Få två jämngamla hanar att fungera ihop..

wildrose

Trådstartare
... Går det öht? Hundarna i fråga är en finsk spets/isländsk fårhund 7 år gammal och en boxer 6 år gammal. Bägge är jobbiga med andra hundar men spetsen mera "utåtagerande" än boxern (skäller). De kan sitta på lina med tio meter emellan utan att bry sig om varann men de gånger de mötts (av misstag) har det blivit slagsmål. Inte så att blodvite uppstått men då har ju alltid nån gått in och brutit.

Dessa hundar bor 50% av tiden i samma hus och som det är nu är de alltid åtskillda utom när de sitter på lina brevid varann. Inser att man förmodligen aldrig kommer kunna lita på dem ihop när det gäller mat, leksaker o dyl men det vore skönt om man åtminstone kunde ha dem utomhus på stora ytor ihop.

Vad tror ni, hopplöst fall eller värt ett försök? och isf hur?

Tacksam för tips!
mvh Wildrose

Sv: Få två jämngamla hanar att fungera ihop..

Jag skulle jobba med min egen relation till hundarna för i min flock finns inte utrymme för slagsmål. Jag vill kunna ta in och ut hundar som jag vill, det ska ingen annan hund lägga sig i.

Så jag skulle träna på vår relation och sen ta in den andra hunden och jobba med relationen i en sån situation. Den dominanta av dem har ingen anledning att vara dominant efter som att jag är det. Jag skulle vilja introducera dem för varandra utan att behöva hålla dem. Jag vill kunna handha dem tillsammans med endast kommandon, och självklart kan fysiska tillrättavisningar behövas men det beror helt på hunden. Min hund blir bara osäker om jag är fysisk med honom.

Liknande trådar

L
Övr. Hund Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: LinnLaakso
·
Övr. Hund \"slagsmål under bordet\"- rätt eller fel... Idag var jag med om en rätt så otrevlig händelse i stallet. Min hanne, en tre år gammal...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: wildrose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix