Få upp hull - äter inte så mycket hösilage.

nexxa

Trådstartare
Har analyserat hösilage som tydligen har rätt okej värden och fått hjälp med en ungefärlig foderstat.
Han beräknades behöva 12 kg hösilage men vi gav dem mer fritt då det varit så kallt osv. Nu vill han inte äta upp något vidare (han får väl iaf i sig 10-11 kg/dag) samt att han får mineraler/vitaminer och 1 - 1½ kg Fibergi Bas.

Han har massor av vinterpäls säkert 10 cm tjock på en del ställen (okej kanske inte riktigt men han ser ut som en björn)
Han har helt okej hull nu men jag hade velat att han skulle få på sig några kilo till för att det ser/känns mer sunt för honom.
Han har täcke på sig ute också för att hålla sig varm.
Hur hade ni gjort?

Detta är höanalysen;

Per kg foder
Ts 66%
OMS Energi 6,5 MJ
SMB Råprotein 41 gram

Per kg ts
OMS Energi 9,8 MJ
SMB Råprotein 62 gram

Kan man tillägga något annat foder/tillskott som gör att han kommer upp mer i hull, han kan inte äta varken pelleteratfoder, lusernhack och betfor och annat 'blött' undviker jag då han inte äter det.
Någon med förslag?
Det är en vbls travar valack vikt 440-450 kg, 155 i mkh just nu vintervila.

Tack på förhand :bow:

Sv: Få upp hull - äter inte så mycket hösilage.

Hmm... inget pelleterat, ingen lusern eller betfor...

Inte havre eller korn heller?! För det är ju ett bra alternativ som inte är blött. Och passar för ditt hö också.

OM inte han äter det heller (:confused: ) så varför inte prova med lite morötter, soja och/eller olja?

Olja ger jag också, havre och korn går utmärkt, men i vilken mängd? Hur mycket Fibergi och hur mkt av korn/havre?

Ja du, om han håller hullet på de 10-11kg silage han äter plus 1 1/2 kg Fibergi men att du vill att han går upp lite till så skulle jag bara tillsätta 1kg havre eller korn. Det borde han ju gå upp lite mer med!
Eller hur?

Ja absolut. Tack så mycket för svaret btw :bow:
Blir nog korn tror han blir för pigg av ren havre

Hästen jag är skötare till får:
Frukost
200 g betfor (blötlagd)
100 g Hippo Basic
200 g Fibergi
2 kg höensilage

Middag
200 g betfor
50 g Hippo Basic
100 g Fibergi
1-2 kg höensilage

Kvällsmat
4 kg höensilage
300 g betfor
200 g Hippo
200 g Fibergi

Mellan måltiderna får han 1 kg extramorgonhö, 2 kg lunchhö, 1 kg extramiddagshö. Han får också 1,5 dl kokta linfrön, matolja och e-vitamin. På sommaren får han även torkade nässlor och nyponpulver.

Han är varmblodstravare på 12 år, rids 3-5 ggr/vecka och då cirka 30min-1 h/gång. Han mår super av denna fodergivan (hoppas nu bara att jag skrivit rätt.... annars slår ägaren mig hårt (aj Fia inte så hårt!)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
632
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 258
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar