få ner huvudet??

S

sanni

Någon som har tips hur man får hästan att vilja få ner huvudet utan massa hjälptyglar? (han är inte riden mycket, och det går ej tömköra..:( )
Han är väldigt känslig men som sagt, i traven så höjer han huvudet..och det känns svårt att få kontakt med han i munnen...rider även bettlöst..)

Sv: få ner huvudet??

Det som funkar på ridskolans lilla har högt huvud jämt ponny är att man sänker handen rejält, har minimalt för långa tyglar och driver med sits och ben, samtidigt som du sitter tillbaka med sitsen.

Dock inget jag skulle rekomendera om du är lite rädd för att hästen kommer öka på något otroligt å du blir osäker eller tycker det blir otrevligt med fart. Detta har ju jag trots allt provat på en ridskoleponny som stott på ridskola i ett flertal år så hon är ju lite mera avtrubbad och vi var ju som sagt enbart inne i ridhuset så jag har aldrig provat detta utomhus.

ja du..hästen kommer automatiskt sänka hals och huvud när den går i rätt form=bär upp sig/ryttaren med ryggmusklerna och har bra bakbens aktivitet..då sänker hästen huvudet då den är såpass mkt lösgjord och avslappnad...

Hästen behöver balans för att kunna arbeta i form, och för att få det krävs att du har en bra balans i din tur, och samspel mella skänkel och hand.

Rid mkt lösgörande övningar, serpentiner, kankse ngn öppna, och se till att ha kvar grundtempot. Riden du med dina hjälper i balnask ommer såsmåningom formen, så länge all utrustning är som den ska och hästen inte har ont ngn stans.

Tänk på att formen kommer bakifrån och det är bakdelen som ska ridas fram till "frammen", och inte tvärtom. Alltså ska man inte titta allt för mkt på huvudet, utan koncentrera dig på att få in rumpan och håll en jämn lätt kontakt på tygeln.

Hoppas det går bra:)

Ut i skogen och promenera! inte på stigar utan över stock och sten, gärna där det är backigt och mycket stubbar mm så hästen måste kolla var den ska gå. Då kommer ryggen med och så småningom även huvudet. Gör helst detta utan ryttare, gå alltså du också!

En häst kan inte gå i form för att bära en ryttare om den inte kan bära sig själv först. Innan man begär något av hästen ska man fråga sig om hästen har de muskler som krävs för uppgiften (typ; jag vill rida, har hästen "ridmuskler", nej det har den inte, då får jag bygga upp dem innan jag sitter upp)

Vad jag menar är att du antagligen behöver stärka rump- och ryggmusklerna så hästen har en ärlig chans att bära dig rätt.

Vad är det för ras förresten?

Lycka till!

sanni skrev:
Någon som har tips hur man får hästan att vilja få ner huvudet utan massa hjälptyglar? (han är inte riden mycket, och det går ej tömköra..:( )
Han är väldigt känslig men som sagt, i traven så höjer han huvudet..och det känns svårt att få kontakt med han i munnen...rider även bettlöst..)

min häst är det enda som behövs i traqven när hon inte vill gå i form,är att plocka mkt i händerna.de funkar jätte bra!!:) prova:smirk:

han är en korsning arab/travare..så huvudet finns ju där..:crazy: 9år, som kommer från ett dåligt hem. Han började hanteras för FÖRSTA gången för 20månder sedan. (lyfta hovar, ledas, ta av och på grimma...)

jag har gått mycket med han i skog och mark, då jag har gått brevid..
Innan så gick han alltid med huvudet högt, även när man gick brevid men det gör han inte nu så ofta.

Rider mycket på långa tyglar i skritt, och i paddocken rider jag så han mjuknar och går lågt med huvudet väldigt korta pass. Har inte travat så mycket där än, då det är lite svårt ännu för han med balansen.
Men jag rider mest ut för att han ska få lite mer muskler innan vi är där..
han är även ganska så stressad i paddocken..då den ligger på ett fält.

men när man ska rida i skogen så är det ju sååå kul att trava....så då åker huvudet upp och så glömmer han liksom bort lite att det sitter faktiskt någon på han..

Lyrazel skrev:
Varför vill du ha ner huvudet?

För att han drar upp det så får jag ingen kontakt med munnen och drar han på lite väl mycket så är det inte så kul..:crazy:

Bestäm dig för ett tempo som du ska hålla (trav tänker jag på) och om hästen ökar så sakta av direkt. Fixa balansen i skritten innan du börjar om. Det är viktigt att du bestämmer dig för ett tempo, och håller det, annars kan hästen bli förvirrad.

Det kommer ta tid, och stressa inte. Det är extra viktigt nu när hans bakgrund ser ut som den gör, ta det hellre för lugnt.

