifrån högen i det ögonblicket jag öppnade dörren. Hade hon gjort det för en timme sedan hade jag inget sagt, nu var det precis innan jag kom in, därför sa jag något, vilket inte JAG tycker var fel. Nog 17 kan en hund tänka längre än några sekunder efter den gjort något?? För det tar väl inte längre mellan att sista tollen landar på golvet tills hundne går därifrån? Och hon gick, inte sprang.

Vi får nog enas om att vi tycker olika i den här frågan! Var och en blir salig på sin tro...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
950
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
886
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 568
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025