Sv: Få upp hull på fånghäst..
Vi skrev samma svar på samma tid!
(ursäkta kunde inte låta bli)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men jag undrar, vad innebär "lucerngröt"? Och vad menar du med frågan "Hur åt han av lucernhacket?"
Har fr.o.m idag börjat ösa på lite mer lucern. Jag har inte ännu kommit på det riktigt bra knepet att få honom att äta ALLT, han slänger gärna runt med en del, men han åt åtminstone mer än vanligt idag.
Så om jag utgår från att hela balen väger 12 kg så får han kanske något mellan 3-5 kg (?).
Och en dum fråga då jag inte vet ett uns om foder - Krafft Rehab gör väl ingen "skada" på en häst som inte rids och motioneras mycket? Min häst går nämligen bara på promenader och longeras lite då och då.
Det är bara jag som undrar lite.
Men en 30 årig häst som har fått fång flera ggr och som får det av betfor (om du nu är säker på att det var det som utlöste det ngn gång). Och som sedan går ner i vikt. Jag kommer att tänka på en sjukdom som heter Cushing. Det är en ganska ovanlig sjukdom och jag påstår inte alls att din häst har detta. Men ett av de tydligaste tecknen på denna är långhårig päls som inte fälls när den ska.
Urvattnad betfor är vanlig betfor där man har hällt bort sockret.
Jag hade för mig han fått lucernhack, eller drömde jag det? Jag undrade om han åt bra av det eller lämnade? Dvs kan han tugga och få i sig hack lättare än hö?
Lucerngröt är helt enkelt uppblött lucern, då blir det ju 'gröt' av det (eller soppa om man öser i mer vatten). Det kan de smaska i sig utan att behöva tugga. Utmärkt för gamla hästar med dåliga tänder för att få i dem både näring och strå. Vår gamling levde sista årens vintrar på just lucerngröt (hack fanns inte då) + betfor + uppblött kraftfoder.
Och t ex förra vintern när han åt mer, hur mkt av en bal gissar du att han åt då?
Det hungriga, kan det vara för han kommer in och är hungrig av att inte fått i sig så mkt hö? Eller har han lucern kvar på morgonen?
Jag skulle servera fritt lucern inne i en hyfsat stor balja på golvet, och sen fodra uppblött lucerngröt vid varje mål som normalt skulle varit hö (dvs både inne och ute). Och så fritt hö då, men inte engagera mig så mkt i hur mkt av det han åt/inte åt sålänge han åt bra av lucernet.
Så jag ska köpa lucernpellets att ha till "gröten" och kan kanske fortsätta använda lucernhacket till baljan på golvet? Eller kan jag fortsätta ge uppblött "lucernhacksgröt" Vet inte vari skillnaden ligger, därför jag frågar.
1 kg lucernhack tar mycket mer plats i magen än 1 kg pellets (även uppblötta gör), och det tar betydligt längre tid få i sig. Så ja jag (men du behöver såklart inte göra som jag säger, är ju bara allmänna tankar hur jag gjort och skulle göra) skulle servera gröt så ofta det gick, komb med fritt hack och fritt hö. Tror inte du behöver blöta hacket om han äter det lika glatt/lätt torrt btw.
Slipper ju slänga mindre om du inte blöter.
Glöm inte blöta pelletsen bara, så kan kanske blir problem när det fryser sen? Beroende på hur fort han äter? (Om du ska ge ute)