Få ngt mot illamåendet (på semester)

Adnoel

Trådstartare
Som rubriken lyder.. Vi är på semester och jag mår så illa att det är ohållbart. Jag ska på inskrivning på MVC 1/8 när vi är tillbaka hemma igen. Men vart söker man sig när man akut behöver hjälp att få ngt utskrivet? Vanlig vårdcentral? Eller MVC i staden man befinner sig? (Jag är i mindre stad i Sverige).

Som rubriken lyder.. Vi är på semester och jag mår så illa att det är ohållbart. Jag ska på inskrivning på MVC 1/8 när vi är tillbaka hemma igen. Men vart söker man sig när man akut behöver hjälp att få ngt utskrivet? Vanlig vårdcentral? Eller MVC i staden man befinner sig? (Jag är i mindre stad i Sverige).

Du kan söka vård varsomhelst i Sverige men räkna inte kallt med att få en tid snabbt. Åksjuketabletter går att köpa på apotek receptfritt men jag har ingen aning om om de är kompatibla med en graviditet. Det kan apotekspersonalen hjälpa till med.

Du kan söka vård varsomhelst i Sverige men räkna inte kallt med att få en tid snabbt. Åksjuketabletter går att köpa på apotek receptfritt men jag har ingen aning om om de är kompatibla med en graviditet. Det kan apotekspersonalen hjälpa till med.
Tack. Men menade mer om vårdcentralen är rätt ställe eller om det måste vara en mvc som har bäst koll på graviditeter och vad man får/inte får äta.

MVC har bäst koll. Dock kan du testa vanliga åksjuketabletter (postafen) och även seaband kan fungera bra för många. Postafen kan göra att man blir trött så du bör inte köra bil innan du vet hur du reagerar på dem. Seaband är ett armband som bygger på att det trycker på akupunkturpunkter på handleden och kan göra att man slipper må illa. De finns också på apoteket.

Tills du har fått något från apotek:
INGEFÄRA.

Det tar kanske inte bort det helt, men det lättar definitivt. Skiva ingefära och ha i vattenflaskan, hitta ingefärsgodis i någon hälsoshop, perfekt om du hittar något ingefärigt som går att suga på en stund.

Jag hade vanliga Postafen, och de fungerade inte alltid. Var väldigt illamående (och kräktes som en kräkare från Kräkstad...) under första halvan av graviditeten, det var hemskt. Lider med dig!

INGEFÄRA.

Det tar kanske inte bort det helt, men det lättar definitivt. Skiva ingefära och ha i vattenflaskan, hitta ingefärsgodis i någon hälsoshop, perfekt om du hittar något ingefärigt som går att suga på en stund.

Jag hade vanliga Postafen, och de fungerade inte alltid. Var väldigt illamående (och kräktes som en kräkare från Kräkstad...) under första halvan av graviditeten, det var hemskt. Lider med dig!
Fast man borde inte använda ingefära under graviditet.

https://svenska.yle.fi/artikel/2009/07/22/ingefaran-ar-farlig-gravida

INGEFÄRA.

Har fetmarkerat - Nej det lättar definitivt inte för alla med ingefära. För vissa människor fungerar ingenting varken läkemedel eller husmorsknep så man prova sig fram.

För mig funkade Postafen morgon och kväll bra! Även godiset Strong var bra, det kunde jag suga på och minten dämpade illamåendet samtidigt som blodsockret höjdes. Du måste inte söka vård utan kan lugnt testa det som finns receptfritt. Be apotekspersonalen om råd och säg att det är gravidillamående. :)

För mig funkade Postafen morgon och kväll bra! Även godiset Strong var bra, det kunde jag suga på och minten dämpade illamåendet samtidigt som blodsockret höjdes. Du måste inte söka vård utan kan lugnt testa det som finns receptfritt. Be apotekspersonalen om råd och säg att det är gravidillamående. :)

Har varit på två olika apotek och fått samma svar: att jag nog borde söka vård. (På första tyckte jag inte att de var så bra, därav gick jag till ett till). Jag avvaktade trots det några dagar till men har kommit fram till att det inte funkar. Det framgick inte i mitt första inlägg men jag har testat det mesta jag kan komma på (mådde dåligt första graviditeten också) men det här är brutalt. Jag kan inte gå upprätt och spenderar största delen av dagen antingen gråtandes för att jag mår så illa eller så kräks jag.

Har varit på två olika apotek och fått samma svar: att jag nog borde söka vård. (På första tyckte jag inte att de var så bra, därav gick jag till ett till). Jag avvaktade trots det några dagar till men har kommit fram till att det inte funkar. Det framgick inte i mitt första inlägg men jag har testat det mesta jag kan komma på (mådde dåligt första graviditeten också) men det här är brutalt. Jag kan inte gå upprätt och spenderar största delen av dagen antingen gråtandes för att jag mår så illa eller så kräks jag.
Då hade jag kontaktat kvinnokliniken på närmaste sjukhus eller så för att få Lergigan Comp utskrivet tills din inskrivning hos ordinarie BM.

INGEFÄRA.

Tack! Ja jo.. Det känns som jag befinner mig där nu (som en kräkare i kräkstad). Ser inte fram emot 4h i bil om några dagar (ja, jag laddar redan nu..)

Hur långt gången är du, och lyckas du behålla nånting? Ät och drick det du kan.

För om du inte får behålla nånting så kan du behöva vätskedropp på sjukhus. Jag har själv haft graviditeter som inneburit regelbundna vätskedropp då ingenting varken receptfritt, husmorsknep eller receptbelagt har hjälpt den första tiden. Ett tips är att prova Lergigan Comp eller Lergigan, skillnaden är att compen är mer uppåtpiggande.

Jag fick lergigan comp av mvc läkaren, gör mitt liv enklare men tar bara bort illamåendet till en viss gräns. Spyr gör jag ändå. Men kan iaf gå ur sängen och va social på dagarna, det kan jag inte utan.

Hur långt gången är du, och lyckas du behålla nånting? Ät och drick det du kan.

För om du inte får behålla nånting så kan du behöva vätskedropp på sjukhus. Jag har själv haft graviditeter som inneburit regelbundna vätskedropp då ingenting varken receptfritt, husmorsknep eller receptbelagt har hjälpt den första tiden. Ett tips är att prova Lergigan Comp eller Lergigan, skillnaden är att compen är mer uppåtpiggande.

Väldigt tidigt.. Vet inte exakt (eftersom jag blev gravid direkt efter ett missfall) men ca v.8-9 skulle jag tro.

Jag får behålla vätska om jag dricker lite i taget och ligger stilla direkt efter. Endel frukt kan jag behålla och vitt bröd. Så jag är inte så orolig för just den biten än så länge.

Väldigt tidigt.. Vet inte exakt (eftersom jag blev gravid direkt efter ett missfall) men ca v.8-9 skulle jag tro.

Jag får behålla vätska om jag dricker lite i taget och ligger stilla direkt efter. Endel frukt kan jag behålla och vitt bröd. Så jag är inte så orolig för just den biten än så länge.

Vad skönt att du får behålla lite :) Jag kom på att jag ringde 1177 för rådgivning innan jag hade inskrivningen när jag väntade andra barnet, hon skickade då oss akut till kvinnomottagning. Kanske den vägen du kan gå ?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej allihopa. Behöver er hjälp och era synpunkter. Min mamma dog i november förra året och min pappa som nu är 82 år blev ensam kvar...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 480
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag håller på att bli galen! Jag har ett jobb sedan 9 år tillbaks, som NC-operatör i en stad 5,5 mil från där jag bor. Nu har jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 219
Senast: touche
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar