Få upp hullet på äldre valp

Hagstadius

Trådstartare
Har en tik på snart 1år som väger ca 28kg, hon är i storlek av en fullvuxen Schäfer och är väldigt smal utav sig och svår att hålla hullet på. Enda gången hon verkligen blev "fin" var när vi gav henne extra vitaminer och då gick hon upp ca 5kg rättså snabbt, men när de tog slut så bytade vi även foder till ett bättre med mer vitaminer och mineraler osv. fast hon har gått ner ca 2kg efter de vitaminerna. Hon äter nu Pedigree valpfoder och det är inte så att revbenen står ut eller att de känns väldigt mycket, hon har energi och hon kommer ut på promenader ca 4-5ggr per dag så det är inte det att hon mår speciellt dåligt. Men jag tycker att det är väldigt lite med 28kg för en hund i storlek med en Schäfer. Hon har fritillgång till mat och jag vill inte behöva ge henne vitaminer hela tiden för att hon ska vara i rätt vikt för hon mår ju inte dåligt på något sätt utav att vara smalare. Men något tips på hur man kan träna eller liknande för att få upp henne lite i vikt.
Hon får lite för mkt godis så jag tycker att hon borde vara smällfet men det är hon inte och har aldrig varit. Hon får ett ägg per vecka och äter ca 4-5dl per dag, hon gick upp lite med Royal Canin, men spydde upp hälften utav det hon åt så vill inte gå tillbaka till den.
Några tips?

Sv: Få upp hullet på äldre valp

Jag skulle ge ett energitätt färskfoder som Vom og Hundemat eller Nordic.

4-5dl / dag är jättelite för en så stor hund och ett foder av den kvaliteten..
"min" 4månadersvalp äter 12dl/dag. min seniorschäfer äter 8-10dl/dag av samma foder som valpen.. bara som jämförelse sådär..
äter inte valpen mer än så så måste du byta foder så hon får ett foder av bättre kvalitet. ett foder av bättre kvalitet är mer "koncentrerat" och innehåller mer "av allt" per volym.

och ta valpen till veterinären. nån anledning måste det ju finnas till att hon äter så lite trots att hon har fri tillgång på foder..

Håller med.
+ Att vallisar o många andra energiska raser har väldigt svårt att sätta hull innan de är ca 2 år. Unga hundar behöver bra, animaliska proteiner för att kunna bygga muskler o tillräckligt med fett för att hålla igång kroppen utan att bryta ner muskelvävnad för att täcka sitt energibehov.

För många år sedan när jag bodde med Edwinds ägare så hade hon en jättefin schäfertik. Som åt sjuka mängder med torrfoder för hon var för tunn. Tänk om internet hade varit lika tillgängligt då, så hade hon kunnat få lite vettig mat istället för litervis med torrfoder som hon knappt ville ha (jag minns så tydligt hur hon fick foder från litermått!)

Jag gillar ju Royal Canin och är väldigt nöjd med hur det fungerar på våra hundar. Både vuxna, valpar och växande hundar.

På en hund som har svårt att hålla hullet och är över året hade jag gett RC4800, deras energifoder.

/Swat

Valp vet jag väl inte om man kallar en hund vid ett års ålder. Instämmer med övriga, 5dl per dag är ju ingenting på en vuxen hund.

