Få upp huvudet?

Solvira

Trådstartare
Nån som har nåt bra tips att komma med vad gäller att få upp huvudet på hästen i hoppning? Min pålle (som är ganska stor och tung, över 1,70 och ganska grov i typen) "ramlar gärna fram" och går i form. Då hinner han inte med att bedömma avstånd och blir dessutom väldigt framtung.

Tips och råd mottages väldigt tacksamt. :bow:

Kan inte komma på något på rak arm såhär men kompisens häst som jag har ridit (och hoppat) behöver fart för att orka komma igång och ta sig över. Han blir gärna liggandes lite på bogarna och har svårt att hoppa upp.
Hästen är ca 175-> och grov/tung.
Jobbar mycket på samlingar nu för att han ska orka sätta under sig och komma upp i fram.
Vet inte om detta gav någon hjälp men men hoppas det iallafall.
Lycka till.

Tack för rådet. :) Ska försöka arbeta efter det.
Arbetar ju väldigt mycket med formen nu, och då har han fått för sig att han alltid ska gå i form. :crazy: Bra i för sig, om han inte blev så himla framtung! Han kommer ju inte upp över hindrena och så hamnar han jämt så himla nära. :crazy:

Men du.. En häst som går riktigt i form är inte framtung... Skulle tro som ovanstående att problemet är att han inte sätter under sig ordentligt, och då blir han framtung (och kommer inte upp i hoppningen). Kanske kan Du få något bra tips från någon dressyrkunnig tränare, även om det här gäller hoppningen? Lycka till med jobbandet!

Jo, men det är ju det som är grejen. Han går fint i början, men kryper liksom längre ner och ur formen när man ska börja hoppa. Det är då han blir framtung.
Problemet är ju på väg att bli bättre, då jag har börjat rida för två tränare- en dressyr och en hopp. Men det är råd om sånt jag kan tänka på när jag rider själv hemma som jag söker.

Flytta tyngdpunkten bakåt i sadeln i god tid före hindret. Höj handen ganska ordentligt Och liksom fjädra i fingrarna uppåt i takt med galoppen, som för att säga "kom här, uppåt!"
Vid framridningen är det väldigt viktigt att du har honom på bakdelen hela tiden, och att han inte lägger sig på framdelen ens för en sekund!

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Rosett
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 790
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 350
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat