Få upp hullet

C

_carro_

Hejsan!
Jag har ett varmblod sto på 12 år som är 1,65cm,
Då jag måste få upp henne i hullet så tänkte jag kolla med er kunniga vad man kan ge henne?

Hon får nu:
10-13 Kg hö om dagen
Betfor 0,4 kg
Kraft grund 1 KG

Kan man ge henne lite lusern?
vore jätte tacksam fölr svar

Sv: Få upp hullet

vad är det för skillnad på kraft Grov och kraft Grund?

Hur många kilo Lusern skulle man kunna ge henne?
Hon rids inte jätte mycket utan 2-3 gånger i veckan?

ska man isåfall välja krafft grov 90 eller krafft grov 125?

jag hade gett kraft 90 (de får mina) kraft grov är där met fett i grund är till för sånna hästar som inte behöver så mkt fett mm. ja gör så att du ger kanske 1-2 kg lucern å se om d ehjälper. sen om deu ger hackat strå/mix eller pellets spelar ju ingen roll. jag ger mina som är super svåra att hålla i hull pellets. min arab är super svår at hålla hull på. han får 2 kg kraft grov 90 och 3 kg lucern pellets.

lucern är ett grov foder så det kan man ej ge för mkt av.. men jag hade börjat ge 1-2 kg å ev öka till max 3 kg om det ej räcker men 1-2 sen hade jag ökat höet också. fri tillgång. mina får närmare 15 kg hö.

okej.får åka in imorogn och köpa krafft grov 90 och lusern och se om det hjälper.

någon annat man kan ge henne?

Krafft grund är bara 90 smpr per kg. Groov 125 är alltså som det låter 125 smpr per kg. Så 125 är ju ett bättre val. Pröva med att ge en hink med lusern strå i boxen på natten också. Låt hästen äta rätt mycket så får du se om hästen ökar i vikt.

Du vet inte värden i ditt hö?

ja som hon ovan skrev de spelar ingntligen inte så mkt roll ilket du tar 90 eller 125 anledningen till att jag tog 90 var för att mina får lucern också och sen är 125.an dyrare. men du betämmer ju själv. jag hade gett 90 å sen lucern å ökat höet.

lusern kan bli problem om höt har höga värden m protein?
Ge korn istället,innehåller mkt fett. Börja med ett halvt kilo och öka sedan upp till ett par kg försiktigt under ett par veckor. Majsolja ngn halv dl om dagen är oxå bra. Fortsätt du med kraft grund då hon ej rids så mkt och inte behöver mer energi utan mer fett som korn/olja innehåller.
Har själv haft "svårfödda" hästar bla tt arabsto som fick 3kg korn och fri tillgån på hösilage. Det funkade utom vid pälsfällning/sättning då hon tunnade ur och stod med tre dubbla täcken och massor med mat. Dock är travarna känsligare mot protein än /Fullbloden så var försiktig.
lycka till!

Nej, lusern är det bästa att ge om man saknar analys då det är ett grovfoder, och överskott av protein från grovfoder är INTE farligt. Lusern är det bästa att ge om man behöver få mer fläsk/muskler på hästen och man inte har en aning vad hur mkt hästen får i sig i övrigt ( av energi och protein).
Så hellre lusern än korn som du rekommenderar.

Ge korn istället,innehåller mkt fett. Börja med ett halvt kilo och öka sedan upp till ett par kg försiktigt under ett par veckor. Majsolja ngn halv dl om dagen är oxå bra. Fortsätt du med kraft grund då hon ej rids så mkt och inte behöver mer energi utan mer fett som korn/olja innehåller.
Har själv haft "svårfödda" hästar bla tt arabsto som fick 3kg korn och fri tillgån på hösilage. Det funkade utom vid pälsfällning/sättning då hon tunnade ur och stod med tre dubbla täcken och massor med mat. Dock är travarna känsligare mot protein än /Fullbloden så var försiktig.
lycka till!

Vad menar du med att kraft grund är mer energi? Det är ju minder smrp i än mot grooven. Energi är mj.

jag e för korn...hel eller kross...funkar oftast jättebra

Men snälla ni som förespråkar korn och havre och allt det där. Det beror ju helt på vad värdena är i höet. Och lusern är som någon skrev här inget farligt att ge för det går som grovfoder.

Du kan gott öka höet flera kg i första hand.

Sen tycker jag personligen det är bäst att lägga till lucern om du inte har analys på fodret eller liknande.
Att exprimentera med olika kraftfoder kan göra det ännu värre för hästen.

Bara så du vet det, havre innehåller MER fett än korn. Att hästar får hull av korn beror på hur/vart de bryter ned kornet..inte om fettmängden.

hej!
Det var många svar jag hade fått efter jag stängde av datan igår:)
tack för att ni är så hjälpsamma.

Jag får prova och ge henne Lusern men hur mycket sa ni att man skulle kunna ge henne av det?

ska börja och rida henne lite mera nu.men vill att hon ska få lite mera hull.

Vad kostar Lusern på granngarden samt Olja som ni pratade om?

jätte tacksam för flera svar:idea:

Köp vanlig raps olja i dunk. inte så dyrt!

Lusern i pellets kostar ca 145 för 25 kg. Börja med ett halvt kilo torrt! och öka sedan efter han till 1 kg. låt hästen gå på det någon vecka och öka om det inte hjälper.

Men i första hand ge hästen fritt hö!

just nu så har hon fri tillgång till hö.då vi hämtade nytt hö för två dagar sedan. och vi har höet i boxern jämte henne.då hon är rätt stor så når hon över.så det ligger massa hö i hennes box när jag släpper ut henne på morgonen. så hon har fri tilgång till hö.

men man kan köpa vanligt taps olja som vi människor har då elelr?

är itne så bra på foder

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 231
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 744
Senast: lovehorses
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023