Har en tik på snart 1år som väger ca 28kg, hon är i storlek av en fullvuxen Schäfer och är väldigt smal utav sig och svår att hålla hullet på. Enda gången hon verkligen blev "fin" var när vi gav henne extra vitaminer och då gick hon upp ca 5kg rättså snabbt, men när de tog slut så bytade vi även foder till ett bättre med mer vitaminer och mineraler osv. fast hon har gått ner ca 2kg efter de vitaminerna. Hon äter nu Pedigree valpfoder och det är inte så att revbenen står ut eller att de känns väldigt mycket, hon har energi och hon kommer ut på promenader ca 4-5ggr per dag så det är inte det att hon mår speciellt dåligt. Men jag tycker att det är väldigt lite med 28kg för en hund i storlek med en Schäfer. Hon har fritillgång till mat och jag vill inte behöva ge henne vitaminer hela tiden för att hon ska vara i rätt vikt för hon mår ju inte dåligt på något sätt utav att vara smalare. Men något tips på hur man kan träna eller liknande för att få upp henne lite i vikt.
Hon får lite för mkt godis så jag tycker att hon borde vara smällfet men det är hon inte och har aldrig varit. Hon får ett ägg per vecka och äter ca 4-5dl per dag, hon gick upp lite med Royal Canin, men spydde upp hälften utav det hon åt så vill inte gå tillbaka till den.
Några tips?

Tja, har du provat att öka fodergivan? Hört talas om att man går upp i vikt ju mer man äter? Byt foder och ge hundstackaren mer mat, min westie på 10 kg äter 3 dl mat om dagen. Din får alltså bara 1-2 dl mer? *tar mig för pannan*.

Några tips?

Varför försöka få upp hullet på en hund som du säger är i bra hull enligt när man känner på den ???
1-åringar är rangliga och det tar tid för stora hundar att få massa - men massa är en helt annan sak än att göda för att få upp i vikt:) Låt det ta den tid det tar. hellre en smal hud i den åldern än en som är för tung.

Vill bara säga att du som sa att jag ger min hund för lite mat är du trög eller?
Hon har matskålen full och äter inte mer än max en matskål per dag (typ 4-5dl) och jag fyller på såfort den blir tom men sen står den bara till dagen efter.
Hon spyr utav Royal Canin, har haft för valpar som kommer väga ca 30kg som fullvuxna och hon åt ca 3-4dl utav den och sen spydde hon upp ungefär två tredjedelar.
Vill inte ge henne färskfoder då jag vill att hon ska ha fri tillgång och det är mkt dyrare, så man får slänga hälften för det blir gammalt, rättså onödigt enligt mig.

Russinbulle: Jo, men jag tycker att hon är lite för smal ändå, det går typ inåt mellan revbenen och rumpan och det ska det väll inte göra? Inte så mycket iallafall.

Hon är ca 60cm, väger 27,8kg och är 70cm lång, alltså hon ska väga mer! Hennes mamma var i storlek med en större schäfer och hennes pappa var ca 10cm högre än mamman. Så hon ska väga ca 10kg till som vuxen och då tycker jag att hon iallafall ska väga ca 5kg mer.

Har provat många olika foder till henne då hon tröttnar väldigt snabbt på samma och äter då ingenting alls tills man bytar, och det hon blev finast av är Royal Canin, men hae hon bara inte spytt upp det så hade vi såklart behållt det.
Hon får ju även lite rester och sånt efter att vi ätit men det är ju inte alls mycket och det är inget farligt.
För ca 2veckor sedan gav jag henne en korv och hon åt upp halva och lämnade resten, och korv säger ingen hund till, utom min då. Så hon är nog faktiskt mätt på det lilla hon äter.

Ni som tycker att jag ska byta foder, (inte till RC), vilket tycker ni att jag ska ha?
Tycker det är onödigt att gå till veterinär och betala typ 500kr bara för att hunden är lite smal, hon äter mycket utav vår andra hunds mat. Men det får hon ju inte för det är inte valpfoder.

Tja, har du provat att öka fodergivan? Hört talas om att man går upp i vikt ju mer man äter? Byt foder och ge hundstackaren mer mat, min westie på 10 kg äter 3 dl mat om dagen. Din får alltså bara 1-2 dl mer? *tar mig för pannan*.

Hon har FRI tillgång, alltså när hon har ätit upp all maten så fyller jag på. Så jag ger henne så mycket hon vill ha men hon äter ändå inte mer än typ 4dl. Så vad ska jag göra tycker du? Trycka i henne mat eller?

