Få ner hälarna!

fruxolisa

Trådstartare
Hur gör ni för att trampa ner hälarna ordentligt när ni hoppar? om man ser på bilder från när jag hoppar står mina tår nästan rakt ut. Om man ser på film är mina fötter där de ska vara mellan hindren men sedan när jag är över hindret så åker de ut!
Så här ser det ut:
Bild från sensommaren 2008: (60 cm.)
http://www.pixbox.se/pic_show_id25133854.html

Hoppträning en vecka senare: (75 cm.)
http://www.pixbox.se/pic_show_id24660589.html

Clear round 28/2-09: (60 cm.)
http://www.pixbox.se/pic_show_id26402976.html

Tacksam för svar:)

Sv: Få ner hälarna!

Skulle tipsa om att du nog inte håller om tillräckligt om låren,
jag har en tendens att bara sitta och glömmer bort att hålla
om då får jag skänkeln oftast för långt bak eller att de petar utåt.
Prova att hoppa utan stigbyglarna kanske vore ett tips!? ;)

Om du låter bli att stoppa in halva foten i stigbygeln så är det nog lättare att få ner hälen ;)

Ett supertips jag fick en gång av en tränare var att INTE tänka "hälen ner" utan istället tänka "tårna upp"
Och som tidigare inlägg skrev stoppa inte in halva foten i stigbygeln

Mycket ridning och hoppning på småhinder utan stigbyglar ger bra sitsträning! Det är sitsen som behöver tränas! Det kräver blod, svett och tårar. Har haft samma problem, dvs för dåligt tramp i stigbyglarna. Efter några månader med konsekvent ridning utan stigläder har det hänt saker och jag behöver inte tänka på hälen längre. Fortfarande rider jag mycket utan stigläder!

Träna också att på att inte låta stigbyglarna hamna så långt in på fotbladet.

Någon skrev att du håller om för dåligt med låren. Jag vill inte hålla med där! Det är underskänkeln som flyttar hästen framför dig och överskänkeln flyttar hästen bakom dig. I hoppning (och all annan ridning också för den delen) önskar man hästen framför sig. För att åstadkomma det behöver man rida mer med underskänkeln (ej hälen) än överskänkeln. Låren kan ligga emot sadeln, men får absolut inte knipa!

Lycka till!

//Alice

Håller med! Mer sitsträning=mer styrka:) sen hamnar saker och ting oftast på rätt plats! Du kan också öva på att rida med liite kortare stigläder. De ser lite långa ut. Lättare att hitta sabilitet då. Det gäller bara att ha tålamod och träna, träna, träna.... Lycka till!!

Senast ändrad:

Jag tycker att du har för långa stidgläder. Det blir omöjligt att trampa ner hälen om de är för långa.
Tänk att din vikt skall ligga i hälen och stigbygeln skall ligga på trampdynan bakom tårna (eller hur man nu förklarar det) och trampa ner din vikt i hälen.
Har du äkta hälvikt så åker inte stigbygeln bak när du hoppar.

Jag tror faktiskt du är på rätt väg, men behöver bara korta stiglädret och lägg stigbygeln längre fram på foten!

ojoj! många tips på samma gång. Jag skall hoppa till helgen, då får jag pröva!

Tack för tipsen:)

/fruxolisa

Lätt sitts så att du inte sätter press på hästen genom att lägga vikten på dens rygg och lägg all tyngd i hälarna! Svårare äre inte

Korta dina lädrer några hål och träna på att jobba i lätt sits (grymt jobbigt men ger effekt!) Försök känna efter var du hittar balansen och våga släppa händerna (svårare men gör så att du inte hamnar i tyglarna) för att hitta den perfekta sitsen =) Instämmer med de andra att även träna utan stigläder, gör dig starkare+stabilare i kroppen vilket ger dig grym balans!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 239
Senast: Vogue
·
Hoppning Vår ponny kryper gärna in på hindret innan hon hoppar av, finns det bra övningar för att hjälpa henne med avståndet? Hon är en stor...
Svar
6
· Visningar
1 930
S
Hoppning Hej! Jag har ett problem. jag älskar att hoppa & vill bli ännu bättre i det men jag har lite problem .. För det första är inte min...
Svar
10
· Visningar
2 097
Senast: SannasMichelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka