Få stamtavla

C

canon_eos

Jag har en perser som sakan stamtavla.
Hennes föräldrar har ingen heller, men deras farföräldrar har utom morfadern.
Han har endast en RX-stamtavla.

För att få en stamtavla så måsta man föst skriva till stamtavle rådet, då får man en RX-stamtavla.

Sen ska man ställa ut den i novisklass.

Jag undrar om någon har något bra tipps på vad man ska skriva till stamtavle rådet?
Vad är bra att skriva och ta med?

Sv: Få stamtavla

Du kan aldrig få en stamtavla om inte föräldrarna har det. Om föräldrarna hade haft full stam hade det kanske, men troligtvis inte, gått att få en stamtavla på din katt. Novisgodkänner gör man bara på raser som är öppna för noviser, och i dagsläget är ingen ras öppen för att novisgodkänna svenska huskatter (som ju en katt utan stamtavla är). Vem är det som har påstått att man kan skriva in för att få ut en stamtavla?

RX-stam får raskatter som har små "konstigheter" i stammen, tex en katt med fel färg eller med novissläktingar längre bak (förr kunde man novisgodkänna skogkatter och européer, det är inte tillåtet längre)

Det är Sverak som sa detta till mig när jag pratade med dem.

Sa du att katten saknar stam? (För det gör den om inte föräldrarna är reggade). Det enda sättet att få stam är om föräldrarnas uppfödare skickar in försenad registreringsanmälan, och sedan din katts uppfödare skickar in detsamma. Jag tror det har blivit ett missförstånd på vägen.

Om det var din katts föräldrar som haft RX-stamtavla hade de behövt visas för avelsgodkännande (novisklassen finns inte längre) och då hade din katt kunnat registreras, också med RX-stam. Utan stamtavla på föräldrarna kan man aldrig få en stamtavla på katten, och det är bara uppfödaren av en katt som kan få ut en stamtavla till den (och uppfödaren måste dessutom vara sverakansluten).

Att sverakanslutna uppfödare säljer ungar utan stamtavla är så gott som icke-existerande, eftersom det är ett regelbrott som medför uteslutning. Man kan inte göra som på hund att bara vissa i kullen reggas, utan alla ungar som föds hos en kattuppfödare måste registreras.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 501
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar