Få uppmärksamhet vid promenader

Mirre

Trådstartare
Tänker främst vid fotgående.
Hunden är väldigt uppmärksam så, hon lyssnar direkt när man ber om något. Men vill ha henne att titta på mig och vara fullt uppmärksam så.

Vi tränar på sättande under gång vilket går bra, hon sätter sig och tittar då upp på mig men faller sedan tillbaka med blicken.
Ska man belöna med tex godis då?
Beröm får hon såklart och klappar.
Dock blir hon förvirrad om jag säger sitt och fortsätter gå.
Hon gör ansats att sätta sig men sedan tvekar hon när jag går och följer då med.
Så vi har inte kommit så långt än. Stannar jag till så sätter hon sig.
Hur göra då?

Sv: Få uppmärksamhet vid promenader

Två frågor som kommer upp. Är det verkligen fotgående du vill träna vid promenaderna? Om du har tänkt dig att tävla på sikt så ser jag en risk att fotgåendet urholkas, eftersom man rimligtvis inte är lika noga i alla lägen vid en promenad som man är under träning.

Jag har ett "sidan" kommando för att följa mig vid sidan tex vid hundmöte på promenad, men har inte samma krav där som i fotgåendet, som vi just börjat att träna.

Ang. sättandet under gång så låter det som om du går lite fort framåt. Om hon inte klarar av att sitta kvar när du går skulle jag gå tillbaka till att bara sätta henne. Först när hon är helt säker i det skulle jag gå ett steg framåt. Tänker du "belöning bakåt?"

För du menar väl sättande under gång såsom i att lämna henne, och inte bara utgångspositionen i fot?

Tänker som Gabbi! När jag promenerar och möter hundar, så brukar jag bara säga "gå här" vilket betyder gå vid mig. Men fot är en helt annan sak:)

Vi har bara kommit till att sätta henne när man stannat.
Längre än så har vi inte tränat.
Har testat men fått backa tillbaka dit.

Tävla vet jag inte om vi kommer göra, nån gång kanske.
Nu tränar vi mest för aktiveringens skull.

Problemet vid hundmöten är att när hon ser den andra hunden har hon bara uppmärksamhet på den och knappt någon alls på mig.
Svårt att ge ett kommando då.

Fast jag får inte riktigt ihop det. Talar vi om fotgående, sättande under gång, eller hundmöten?

Om hon inte kommit så långt i det du vill att hon ska göra, gå sidan, eller "fot" eller vad ni tränar, och dessutom reagerar vif hundmöten, så är det mkt begärt att hon ska klara av sidan eller "fot" just vid möten. Befäst det i störningsfri miljö först.

Sedan finns det ju en massa andra problem, frågor och lösningar om just hundmöten.

Vi har bara kommit till att sätta henne när man stannat.
Längre än så har vi inte tränat.
Har testat men fått backa tillbaka dit.

Tävla vet jag inte om vi kommer göra, nån gång kanske.
Nu tränar vi mest för aktiveringens skull.

Problemet vid hundmöten är att när hon ser den andra hunden har hon bara uppmärksamhet på den och knappt någon alls på mig.
Svårt att ge ett kommando då.

Precis som Gabbi skrev så är risken att hunden tröttnar på fot om man jämt kör dets å långa pass. Fot ska vara något roligt för att lättare få en bra och fin kontakt om du tänker tävla. Jag har ett kommando fot till min hund och då är det "riktig" fot med bra kontakt. Sen har jag ett bli här. Det är bredvid men hunden måste inte titta på mig.

Har även lärt min hund ordet " titta på mig". Det brukar jag säga innan han ska gå fot. Därefter tittar han på mig tills jag avslutat momentet och han får berömmet.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 098
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
668
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 996
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka