få travare att galoppera *TIPS*

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Julle_bull
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 070
J

Julle_bull

Jag vet inte om denna tråden ligger rätt men jag testar här =)
Jag har ett varmblod som jag håller på att rida in. har inte kommit så långt ännu. har suttit och skrittat på honom några gånger. När jag longerade honom idag i ridhuset så skulle jag försöka få upp honom i galopp och drev på ganska rejält och smackade. Det jag uppnådde var långa travsteg med frambenen och galopp med bakbenen ;) Finns det någon duktig ridtravarmänniska som kan ge mej lite tips? både att få upp honom i galopp när man longerar han och sedan när jag kommer upp till då när jag ska sitta på honom och galoppera. Även allmänna tips är välkomna :D TACK :bow:

Sv: få travare att galoppera *TIPS*

Det tar låååång tid och mycket tålamod att få en travare att bli tillräckligt stark och balanserad för att kunna galoppera på volt.

Dels är de vana att röra sig rakt fram, dels är de vana vid ett visst rörelsemönster i trav. Det är, som du kanske märker, inte ens helt lätt att trava på en volt...

Man måste börja i rätt ände, och får hästen att börja bära vikt på bakbenen istället för att skjuta på med full effekt framåt. Innan den klarar det i skritt går det naturligtvis inte i trav, och definitivt inte i galopp eftersom travarna oftast inte behärskar den gångarten speciellt väl ens på rakt spår.

Så lägg hellre några månader på skritten, ytterligare några (rätt många...)på traven och återkom till galoppen när hästen är riden ett bra tag, än att låta den "ramla" in i en dålig galopp bara för sakens skull.

Som en liten tankeställare kan jag berätta att min travare inte klarade galoppen förrän efter ca 2 år som ridhäst på heltid, och då var det inte på långa vägar någon bra galopp även om det värsta flänget var borta...;)

Det är ett jätteprojekt att skola om travare, och det kräver ett otroligt tålamod och mycket kunskap. Ta hjälp av någon som kan!:idea:

Tack :) hur gammal var din travare när du började skola om den? :)

Hon var 14 år.

Hon var riden innan, men inte riden som i skolad, utan kunde i princip bara springa fort med ryttare på ryggen i skogen.
Inte speciellt trevligt för någon av oss...:D

Har ridit många travare innan henne också, men hade inte kunskaper nog att göra dem till hyfsade ridhästar. Det blev mest bara full fart och frustration då.

Hon lever tyvärr inte längre...:(

Men annars hade vi definitivt hoppat på de arrangerade löshoppningarna i ridhuset som de börjat med i somras.:) Gör det istället med min nya unghäst.

*kl*

Glömde att skriva kl i mitt inlägg, emn vill passa på att beklaga sorgen samtidigt! :cry:

Det tar tid att skola om en travhäst.
Låt det ta sin tid och och jäkta inte fram galoppen för tidigt.

Varför be hästen fatta galopp direkt från skritt?
Det krävs ganska stor ansträning från hästens sida för att klara det.

Jobba honom i skritten först, bygg upp hans muskler och koniditon.
När du ser att han kan och orkar bära sig i skritten, övergå till trav osv. Börja inte med gallopen föränn han bär sig rätt i traven

Travare är underbara hästar, men dem kräver tid och tålamod.
Man kan inte jäkta med dem för då blir det bara fel och allt tar bara ännu längre tid.

Träna på övergångar, skolor, sidvärtsrörelser, klättra, ut och skritta i skogen. öshoppa. Det finns massor du kan göra som är både roligt och stärkande

Det tog mig 1 år med min första att få riktigt fin, och vid det laget var hon långt ifrån en dressyrhäst...

Det var inte direkt ifrån skritt. men tack för ditt svar =) :bow: och alla andras med såklart !

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 557
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
1 155
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 864
Senast: AbCdE
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 237
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka