Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....
Därav mitt nej. Jag menar bara att det aldrig är rätt att en hund kissr inne hur liten den än är, men att det är helt rätt att kissa ute. Jag kan nog inte förklara det, men jag menar nog att jag vill lära min valp att det är fel att kissa inne och att den ska göra det ute, men att det ändå "är lugnt". Äsch, jag kan inte förklara det på ett vettigt sätt.
Om min vuxna hund kissar inne så fyar jag henne. Inte om hon är nödig och jag är mitt uppe i något och inte kan gå ut med henne ( byter blöja på ett barn ex, eller badar barn), men om hon, utan att säga ifrån, kissar inne trots att hon är ute regelbundet under en dag. Ett exempel taget från i dag; Vid 9 tiden i morse tog jag ut valpen och tänkte att när jag ändå var i trädgården så kunde min dobbis följa med en extra gång, för hon släppte sig och det luktade ju inte precis hallonbåt. Väl ute kissar hon och jag säger duktig hund åt henne, men sedan jagar hon katter och höns och till slut vägrar hon komma på inkallning. Hon lyfter sitt huvud och tittar på mig när jag ropar på henne, men väljer att vända ryggen åt mig igen och går. Då åker hon in för att valpen ska få göra sit ( tänkte ta ut dobbisen igen sedan när jagi nte hade valpen också). när jag någon minut senare komemr in så har hundne lagt en stoooor bajshög mitt på golvet. Min annars å rumsrena hund, en hund som kan hålla sig länge vid krissituationer och som säger ifrån på ett bra sätt när hon är nödig. Då blev jag arg och tog tag i nosen och talade om för henne att detta var fy och att hon kunde gjort det ute istället för att jaga katter och höns! Jag städade och så åkte hundne ut i trädgården igen, och så kissade hon och fick beröm. Henne behöver man itne bestraffa med en himla massa hårda ord utan det räcker med ett fy.
På en vuxen hund som pinkar inne, gör man precis som med valpar, man går ut en jäkla massa gånger under en dag, efter lek, efter mat och efter sömn + en massa däremellan. Det är det enda jag kan tänka mig. Sedan tror jag på mycket beröm och givetvis, godis! Min dobbis är aldrig så lydig som när jag har något ätbart ( så länge det inte är salladsblad) i handen!!