Få tillbaks sadel

Trissa

Trådstartare
I samband med en sadelprovning i höstas lämnade jag en sadel för omstoppning. Provningen gjordes hos en ridsportsbutik, men provaren/sadelmakaren är fristående och kommer dit då och då. Nu efter nyår började jag försöka få tag i sadelmakaren, och har ännu inte lyckats. Jag har mailat, sms:at och lämnat meddelande på hennes mobil som har varit avstängd när jag har ringt. Jag har också kontakt med butiken som lovat säga till när hon kommer nästa gång, men de upplever också att det är svårt att få tag i henne.

Nu tänkte jag ge det en vecka till, med dagliga meddelanden på mobilen. Om det inte hjälper, vad gör jag då? Polisanmäler? :( Jag hoppas ju verkligen att slippa det, det känns väldigt drastiskt!
 
Sv: Få tillbaks sadel

Jag vet inte var hon bor, men det går väl säkert att ta reda på i och för sig. Dock är det inte nästgårds, och just nu har jag inte möjlighet att lägga en hel dag på att sitta och vänta utanför hennes hus eller lägenhet.
 
Sv: Få tillbaks sadel

Har du något inlämningskvitto?
Jag tycker som föregående att du ska åka hem till henne, eller till hennes sadelmakeri. Känns det omständigt så skicka brev, men tror det är effektivare att åka dit. Kräv att du får sadeln (Jag skulle inte betala för omstoppningen om den är gjord) och får du den inte så polisanmäler du henne för bedrägeri/stöld.
 
Sv: Få tillbaks sadel

Jag tror(!) inte att en polisanmälan ger så mycket i ett sånt här fall. Du har själv lämnat ut sadeln, du har (väl?) inte avtalat med varken butiken eller sadelmakaren om någon maxtid eller returdatum, och det är nog svårt att styrka att någon av dem har brottsligt uppsåt. Sadelmakaren skulle nog kunna hävda att det inte är alldeles orimligt att det tar några månader, men jag vet inte hur lång tid som skulle kunna anses för lång innan det kan bli tal om att anmäla för... ja, kanske olovligt förfogande, olovligt brukande eller bedrägligt beteende.

Jag tror att det du skall göra i första hand är att skriva ett vanligt brev till sadelmakaren, där du kräver sadeln tillbaks alternativt ger en ytterligare tidsbestämd frist. Händer det ingenting då, så kan du begära handräckning hos Kronofogden. Det kostar ett par hundra, men det kan det ju vara värt.
 
Sv: Få tillbaks sadel

Jag var med om ngt liknande för några år sedan ...
Jag jagade hade kvitto på inlämningen, men fick inte tag på sadelmakaren ...
Jag jagad personen i fråga via sms och telefonsamtal - enträget men trevligt. Tillslut fick jag tag i personen och sade att jag ville ha min sadel. Jag fick då personens hemadress (!) ca 12 mil från där jag bor. Jag åkte dit och hämtade min sadel som inte var vidgjord .... Jag orkade inte båka om ngn ersättning eller dylikt utan vara bara glad att få min sadel åter ....
Mitt tips är att vara trevligt envis. Du vill ju få kontakt och få tillbaka din sadel och bästa sättet är att inte hota eller skrämma men heller inte ge upp. Om du hotar med polisanmälningar eller att inte betala etc riskerar du bara att den här typen av människor drar sig undan och blir ännu mer omöjliga att få tag på.
 
Sv: Få tillbaks sadel

När det gäller leverans av köpt produkt, och jag tror även tjänst men är inte säker där, så pratar man ofta om "skälig tid". Om man inte fått varan inom skälig tid har man rätt att häva köpet. Som sagt, kanske gäller det även tjänster?

Brottsrubricering? Jag är dåligt bevandrad i juridik, brott och straff men tänker spontant bedrägeri? Om man tillskansar sig en sadel under förevändning att man är sadelmakare och ska stoppa om den, och sedan aldrig lämnar tillbaka den till kunden. Då måste det väl vara bedrägligt beteende? Om man dessutom börjar sätta det i system och säljer sadlarna?

Nu är det säkert inte så drastiskt i ts fall. Mer troligt att sadelmakaren blivit sjuk eller har för mycket att göra. Men det borde ju inte vara så svårt att lämna tillbaka en sadel, omstoppad eller inte.

Kanske kan man ringa polisen på 114 14 och fråga hur man går till väga och vad de skulle klassa det som, om man nu skulle anmäla.

Lycka till!
 
Sv: Få tillbaks sadel

Tack för all input! Jag fortsätter att vara "trevligt envis" ett tag till, och hoppas slippa ta till några andra metoder. Just nu bryr jag mig inte om huruvida den faktiskt är omstoppad eller ej, jag får hellre hem den och lämnar till någon annan.
 
Sv: Få tillbaks sadel

En granne hade samma problem, lämnade iväg 2 sadlar för omstoppning och det tog ett halvår att få tillbaka dem. Hon åkte till slut till sadelmakaren och krävde att få tillbaka sadlarna. De var då helt färdiga så är konstigt att hon inte skickat tillbaka dem :/. Men jobbigt för grannen som hade 12 hästar och en sadel i ett halvår.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 002
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 835
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 170
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp