nexxa
Trådstartare
Har analyserat hösilage som tydligen har rätt okej värden och fått hjälp med en ungefärlig foderstat.
Han beräknades behöva 12 kg hösilage men vi gav dem mer fritt då det varit så kallt osv. Nu vill han inte äta upp något vidare (han får väl iaf i sig 10-11 kg/dag) samt att han får mineraler/vitaminer och 1 - 1½ kg Fibergi Bas.
Han har massor av vinterpäls säkert 10 cm tjock på en del ställen (okej kanske inte riktigt men han ser ut som en björn)
Han har helt okej hull nu men jag hade velat att han skulle få på sig några kilo till för att det ser/känns mer sunt för honom.
Han har täcke på sig ute också för att hålla sig varm.
Hur hade ni gjort?
Detta är höanalysen;
Per kg foder
Ts 66%
OMS Energi 6,5 MJ
SMB Råprotein 41 gram
Per kg ts
OMS Energi 9,8 MJ
SMB Råprotein 62 gram
Kan man tillägga något annat foder/tillskott som gör att han kommer upp mer i hull, han kan inte äta varken pelleteratfoder, lusernhack och betfor och annat 'blött' undviker jag då han inte äter det.
Någon med förslag?
Det är en vbls travar valack vikt 440-450 kg, 155 i mkh just nu vintervila.
Tack på förhand
Han beräknades behöva 12 kg hösilage men vi gav dem mer fritt då det varit så kallt osv. Nu vill han inte äta upp något vidare (han får väl iaf i sig 10-11 kg/dag) samt att han får mineraler/vitaminer och 1 - 1½ kg Fibergi Bas.
Han har massor av vinterpäls säkert 10 cm tjock på en del ställen (okej kanske inte riktigt men han ser ut som en björn)
Han har helt okej hull nu men jag hade velat att han skulle få på sig några kilo till för att det ser/känns mer sunt för honom.
Han har täcke på sig ute också för att hålla sig varm.
Hur hade ni gjort?
Detta är höanalysen;
Per kg foder
Ts 66%
OMS Energi 6,5 MJ
SMB Råprotein 41 gram
Per kg ts
OMS Energi 9,8 MJ
SMB Råprotein 62 gram
Kan man tillägga något annat foder/tillskott som gör att han kommer upp mer i hull, han kan inte äta varken pelleteratfoder, lusernhack och betfor och annat 'blött' undviker jag då han inte äter det.
Någon med förslag?
Det är en vbls travar valack vikt 440-450 kg, 155 i mkh just nu vintervila.
Tack på förhand