Men om hunden är runt ett år hade jag faktiskt övergett valpfodret eftersom det uppenbarligen inte räcker för henne. Byt till ett mer energitätt foder. Vad äter den andra hunden?

Jag skulle nog faktiskt även bekosta ett veterinärbesök för att utesluta ex. tonsillit. Har ett antal i bekantskapskretsen som haft hundar som är svåra med maten där det visat sig att de gått med svår tonsillit.

Senast ändrad:

Är du säker på att hunden inte har ont i strupe/mage? Har vet. kollat henne?

Du får gärna lägga in en bild på henne, för hon låter inte för smal. Unga hundar av aktiva raser kan vara rätt kinkiga med maten. Jag rekomenderar ändå färskfoder, det brukar alla äta. Jag har en schäferhane som är 68 cm i mkh, han vägde sist 39,5 kg. Och visst är han åt det tunnare hållet, men absolut inte för smal. Men sen håller jag hellre hundarna åt det tunnare hållet för att inte slita för mkt på hunden, framförallt när de fortfarande växer.

Om du tycker färskfoder är dyrt så kolla på Fodax, det är inte alls dyrt. 16 kr/kg för mindre leveranser och lägre pris desto mer du beställer. Jag har precis beställt och jag tror nog att hundarna kommer tycka att det är mums :)
Jag beställde plus röd för riktigt aktiva hundar. Det kanske vore ngt för dig så slipper hon äta så mkt.

Jag vill fortsätta med valpfoder tills hon är 18månader, hon ska inte ha färskfoder då ingen av de djur jag någonsin haft har mått bra utav det.

Bild : http://i39.tinypic.com/33x95zn.png
Bilden är inte bra men eftersom kameran klyddar så kan jag inte ta några nya.

Vad kostar ungefär ett veterinärbesök för att undersöka tonsillit då? Är 15år så det är pappa som får betala veterinärkostnaderna, vi har ingen försäkring på henne då veterinären konstaterade vid 12v ålder att hon hade 'fel' på båda armbågarna, inget vi har märkt av däremot.

skulle inte ha henne på fri tillgång utan prova med 2 gr dag med en mängd som hon äter upp sen ta bort oäten mat efter en stund .En hund klarar sig några dag utan mat.Enligt mig och andra i bekanpskapskretsen med mångårig erfarenhet av total erfarenhet av flera hundra hundar.Konkurens ,2 får mat samtidigt en bit från varann kan fungera.Krusa inte med kött ibland eller annat gott det brukar bli stopp när det tar slut.En del blir alldrig bra att äta men lever ändå ,har en bc själv på 8 år som rimligen borde vara ihjälsvulten för länge sedan men mår bra ändå. vet flera andra som är lika trots vet besök.Vet har stor tolerans för smala hundar, oftast vill dom att man skall känna mellan revbenen,en häst i motsvarande hull renderar i åtal.Det var lite tankar om ämnet.

Min grabb är 59 i manken o väger ca 22 kg, är drygt fyra år gammal. han har mycket svårt att hålla sig i hull.
Håller med linsan o Roxer. Färskfoder är knappast dyrare o skippa fri tillgång, om hon inte äter så ta bort, då kanske hon lär sig äta upp det som bjuds.

Så här ser min grabb ut

large-DSC_04002.JPG

Att inte ha sin hund försäkrad är galenskap om man inte har för mycket pengar att lägga ut om hunden blir sjuk eller råkar ut för en olycka!
Undras vad för armbågsfel som en vet kan se på en 12 v vappe?

Vet du ens vad färskfoder är?

Liknande trådar

Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 298
Senast: arabia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en 1årig tik som är 50% Belgisk Vallhund och 50% rakryggad Schäfer som jag tänkt ta valpar på vid nästa vår (så hon får dem i...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 693
Senast: em-pirre
·
Hästvård Min häst började gå ner i vikt vid installningen, det var dock inplanerat iom han samtidigt motionerades mera. Han åt bra och var glad...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 597
Senast: Hambo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025