Rider du bettlöst jämt? Om inte, vilket bett rider du på?

hej. jag har bla ett halvblod som haft exakt samma problem som din häst. det berodde på att längst bak i munnen hade han fått hakar på kindtänderna vilket gjorde att han inte kunde skjuta fram käken och slappna av.därav kunde han inte bära upp mig med sin rygg o allt blev fel. veterinären slipa ner dessa och voila...det blev en helt ny häst.började m skogspromenader och tömkörning samt övningar på marken som visa vägen neråt . nu rids han på vanligt tränsbett och kollar tänderna m jämna mellanrum.men det tog ett tag eftersom han jobba m fel muskler o fick hjorthals så man får ta d lugnt och mjukgöra kroppen ordentligt. så mitt tips är att kolla tänderna av en duktig veterinär el tandläkare. lycka till

Mifellen skrev:
Rider du bettlöst jämt? Om inte, vilket bett rider du på?

Jag när jag rider med bett så har jag tredelat.. Nått annat tips??
Jag saktar av när han öka på..sätter mig ner djupt, halvhalt och sedan saktar jag av..men han då kör han oxå upp huvudet...
Men det där att verkligen bestämma mig för ett tempo, det ska jag testa..för att vara ärlig så tänker jag bara trav..men nu ska jag tänka tempo!!
Tackar

Jag har en arab som hade haft det dåligt tidigare och som ej var mycket hanterad. Hennes huvud var också uppe i "taket" jämt. Men jag började rida western med henne, på väldigt lösa tyglar och bettlöst, och efter ett tag när hon kände sig trygg och bekväm så slappnade hon av och sänkte det. Innan var hon så stressad och spände sig, och då åker huvudet upp. Jag krävde inget av henne mer än rätt gångart, sen fick hon hitta sin egen balans och då blev allt super :)

bedorah skrev:
min häst är det enda som behövs i traqven när hon inte vill gå i form,är att plocka mkt i händerna.de funkar jätte bra!!:) prova:smirk:
Menar du såga?
Då vill jag tillägga vikten av eftergift! Sitt inte och såga hela tiden, utan ge eftergift omedelbart när du känner att hästen slappnar av.

Rid på martingal. När hästen höjer huvudet blir vinkeln mellan handen och bettet fel, bettet tar inte som det ska och hästen kan springa som den vill. Med en martingal blir vinkeln alltid samma hur mkt hästen än höjer huvudet. Som nån skrev längre upp, sågar man i munnen får man stopp på de flesta, men hur smart är det i längden...

Vore det inte bättre om hästen trampar in under sig av den kraft som nu tydligen inte finns...
Martingal, är det inte bara att ta bort symptomen?
Undrar en nybörjare i all välmening!

Jo om det gäller dressyrarbete. Jag fick intrycket av att hon syftade på när hon rider ut... oops isåfall:o Du har självklart helt rätt, vill man korrigera hög huvudhållning och hög hastighet ska man driva på. Så hästen stoppar in ändan under sig :) Men är man ute på säg ett fält och springer vill man nog hellre att hästen stannar:crazy: Det var lite så jag tänkte. På ridbanan spelar det ju egentligen inte så stor roll om det går fort, det finns ju staket;)

får man låna tråden lite?

jag har nämligen samma problem med min pålle. har bär sig jättebra och går i bra form i skritt, men så fort han tar traven åker huvudet upp och formen försvinner lite, oBs, inte helt, han har fortfarande baken med sig, men arbetar inte på samma sätt som i skritten...

rygg och sadel är kollade...jag kan "plocka ner" honom i traven, alltså få honom att gå upp i form några steg, men han sätter emot och jag tror han blir stel i nacken av att jag gör så (plockar med tygeln så jag får en eftergift) kommer han att ändras med mer träning, några få travsteg i form i taget? eller finns det något annat jag kan göra för att hjälpa honom?

Jag rider också en dam som gärna drar upp huvudet. Om hästen är frisk är anledningen att den vill och orkar inte jobba med sin rygg.
Jag föreslår först att du tömkör hästen, det är superbra. Sen vad gäller ridövningar tror jag inte din ahänder kommer hjälpa dig alls.
Jag tycker inte att du ska sitta med sänkt hand och driv ain med tygeln , då böjer i regel hästen bara på halsen. Och du vill väl att den ska jobba rätt och inte bara se snygg ut? Mitt bästa knep som funkar utmärkt är mycket tempväxlingar och gångartsbyten. Rid på paddocken och räkna ex , fem steg skritt, tio steg galopp-halt , tre steg ryggning-fem steg trav-halt, tio steg galopp-halt-tio steg trav-fem steg ryggning..etc..Att rygga är en otroligt underskattad övning. Den får in bakdelen under hästen om den utförs rätt. Om du gör denna övning kommer hästen att lossna (du ska givetvis inte rida runt runt utan rid olika övningar också ex skänkelvikning el bakdelsvändning etc) och dessutom bli otroligt lyhörd för dina hjälper och koncentrera sig på dig och inte fältet runtomkring . Var noga med att halt är omedelbar halt och att säger du trav betyder det trav omgående. Hoppas verkligen att det går bra för dig! Kul att höra att du utesluter hjälptyglar!
mvh/Lina

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
803
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 327
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 708
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama