Få stopp på skenande häst?

C

Crystals

Flög hals över huvud, eller ja, mitt huvud över hästens hals för några dagar sedan när fullblodet fick för sig att vi skulle köra tävlingsgalopp inne på stallbacken.

Hur gör ni för att få stopp på odjuren? Jag tyckte jag gjorde allt men finns det några extra bra tips?
 
Sv: Få stopp på skenande häst?

jag har den uppfattningen att folk ofta inte skiljer på sken och okontrollerad galopp.
En häst i sken går inte få stopp på,anser jag.
 
Sv: Få stopp på skenande häst?

Vad berodde skenandet på?

Ett tips är att ta ett (flera) rejält ledande tygeltag så att man vänder hästen. Svårt att rusa i huvudlös galopp då.... Men det beror så klart på hur miljön är runtomkring och vad orsaken var.
 
Sv: Få stopp på skenande häst?

om det är sken pga att hästen blivit livrädd för ngt så är det att blixtsnabbt bryta galoppen genom att ta ett rejält ledande tygeltag driva med inner skänkel och få hästen ur ballans(in direkt på en liten volt och jobba ihop hästen tills den slappnar av igen). hinner man inte det under de första 30m hästen drar iväg och hästen blivit för stark så är det bara att ta ledande tygeltag och rida in på en stoor volt och långsamt återta kontrollen. alt åka med några hundra m och sen pump bromsa till trav, fortsätta trava friskt en liten bit och sen skritta. beroende på häst och omgivning.
*en häst som skenar är för mig en häst som blir rädd och flyr tills den blir trygg = svårt att få stopp på då den stänger av helt,
*en häst som galopperar okontrollerat är en häst som man tappat kontrollen över och det är lättare att få kontroll över den igen då den inte flyr från ngt annat än arbetet.(stor volt är lättare på hästar som drar iväg.)
 
Sv: Få stopp på skenande häst?

Har också fått lära mig att en häst som _skenar_ är mentalt blockerad i panik, och inte går att få kontakt med. Antingen får man hålla sig kvar tills hästen går att få kontakt med, eller så kastar man sig i backen.

En häst som sticker däremot, är en häst som rusar okontrollerat i galopp (oftast). Där har TS fått bra svar redan om hur man ska hantera det. Ett allmänt råd är väl att behålla lugnet, även om det kanske är otäckt..
 
Sv: Få stopp på skenande häst?

En ponny jag hade på utbildning fick panik och började skena över ett snötäckt fält med mig en gång. Det var skaren som hade skrämt henne och jag visste att det i slutet av fältet var ett ordentligt dike som jag inte trodde hon skulle klara att hoppa.
Odödlig 15-åring som jag var bestämde jag mig helt enkelt för att välta henne.
Det verkade få henne att knäppa ur paniken och efter att hon rest sig var hon skärrad, men kontrollerbar.

Det låter värre än vad det var. Jag tog helt enkelt tag i ena tygeln ända fram vid bettringen så att hon liksom välte, väldigt odramatiskt ner i mjuk snö ;)
 
Sv: Få stopp på skenande häst?

Svårt att tänka mig att den skenade på stallbacken. Skenar den är det inte mycket du kan göra förutom att hålla i dig.

Sticker den däremot är det enklaste att ta in den på volt som någon skrev ovan. Går inte det (kanske är du på en väg med diken vid sidorna) kan man försöka vända in hästens nos emot dess bog, och trycka till med innersidans skänkel, så att den hamnar lite på snedden och måste korsa benen. Då brukar tempot lugna sig. Den kan inte rusa sidvärts i fullt ös.

Det är olika med olika hästar. Vissa låser munnen, blir stela som en planka och drar järnet. Andra går in bakom hand, viker in näsan och drar. Som vanligt är det mycket enklare att förebygga, och reagera innan den sticker.
 
Sv: Få stopp på skenande häst?

Som andra skriver så är det ju lite olika från häst till häst.
Men själv gör jag så att jag satsar 110% på att få hejd på hästen de första metrarna, det är då man har någon chans att påverka någorlunda. Är det "på riktigt" så är det REGÄLA bromsningar i tygeln och med hela kroppen som hjälp.

Får man inte hejd på kusen rätt omgående är det till att ha koll på omgivningen, finns plats för att göra en volt, gör det? finns det fri väg rakt fram utan fara, pumpbromsa?
Det viktiga är nog att inte bli hängandes i tyglarna utan att hela tiden ta nya tag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 235
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp