Få upp hull på fånghäst..

Sv: Få upp hull på fånghäst..

Men jag undrar, vad innebär "lucerngröt"? Och vad menar du med frågan "Hur åt han av lucernhacket?"

Jag hade för mig han fått lucernhack, eller drömde jag det? Jag undrade om han åt bra av det eller lämnade? Dvs kan han tugga och få i sig hack lättare än hö?

Lucerngröt är helt enkelt uppblött lucern, då blir det ju 'gröt' av det (eller soppa om man öser i mer vatten). Det kan de smaska i sig utan att behöva tugga. Utmärkt för gamla hästar med dåliga tänder för att få i dem både näring och strå. Vår gamling levde sista årens vintrar på just lucerngröt (hack fanns inte då) + betfor + uppblött kraftfoder.

Har fr.o.m idag börjat ösa på lite mer lucern. Jag har inte ännu kommit på det riktigt bra knepet att få honom att äta ALLT, han slänger gärna runt med en del, men han åt åtminstone mer än vanligt idag.

Sätta in fler 'krubbor', eler ännu hellre markplacerade, mer vida 'matplatser'

Så om jag utgår från att hela balen väger 12 kg så får han kanske något mellan 3-5 kg (?).

Och t ex förra vintern när han åt mer, hur mkt av en bal gissar du att han åt då?

Äter lite hö och slänger runt maten kan ju tyda på känner av tänderna. Så jag står kvar vid att se höt som 'terapipyssel' och föd honom på uppblött lucern (alt hack om han kan äta det)

Och en dum fråga då jag inte vet ett uns om foder - Krafft Rehab gör väl ingen "skada" på en häst som inte rids och motioneras mycket? Min häst går nämligen bara på promenader och longeras lite då och då.

Nej, han behöver ju sin näring ändå. Dock är krafft rehab inte idealisk fångmat pga sitt stärkelse- och sockerinnehåll, men i ditt fall skulle jag ge det ändå utefter det du skrivit.

Det är bara jag som undrar lite.

Men en 30 årig häst som har fått fång flera ggr och som får det av betfor (om du nu är säker på att det var det som utlöste det ngn gång). Och som sedan går ner i vikt. Jag kommer att tänka på en sjukdom som heter Cushing. Det är en ganska ovanlig sjukdom och jag påstår inte alls att din häst har detta. Men ett av de tydligaste tecknen på denna är långhårig päls som inte fälls när den ska.

Urvattnad betfor är vanlig betfor där man har hällt bort sockret.

Vill bara förtydliga att han bara har fått fång av betfor en enda gång. Och det var flera år sen. Jag har inte gett honom betfor alls sen den gången. Jag kan inte heller säga med säkerhet att det var just betforen som gjorde att han fick fång från början, det var hela 7 år sen han fick fång för första gången. Jag minns inte vad som utlöste det, bara att han blev riktigt, riktigt sjuk.

Vet inte riktigt vad Cushing är heller, så jag får kolla upp det närmre. Däremot så har han lite problem med pälsen i form av att det tar mycket lång tid innan han tappar den helt. Han börjar fälla på våren och fortsätter in på sommaren, någonstans i mitten på sommaren brukar han vara klar med "fällningen". Sen vet jag inte riktigt när han börjar få vinterpäls, men han får inte så mycket sådant då jag har ett varmt täcke på honom. Innan jag började använda det här täcket så hade han mycket lång vinterpäls, men om jag minns rätt har han alltid haft det, så länge vi har haft honom i vår ägo.

Jag hade för mig han fått lucernhack, eller drömde jag det? Jag undrade om han åt bra av det eller lämnade? Dvs kan han tugga och få i sig hack lättare än hö?

Lucerngröt är helt enkelt uppblött lucern, då blir det ju 'gröt' av det (eller soppa om man öser i mer vatten). Det kan de smaska i sig utan att behöva tugga. Utmärkt för gamla hästar med dåliga tänder för att få i dem både näring och strå. Vår gamling levde sista årens vintrar på just lucerngröt (hack fanns inte då) + betfor + uppblött kraftfoder.

Ja, han får lucernhack. Ursäkta, jag är ganska förvirrad ibland :p Om man undantar det han tar med tänderna och kastar iväg så äter han upp resten. Verkar med andra ord inte ha några som helst problem att äta det.

Jag har innan alltid trott att han kastade runt lucernet för att han helt enkelt inte gillade det så mycket, men idag verkade han väldigt "ha-galen" och åt med stor aptit, så kanske är det bara så att han gillar det väldigt mycket och vet inte riktigt hur han ska göra för att han vill ha i sig alltihop på momangen ;) Nej, jag vet inte. Jag fick dock uppfattningen idag att han "slängde runt" med maten för att ändå på något sätt få i sig så mycket som möjligt. Allt jag lade i hans krubba åt han upp (förutom det som råkade landa i höet när han slängde iväg det), sen la jag även en stor bit i hans hö som jag antar att han äter/ätit upp. Jag åkte dock ifrån stallet innan så jag är inte säker på att han ätit det, men jag tror det.

I övrigt har jag som sagt inte kommit på det riktigt bra knepet att få honom att äta exakt allt av lucernet så jag experimenterar lite med hur jag ger ut maten. Ibland får han allt uppblött till en enda gojja, plus massor av vatten. Andra gånger (de senaste gångerna) har han fått lucernet blandat med olja och shy feeder. Utöver "oljorna" så har han fått det antingen torrt eller med vatten. Och när lucernet varit uppätet så har han fått linfrökakan + Krafft.

Och t ex förra vintern när han åt mer, hur mkt av en bal gissar du att han åt då?

Usch, det är en jättesvår fråga! Förra året hade vi betydligt större balar och jag vet inte alls hur mycket de vägde, har ett vagt minne av att han fick såpass mycket att det inte var så mycket kvar av balen, men iom att jag inte vet hur mkt balen vägde så säger det inte så mycket. Men han fick definitivt dubbelt så mycket som han får nu, om inte mer och han åt rubbet.

Har du provat med lusernpellets i stället? De är lättare att tugga. Men köp helst utan melass.

Nu är jag inte veterinär utan bara en person som har en fångponny.
Men på din beskrivning så tycker jag att hästen skulle kunna ha Cushing. Nu är det inte så vanligt men ändå. Och jag påstår inte att det är det heller.
Dricker han mkt? Kissar mkt?

Vad säger veterinären?

Det hungriga, kan det vara för han kommer in och är hungrig av att inte fått i sig så mkt hö? Eller har han lucern kvar på morgonen?

Prova ge fler gånger/dygn och se om du får i honom mer?

Jag ger fbl fri tillgång på lucernhack, och ibland äter han inget, ibland äter han upp hela hinken, som dock inte innehåller så mkt, men lite annat läge än för dig.

Jag skulle servera fritt lucern inne i en hyfsat stor balja på golvet, och sen fodra uppblött lucerngröt vid varje mål som normalt skulle varit hö (dvs både inne och ute). Och så fritt hö då, men inte engagera mig så mkt i hur mkt av det han åt/inte åt sålänge han åt bra av lucernet.

Jag läste lite om Cushing och fick fram följande:

”Cushings syndrom (cancer i hypofysen) är en sjukdom som kan drabba gamla hästar. De mest uppmärksammande symptomen att hästen har drabbats, är att den inte fäller sin vinterpäls, utan har lika tjock päls året om, ofta lockig. Den dricker och kissar mycket, är hängig, mager med hängmage och den blir känslig för fång. En drabbad häst kan aldrig tillfriskna men kan leva i många år med rätt vård och ev. medicinering, vilket avgörs i varje enskilt fall av veterinär. Grundorsaken till symptomen är att ämnesomsättningen inte fungerar som den ska.”

Jag är inte helt säker på att han just Cushing om det jag citerade stämmer vill säga. Visst att det tar lång tid för honom att fälla, men han har inte vinterpäls alltid, utan får sin sommarpäls så småningom. Lockig vinterpäls har han på vissa ställen, manken och bakben t.ex. men annars är den rak. Dricker och kissar mycket gör han inte, har aldrig gjort heller. Hängig är han absolut inte, utan relativt pigg för att vara i sin ålder. Mager med hängmage? Jag är inte riktigt säker på hur exakt det ska se ut, så i så fall postar jag en bild på honom så ni kan utgå från den själva.

Nu verkar det kanske som om jag är helt anti mot Cushing :p Det är jag inte, jag tycker bara inte att allt stämmer. Jag har bilder från förra vintern om någon vill se hur hans päls brukar se ut mitt i vintern, men om nån vill se hans nuvarande tillstånd måste jag i så fall ta bilder.

Lucernpellets har jag inte testat, jag har mer eller mindre just köpt lucernhacket (lite drygt 2 veckor sen) då jag fick tips om att det skulle vara bättre, även för min gamla pålle.

Veterinären har jag inte pratat med, mest för att de aldrig har kunnat hjälpa mig tidigare, men jag kan ju visst fråga vad de tror om att min häst har Cushings.

Du behöver inte alls köpa mina funderingar om att din häst har fått denna sjukdom. Det är lugnt.
Själv har jag ingen aning alls.

Det var bara en tanke att det skulle kunna bero på ngn sjukdom.

Det hungriga, kan det vara för han kommer in och är hungrig av att inte fått i sig så mkt hö? Eller har han lucern kvar på morgonen?

Just idag så stod hästarna inne, och då jag tvivlar på att de får någon Krafft eller liknande på morgonen (jag kom just på att stallägaren antagligen bara ger hö på morgonen, jag får nog ta ett snack med henne..) så får de bara hö. Och som vanligt så hade han lämnat en liten del av höet orört, så du har kanske rätt i att han har problem av att äta höet och lucern (exempelvis) är mycket lättare..

I övrigt så får han inget lucern alls på morgonen, utan det blir på kvällen när jag är där. På morgonen ger stallägaren antagligen bara hö. Vilket kommer ändras snarast. Om jag ställer fram en hink lucern på morgonen så kan han få i sig det på morgonen och jag kan åka upp på dagen några ggr och ge honom mer innan han får sin kvällsmat.

Jag skulle servera fritt lucern inne i en hyfsat stor balja på golvet, och sen fodra uppblött lucerngröt vid varje mål som normalt skulle varit hö (dvs både inne och ute). Och så fritt hö då, men inte engagera mig så mkt i hur mkt av det han åt/inte åt sålänge han åt bra av lucernet.

Så jag ska köpa lucernpellets att ha till "gröten" och kan kanske fortsätta använda lucernhacket till baljan på golvet? Eller kan jag fortsätta ge uppblött "lucernhacksgröt" ;) Vet inte vari skillnaden ligger, därför jag frågar.

Han äter ju (i alla fall idag) ganska glupskt på lucernhacket och även om han slänger iväg lite, så vill jag minnas att han gör det med annat i matväg också, t.ex. vanlig gröt tenderar att hamna lite varstans, för att han helt enkelt slänger iväg med det. Och gröt bör ju inte vara så svårtuggat?

Men fan vad ni skriver :p Hinner ju inte med ;)

Skämt åsido, jag är väldigt tacksam.

Som jag sa är jag inte helt anti sjukdomen Cushing, jag tyckte bara inte att allt matchade in. Så jag skrev bara ner vad som stämde/inte stämde så ni kunde läsa och kanske gå vidare med något :angel:

Så jag ska köpa lucernpellets att ha till "gröten" och kan kanske fortsätta använda lucernhacket till baljan på golvet? Eller kan jag fortsätta ge uppblött "lucernhacksgröt" ;) Vet inte vari skillnaden ligger, därför jag frågar.

1 kg lucernhack tar mycket mer plats i magen än 1 kg pellets (även uppblötta gör), och det tar betydligt längre tid få i sig. Så ja jag (men du behöver såklart inte göra som jag säger, är ju bara allmänna tankar hur jag gjort och skulle göra) skulle servera gröt så ofta det gick, komb med fritt hack och fritt hö. Tror inte du behöver blöta hacket om han äter det lika glatt/lätt torrt btw.
Slipper ju slänga mindre om du inte blöter.

Gröt är inte svårtuggad alls nej, det är halva vitsen med det, oavsett vad man 'grötar till'.

1 kg lucernhack tar mycket mer plats i magen än 1 kg pellets (även uppblötta gör), och det tar betydligt längre tid få i sig. Så ja jag (men du behöver såklart inte göra som jag säger, är ju bara allmänna tankar hur jag gjort och skulle göra) skulle servera gröt så ofta det gick, komb med fritt hack och fritt hö. Tror inte du behöver blöta hacket om han äter det lika glatt/lätt torrt btw.
Slipper ju slänga mindre om du inte blöter.

Tror faktiskt att han slänger mindre när jag blandar allt till en enda stor smörja, men det kanske är för att jag har så mycket vatten? Vattnet överstiger dvs maten och jag brukar toppa med lite lucern så han inte ska få en massa vatten i näsborrarna :p

Om jag inte blöter ner det så mycket så krubban nästan översvämmas med vatten, så blir det lite "Haha, jag kan ta maten och slänga iväg med den, eller hur är jag kul matte?!" Så jag tror jag kommer köra på att göra gröt av alltihop, anledning till att jag slutade med det var för att han gav mig sådana förebrående blickar varje gång vid kvällsutfodringen, men visst åt han upp det.

Jag har dock mina tvivel att han äter upp om någon annan utfodrar honom, han får sina idéer ibland att helt enkelt matvägra om någon annan än jag ger honom något han tycker är "konstigt" att äta, och då funkar det inte med utmattningsmetoden heller kan jag säga... Men det funkar ju så länge det är jag som ger honom fodret. Förhoppningsvis så äter han det även när stallägaren ger, annars får jag lösa det på annat sätt.

Liten uppdatering..

I brist på balja att ha lucern i så har jag fyllt en hink nu de senaste tre dagarna. Första dag gick prima, han slukade allt. Andra dagen kom han på den briljanta idén att välta hinken och skita i innehållet... Så idag tänkte jag att jag skulle vakta honom medan han åt lucernet i hinken och sedan ge resten av fodret. Det gick ju bra i början, han åt och fick ibland en morot som belöning. Sen kom vi till halva hinken ungefär, och han åt, och åt, och åt. Utan märkbar minskning på maten... Så tillslut så tänkte "Men vänta lite nu, kan det vara så att han bara rör om med mulen i spannen och snappar upp lite strå då och då? Så det ser ut som han äter?" Ett par sekunder efter detta så slutar han och ställer sig och bara glor på mig, samt försöker se så söt ut som möjligt och puffar på mig så han ska få resten av käket...

Han vann dock inte och fick det goda, jag ställde mig upp med spannen i högsta hugg och väntade. Tror han fattade att han inte skulle få resten förrän hinken var tömd, för han började äta nästan direkt och åt på riktigt denna gång.

Men jag kan inte riktigt fatta att han lyckades lura mig. Jag trodde inte hästar var så "smarta" :p

I alla fall, att ha lucernhack på fritt verkar inte vara någon möjlighet om han ska hålla på såhär. Han vill tydligen ha någon som "gör honom sällskap" och visst kan jag lägga ner en timmes tid eller två att "handmata", dvs stå och hålla i en hink som han rensar, men det tar lite längre tid att rensa en balja... Vet inte varför han fått för sig att han inte längre vill äta det (tilläggas bör att han äter lucerngröten) men det känns lite krasst... Jag vet inte längre hur jag ska få i honom det utan att vara närvarande. Att åka bort nån dag är uteslutet för jag kan inte be någon att "handmata" i minst en timmes tid.. Dessutom äter han inte om han inte har "rätt" sorts sällskap. :crazy:

Så min fråga är, räknas lucernpellets också som grovfoder så jag kan kombinera denna "fria tillgång" på både hack och pellets? Kan tänka mig att pelletsen kan vara lättare att få i honom..

**Jäkla envisa häst**

Senast ändrad:

Lusernpellets är också grovfoder även om det inte ger riktigt samma tuggande.
Min häst tycker pelletsen är mkt godare. Hon har fått båda delarna under en längre tid och börjar nu lämna hacket. Och hon är inte den som lämnar mat. men hon har uppenbarligen tröttnat på det. Så jag köpte bara pellets igår.

Okej, det var ju bra. Då kan jag testa och se om han gillar det bättre och förhoppningsvis kombinera. Han kan ju t.ex. äta en spann med pellets istället för hack då och fortfarande käka lucernhacksgröt.

Hoppas, hoppas att det funkar nu så han får i sig tillräckligt.

Tack för svar! :)

Glöm inte blöta pelletsen bara, så kan kanske blir problem när det fryser sen? Beroende på hur fort han äter? (Om du ska ge ute)

Glöm inte blöta pelletsen bara, så kan kanske blir problem när det fryser sen? Beroende på hur fort han äter? (Om du ska ge ute)

Om vattnet skulle frysa i stallet så har jag tillgång till varmvatten i stallägarens källare, sedan får såklart spann med innehåll stå och svalna. Men på så sätt får han lucernpellets i sig morgon och kväll. Under dagen får han kanske äta lucerhack istället, men det funkar ju också bara jag håller mig i närheten. Så gillar han bara pelletsen och äter den utan att jag behöver stå tätt intill, så tror jag att det kommer att gå bra.

Tackar så mycket för er hjälp!

Tänkte mer om du skulle ge mer fritt i hagen eller så, att färdiga gröten skulle frysa, men då är det ju inga problem =)

Vill än en gång tacka så mycket för era tips och råd! Min häst har redan gått upp i vikt och är nu riktigt fin över ryggen, vilket han inte var innan, så nu är det bara den "knölen" över rumpan (minns inte vad den heter) som jag hoppas försvinner snart iom att han går upp i vikt.

Lucernpelletsen tyckte han var riktigt mumsig! Jag däremot höll på att spy av både färgen och lukten :angel: Men vad gör man inte för sin lilla häst. Imorron kommer jag börja med betforen också (har inte riktigt vågat innan) så då har han en komplett foderstat av det ni tipsat mig om. Tack så mycket!

I think I love you ( :p )

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 603
Senast: mrkarisma
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Behöver lite råd Kom in en MAGER fånghäst (ponny) till stallet för 1,5 månad sedan. Den är närmare 30 år gammal och fräsch och pigg i...
Svar
15
· Visningar
3 324
Senast: FiVi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix