Få upp hästen i vikt?

fruxolisa

Trådstartare
Hej.

Jag ser bara massa trådar om hur man bantar hästen och så. Men nu till det motsatta problemet: Hur gör jag om jag vill få upp min häst i vikt? Hennes foderstat är:

18:00: 5 kg ensilage, korn, mineraler
c:a 20:00: 8 kg ensilage
6:30: 5 kg ensilage, korn

Hon rids 5-6 dagar i veckan, väldigt varierat arbete. Hon är i full kondition.
De har fri tillågng till mat i hagen. Hon är absolut inte mager, men jag vill inte att hon ska tappa mer...

MVH Lisa

Sv: Få upp hästen i vikt?

Om det är protein du är ute efter (alltså muskler inte hull) så får du lägga på ett mer proteinrikt foder, ett bra alternativ är lucern då det är grovfoder så mindre risk för biverkningar.

Om det är hull (MJ, energi) så kan du ge mer grovfoder eller något annat kraftfoder än det du redan har, eller mer av det.
Svårt att säga såhär när man inte känner hästen, alla är ju väldigt olika med hur dom tar upp saker och vad som funkar men man får ju helt enkelt ge mer mat som har det man är ute efter om man ska få upp dom. Sen vilken mat det är finns ju många val på.

Krafft Muskel är ett bra tillskott för protein, Linfröolja för energi. Annars är det ju bara att ge mer mat och så kolla så den inte har mask förståss.

Om hästen äter upp 5 kg mellan 18 och 20, så lär du väl kunna höja mer på natten utan att det blir kvar på morgonen?

Min häst var tidigare väldigt tunn, trots mängder av hö och normal kraftfodergiva.Det visade sig dock vara problem med hennes mage,hon klarade inte av att smälta kornet så vi bytte till krafft groov 125, (då havre inte var ngt alternativ för henne.) Sedan behövde hon mer fibrer, så halm till natten och maten fördelad över fler tillfällen/dygn. Det gjorde susen för henne, och hon har under 2 år gått upp väldigt mkt, och håller vikten.

Jag skulle göra en grovfoder analys sen ge ett proteinrikt foder tex mustang protein +.

vad innehåller höt?
hur mycket äter hon ute (fri tillgång står det ihop med andra hästar men äter hon tillräckligt ute och får hon lov av de andra hästarna att äta)
korn? hur mycket korn (vikt)

Spannmål är ju inte optimalt, men att säga något om foderstaten utan att veta hästens vikt och vad ensilageanalysen säger är omöjligt.

Får jag låna tråden lite? :D

Mitt föl tappar fort och mycket. Just nu har hon bra hull men får absolut inte tappa (svår balansgång) mest för att det då går så jäkla fort. Uppfödaren fick börja stödfodra i juli i sommar till henne (hon är född i april).

Hon har varit avvand nu 3 veckor och bor inte hemma hos mamma längre.

Äter otroligt bra måste jag säga. Hon äter idag ca 8 kg hö, 0.5 kg kraaft groov, 0.1 kg betfor, 0.2 (eller om det var 0.3) kg soja (ja det gör ont i mitt miljöhjärta) och 2 kg greenpower alfalfa.
Höet har dåligt proteinvärde.

Är det lucernen jag ska öka om jag ser att hon faller ur?

Har varit med och fodrat upp ett väldigt skrangligt föl, då gav vi faktiskt Hippo Alfa som enda kraftfoder utöver fri tillgång på hö. Har ni inte någon analys på grovfodret hade jag nog gett hackad strå också, parallellt med hö.

Köp ett kraftfoder just för föl, jag använde Eggersmans fohlen pellets tror jag det hette (till mitt rejält proteinfattiga föl som föddes så pga, mammans problem), men föredrar nu Dodson & Horrels foder då jag tycker dom har ännu bättre kvalité.
Kraft groov ger jag inte mycket för, det har ganka dåligt innehåll för pengarna tycker jag och är dessutom inte gjort med tanke på fölens behov av protein.

Alfalafa är alltid bra men ibland får man inte upp dom med det, är lite olika på olika hästar så jag skulle behålla lucernet som det är och ta bort soja och groov och bara ha ett kraftfoder för föl. Då är det inte lika mycket att blanda o ha sig med heller, men mest bara för att det är bättre då det ju är just för dom små liven när dom växer :)

Jo det finns analys och vi har utgått från grovfodret.

Första foderstaten vi tog fram ska jag ärligt säga blev väldans dyr 1500-2000 kr/mån på bara kraftfoder. Så vi försökte på annat sätt utan att hästen ska ta skada. Hon har också halm.

Hon åt fölpellets innan men uppfödaren tog bort det. Innan hon kom t mig åt hon 3 kg blandat havre/korn, mineraler, betfor och hösilage.

Om det är protein du är ute efter (alltså muskler inte hull) så får du lägga på ett mer proteinrikt foder, ett bra alternativ är lucern då det är grovfoder så mindre risk för biverkningar.

Om det är hull (MJ, energi) så kan du ge mer grovfoder eller något annat kraftfoder än det du redan har, eller mer av det.
Svårt att säga såhär när man inte känner hästen, alla är ju väldigt olika med hur dom tar upp saker och vad som funkar men man får ju helt enkelt ge mer mat som har det man är ute efter om man ska få upp dom. Sen vilken mat det är finns ju många val på.

Muskler har hon, problemet är att hon lätt tappar hullet på vintern. Det finns ju en hel uppsjö av kraftfoder så det är svårt att veta allt om allt...

Krafft Muskel är ett bra tillskott för protein, Linfröolja för energi. Annars är det ju bara att ge mer mat och så kolla så den inte har mask förståss.

Mask är det nog inga problem med, i så fall hade hon nog tappat hullet mer och snabbare än vad hon gör. Jag säger inte att det går snabbt. Men om man tittar på bilder hur hon ser ut de olika årstiderna märker man ganska stor skillnad...

Om hästen äter upp 5 kg mellan 18 och 20, så lär du väl kunna höja mer på natten utan att det blir kvar på morgonen?

Jag vet inte om hon äter upp det eftersom jag sällan är i stallet så sent och det är inte jag som fodrar själv. Jag väger upp allt själv och så, men inte jag som fodrar. Jag får höra med stallägaren om hon äter upp allt eller inte, i så fall får jag öka.

Angående grovfoderanalysen:

Grovfodret kommer från stallägarens egna åkrar. Det är väldigt olika från bal till bal, ibland är det ganska blött, då får hon några kilo extra eftersom det innehåller mindre torr mängd foder. Och om det är torrare får hon det som står i mitt första inlägg. Ska jag vara ärlig vet jag inte om det görs någon analys, eller görs det alltid det? Fodret håller hög standard vet jag i alla fall, för många köper foder av honom också.

vad innehåller höt?
hur mycket äter hon ute (fri tillgång står det ihop med andra hästar men äter hon tillräckligt ute och får hon lov av de andra hästarna att äta)
korn? hur mycket korn (vikt)

Hon är ganska hög i rang så hon är nog den som står vid balen och käkar mest. De är ute i c:a 10 timmar per dag. Angående vikten på kornet vet jag inte. Jag har resonerat fram hur mycket korn hon ska ha tillsammans med en annan i stallet, och hon får en hel sådan vit KRAFFT skopa på kvällen och lite mindre på morgonen.

Hmm. Bara kom att tänka på en sak. Varför får hästarna så mkt grovfoder på morgonen, om de ändå ska ut på fri tillgång? :p

De har endast haft fri tillgång 4 dagar så jag vet inte hur jag ska göra med morgonfodringen om jag ska minska grovfodret då...Det kanske är smart att göra det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 782
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka