Fa*tron westernsadlar

Myzacs matte

Trådstartare
Skulle behöva hjälp från några kunniga westernmänniskor. Jag tänkte köpa min första westernsadel. Den ska ligga på en islandshäst modell grövre med något svankig och kort rygg. Det måste vara en läder/cordurasadel, så att den ej blir för tung. Har hittat en från Fa*tron som heter LadyTrailFlex som jag tycker verkar hyfsad.(Vågar ej länka, sök på g**gle) Lite rakare i sätet och inte så bakåtlutad som vissa andra trailsadlar. Sadeln skall mestadels användas till skogsridning.
Någon som har erfarenhet av dessa sadlar?

Sv: Fa*tron westernsadlar

Vill inte göra dej besviken, men jag tror inte att en westernsadel får plats på en islänning med kort rygg. Är den dessutom svankig så är risken stor att den kommer att brygga, o den ser ju ut att finnas bara i full quarter horse storlek, så jag tror inte det blir en så lyckad kombination. Min omedelbara reaktion.

Vill inte göra dej besviken, men jag tror inte att en westernsadel får plats på en islänning med kort rygg. Är den dessutom svankig så är risken stor att den kommer att brygga, o den ser ju ut att finnas bara i full quarter horse storlek, så jag tror inte det blir en så lyckad kombination. Min omedelbara reaktion.

Ok. Tack för ditt svar. Hur stor anläggningsyta brukar en 15" westernsadel ha på ett ungefär? Är en sadel som är full quarter horse längre än t.ex. en sadel som är quarter? Jag trodde endast det hade med bommens bredd att göra?:confused:

Ok. Tack för ditt svar. Hur stor anläggningsyta brukar en 15" westernsadel ha på ett ungefär? Är en sadel som är full quarter horse längre än t.ex. en sadel som är quarter? Jag trodde endast det hade med bommens bredd att göra?:confused:

Du måste inse att en islandshäst i sjäva verket är en ponny o därför mycket kortare en en ridhäst, o dom allra flest westernsadlar är gjorda för "storhäst". Kanske en westernsadel i ponnystorlek skulle få plats men då blir väl sitsen för trång. Bommen på en av mina westernsadlar är 60 cm lång o på den andra är den 55, så det är bara o börja mäta på din häst o se hur långt bak på gumpen den hamnar. full qvarter är bredden o det låter också mycket på en ponny.

Senast ändrad:

Jo, jag har förstått att en islandshäst kan betraktas som en ponny i fråga om ryggen och dess form. Det där med ponnysadel kanske inte är så tokigt men jag vet inte riktigt vad det är för sitstorlek på en sådan. Har själv byxstorlek 38. Kan tilläggas att jag inte är så lång heller ca 150 cm. Så jag kan kanske ha en westernsadel för ponny? Fast det där med full quarter bom tror jag nog att en kraftig islandshäst kan behöva?

Du får väl gå med i klubben "Vi som önskar oss den där sadeln som inte finns", och jag kan lova dej att du inte kommer att känna dej ensam! Lycka till. ;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
653 285
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar