få upp hullet

urkella

Trådstartare
min häst vill inte gå upp i vikt, visst nu har han blivit normal från undernärd som han va när jag fick honom men vill ha honom lite tjockare. Han får lätt magsår så minsta lilla han blir orolig så blir han väldigt ihop dragen, nu va det några månader sen han hade det men man e ju rädd att han ska bli dålig igen :crazy:
han får 14 kg hösilage, 1 skopa korn/havre kross, 1½ dl betfor & ½kg lusern, vad kan man ge honom för att han ska bli tjock, han är ett halvblod på 180 cm i mkh, och är fortfarande väldigt valpig i kroppen han är 7 år nu.

bild på honm nu (har bara en ridbild )
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/06900000-06909999/640x480/6906527.jpg

som han såg ut när han fick magsår :cry: :(
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/04080000-04089999/640x480/4087781.jpg?0

Sv: få upp hullet

Öka på lusernet! Snällt mot magen. Du kan ge stora mängder eftersom det räknas till grovfoderfamiljen.
Jag har gett min 4 kg/dag (hack) när höt haft taskiga värden.

okii har ökat försiktigt på det, innan hade han ingen aptit men nu har han så det räcker och blir över :D ska köpa hack me som han ska ha fritt i en hink har jag tänkt ^^

Ja, så brukar jag göra. Hänger in en stor murarhink i hennes box så har hon fritt med lusern hela natten utöver höt/hösilaget.
Mumma för hullet:)

har du kollat tänderna? min häst åt också dåligt förut och jag tog dit en veterinär som raspade tänderna men det blev inte bättre. då tog jag dit en veterinär som är utbildad "hästtandläkare", hon hittade en massa småsaker och sedan hon rättade till det har min häst blivit mycket bättre!!:)

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett 18-årigt arabsto som går ute dygnet runt sedan 1 vecka i en stor hage med sällskap av en annan ponny. Det är en "gammal" hage...
Svar
5
· Visningar
1 163
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Konstig rubrik, jag vet :D Jag har en shetlandsponny på ca 12 år. I somras tränade vi massor och hon var i bra kondition, men fet...
Svar
8
· Visningar
1 371
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Tänkte att ni här på Buke kunde bistå mig med lite kunskap eller i alla fall idéer. Jag har ett halvblodssto på fem år, som rids...
Svar
13
· Visningar
1 394
C
Foder & Strö Har en foderundran till äldre häst. Han är 17 år gammal och äter hö (hösilage vinter),hel havre och kraft samt betfor. Just nu är han...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Contezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv