få travare att gå i form

F

feliand

Jag har en (snart 2) travare hemma. Hur kan man lära dem att gå iform? några bra tips och idéer? Hur tränar man in det?
Tycker det är en bra sak för dom att kunna, speciellt 9åringen jag är inne på att köpa som inte är allt för mycket tränad i dressyr.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: få travare att gå i form

Problemet med många travare är att dom är för stela och spända i kroppen för att ens klara av att slappna av. Jobba med ryggen och använda bakbenen är ofta en omöjlighet när de kommer direkt från travbanan. Med mitt varmblod gjorde jag mycket lösgörande övningar, öppna, sluta, skänkelvikningar, jag red mycket i åttor, framdels och bakdelsvändningar (förutsatt att hästen kan det och förstår hjälperna förstås) Jag fick göra lösgörande och uppmjukande övningar upp till 30-40 min innan han "släppte" och började jobba rätt.

Det är ju stor skillnad på en travares form när den tävlar trav och när den rids.. Så glöm inte eftergift, väldigt viktigt för att hästen ska veta att den är på rätt väg.
Sen förespråkar jag inga som helst hjälptyglar då jag anser att dessa får en spänd häst att spänna sig och streta emot ännu mer. När hästen är redo och slappnar av kommer huvudet av sig självt, det är inget man kan tvinga ned.
Jobba på och lycka till!

Okej :) Men det här med att de är ny plockade från travbanan har jag inga problem med, för mitt varmblod som jag har nu, har int egått på banan sedan 1996 :angel: Däremot den jag ev. ska köpa har gått på banan för bara något års sedan, men är ganska mycket riden.
Mitt varmblod har jag ridit in själv, men min syster övade in galoppen. (på den tiden var jag lite skraj för travares dundersnabbasupergalopp) ;)
Några tips på hu rjag övar in en lugn och sansad galopp på den nya skönheten?

Merry x-mas!

När jag fick hem min travare var han knappt inriden, han hade då precis fyllt 5 år. Jag har fått jobba mycket med markarbete för hans del och mycket lösgörande övningar precis som meiam tidigare skrivit om. Jag longerade mycket för att stärka ryggen, och verkligen få han att gå i en lägre form och jobba med ryggmusklerna. Oftast har ju inte travare några vidare ryggmyskler då de inte jobbar genom ryggen när de går på travet så det var mitt prio ett. Sen var det mycket volter, serpentiner, bommar, klättring osv, allt för att stärka hästen.

Jag är egentligen emot halsförlängare mm, men jag fick rådet av en tränare som jag praktiserade hos att använda just halsförlängare för att få hästen att sänka huvudet och arbeta med ryggen, så jag gav det en chans och det fungerade utmärkt! Skulle dock aldrig använda det nu när hästen gör det självmant, men det har hjälpt mig otroligt mycket. Och då menar jag självklart halsförlängare som spänns mellan frambenen och INTE inspänningstyglar eller liknande som gör att hästen kröker på nacken och krullar ihop sig. Halsförlängaren ska verka när hästen sänker ner huvudet mot backen!

Min häst fattade galoppen fort och när han hade stärkt sig i kroppen kunde jag rida en sansad och lugn galopp, i stället för rusande galopp med huvudet uppe bland stjärnorna ;) Men man måste ha tålamod och ge hästen tid! träning ger färdighet!

God Jul! :laugh:

//Jennie

Du har fått många bra tips, men jag skulle hålla mig undan från longeringen på en häst som kommer direkt från travet, longering sliter mer än det ger på en obalanserad häst.

ang. galoppen så skulle jag till en början se till att hästen är stärkt i skritt och trav först innan jag går över till galopparbetet. En häst som är svag, stel och i obalans kan inte bära sig i galopp och det är därför de öser på istället.

De hästar jag ridit (tävlande travhästar) har jag suttit och lösgjort mycket och när de börjar slappna av och kliva på bakifrån så möter jag bara upp med en mjuk och stilla hand så brukar de flesta hästar söka sig fram till stödet.

Det som är så roligt med travhästarna är att de ofta är villiga att göra sin ryttare tillags så de är otroligt lättlärda (vilket också kan vara negativt om man inte riktigt vet vad man gör, det går fort att lära dem fel saker helt enkelt).

Alla hästar är individer så man får hitta lite olika vägar till lösningen, men satsa på att lösgöra dem. En del hästar jag ridit har varit väldigt stela i ena sidan att de nästan burit huvudet på sned, så när man försöker få dem att böja sig möts det ofta av protester. Sådana hästar får man "leka" lite med och ställa låga krav till en början. Jag nöjde mig ex.vis med att hästen var rak korta stunder till en början, och när den börjat lossna lite där så vågade jag böja igenom sidan i kanske 1 sekund innan jag rakriktade igen. Allt för att hästen skulle få tid på sig att våga släppa igenom den sidan också och utökade tiden på böjningen allt eftersom.

Lycka till med din häst och God Jul!!

Man lär inte en häst att gå i form, man rider den i form.

I övrigt har du fått många bra tips av de andra som svarat.

Att lära hästen att gå i form är inget trick. Det är något man bygger upp genom ridning. Det handlar om att få hästen så pass stark att den kan bära sig själv.

Jag skulle ta hjälp av en duktig tränare som har erfarenhet av omskolning av travhästar.

nej, jag tänker inte ta hjälp av en tränare:D jag har redan en bekant som rider in problemhästar oavsett ras som ger mig tips, men det finns så dåligt med tränare här som vill ta sig an och hjälpa med en travare, nej, här i småland ska man ha "vackra och ståtliga halvblod eller fina araber i ponny modell, annars kan man lika väl slakta hästarna".
det låter hårt,men alla mina kompisar skrattar åt att jag har en travare, "lixom hallå?! , men lägger ju ut iallafall minst 50 000 kronor på en häst!!"

jag har ingen speciell anledning att inte ta hjälp av en tränare mer än att de gillar inte mig för de är för fina för travare och att de riktigt bra är för dyra.

men tack för alla bra tips :) jag är inte den bästa på att longera så jag vill inte ge mig på det och göra fel :angel: men att klättra osv. kan jag göra för vi har ett berg bakom stallet :) (hehe, självklart ett berg som är platt upp-på med grusstig och granar och sånt :D)

Så märkligt att det är så stor skillnad på Skåne och Småland i tränarhänseende :confused:
I Skåne, som är halvblodens högborg, vet jag faktiskt ingen tränare som ser snett på travare. Själv har jag två kallblodstravare, och vi har välkomnats var vi än har varit.

Några tips på hu rjag övar in en lugn och sansad galopp på den nya skönheten?

Det går inte att öva in på det sättet utan måste vara ett resultat av att hästen är stark nog. Stärk den först i skritt och trav. När du kan rida den genom kroppen på ett avslappnat sätt där kan du börja så smått med galoppen (fattningar och mkt korta sekvenser)

Lycka till

Jag har erfarenhet från både norrland och sthlm och har inte heller träffat på någon sådan diskriminering av just ridtravare.

Dock har jag varit med om att folk nekats träna för dressyrtränare för att de inte haft nog genomridna hästar osv (oavsett ras). Tränaren tyckte helt enkelt inte att hästen var färdig för att tränas på den nivån.
Det är liksom inte så stor idé att lägga en massa pengar på att träna byten för en OS-ryttare om man inte kan galoppera hästen i en bra arbetsform. Bara som exempel. Då har tränaren varit juste och bussig och bett ekipaget återkomma istället :)

Dock har jag varit med om att folk nekats träna för dressyrtränare för att de inte haft nog genomridna hästar osv (oavsett ras). Tränaren tyckte helt enkelt inte att hästen var färdig för att tränas på den nivån.
Det är liksom inte så stor idé att lägga en massa pengar på att träna byten för en OS-ryttare om man inte kan galoppera hästen i en bra arbetsform. Bara som exempel. Då har tränaren varit juste och bussig och bett ekipaget återkomma istället :)

Det känner jag också folk som råkat ut för, och det är helt OK, tycker jag, att en tränare agerar på det viset.

nej, här i småland ska man ha "vackra och ståtliga halvblod eller fina araber i ponny modell, annars kan man lika väl slakta hästarna".
det låter hårt,men alla mina kompisar skrattar åt att jag har en travare, "lixom hallå?! , men lägger ju ut iallafall minst 50 000 kronor på en häst!!"

jag har ingen speciell anledning att inte ta hjälp av en tränare mer än att de gillar inte mig för de är för fina för travare och att de riktigt bra är för dyra.

Jag bor också i Småland, utanför Emmaboda. Och har inte alls samma erfarenheter som du.

Visst, jag hade en tjej som var lite nedsättande och sa att min häst inte var gjord för att ridas öht och att jag i stort sett skulle ge upp. Men det tydde bara på att hon inte var tillräckligt bra för att hjälpa mig.

Nu har jag två olika tränare som jag rider för från och till och båda dem hjälper mig gladeligen med min travare. Häst som häst liksom.

Så leta vidare du. :)

Jag bor också i Småland, Emil-land tom och jag har lyckats hitta tränare som tränar alla raser.

jag bor inte på någon av ställena ni har sagt och inga här ställer upp. dessutom vill jag inte ha någon tränare, då de flesta bara har som mål att få in mig på dressyrbanorna eller hoppbanorna, eller ställer de inte upp för att det är travare och den är ju inte värd att ösla tid på antagligen. och jag har inte råd till de priserna tränarna kräver är omkring.

Men du, det finns tränare som inte bara är ute efter att få in en på tävlingsbanorna.
Gå in på www.ridtravare.com och klicka på Om Ridtravare.com. Högst uppe till vänster på den nya sidan står det Hitta ridinstruktör här! Klicka på den rubriken så får du fram en lista.

Du behöver en tränare! Man kan inte läsa sig till allt, eller lära sig rida genom Bukefalos.
Jag ser det som så, att om man nu tagit på sig ansvaret för en häst så ska man också se till att man lär sig rida den på rätt sätt. Spara pengar, så kan du rida för tränare någon gång emellanåt och mellan träningstillfällena träna själv hemma.

Senast ändrad:

nej, jag tänker inte ta hjälp av en tränare:D jag har redan en bekant som rider in problemhästar oavsett ras som ger mig tips, men det finns så dåligt med tränare här som vill ta sig an och hjälpa med en travare, nej, här i småland ska man ha "vackra och ståtliga halvblod eller fina araber i ponny modell, annars kan man lika väl slakta hästarna".

)

Nånting säger mig att du inte har kollat upp det där... :grin: Visst finns det tränare som ser ner på travare, men detfinns minst lika många som inte diskriminerar på det viset. Immers tips är himla bra, kompisen med "ridtravare" hittade sin tränare genom den sidan oc det funkar super.

För övrigt har du fått många bra tips, jag tror att det handalr om tålamod att stärka hästen i skritt och trav först, inte ha fär bråttom med galoppen. Utifrån det du har skrivit (du får ursäkta om jag drar förshastade slutsatser här) verkar det dock som att dina kunskaper är ganska begränsade vilket kan göra det svårt att stärka upp hästen och omskola den på ett bra sätt utan tränarhjälp. Travhästar som gått på banan är inte alltid helt okomplicerade att omskola. ;)

jag bor inte på någon av ställena ni har sagt och inga här ställer upp. dessutom vill jag inte ha någon tränare, då de flesta bara har som mål att få in mig på dressyrbanorna eller hoppbanorna, eller ställer de inte upp för att det är travare och den är ju inte värd att ösla tid på antagligen.

Av nån anledning tror jag du hittar på.... tror visst det finns tränare som tränar sånna som bara "hobby-rider" och oavsett ras.

jag tror snarare skon klämmer gällande priserna. Du betalar en tränare för att få hjälp, tränaren struntar nog i vad du har för ras.

På ditt sätt att skriva och resonera så tycker jag verkligen det låter som att du behöver ta hjälp av en tränare.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 846
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II