få ner gallor, hur?

Sv: få ner gallor, hur?

Du har kanske rätt, att många bara tycker att "benen är tjocka". Men å andra sidan har kanske inte alla hästägare studerat medicin, så det kanske inte är så konstigt...?
Jag tror att många se en kronisk svullnad som galla, och en infektionsrelaterad svullnad som lymfatisk.

Det stämmer nog. Nej, det tillhör inte baskunskaperna, men jag reagerar på att man relativt ofta diskuterar behandling av gallor här på Buke och då "vet" plötsligt alla och kan komma med de mest långsökta råd. De allra flesta missar att gallan bara är ett symptom på att något inte står rätt till i leden och så köper någon stackars okunnig hästägare liniment och BoT istället för att få diagnos och behandling.

Nu finns det förstås många som vet vad de pratar om också och jag hoppas att de inte känner sig träffade!

Och BoT är en bra produkt, rätt använd.

Nja hon är väldigt hållbar om man tänker så, aldrig småhalt utan hon hon har endast varit halt en gång och det var nu när spatten slog till på riktigt eller vad man ska säga. Innan har hon bara varit sjuk och det var en längre period vilket tyvärr nog fick spatten aktiv igen..
Med knackig menar jag att hon oftast är stel i bak, men hon behöver bara (precis som egentligen alla hästar behöver..) ordentlig framskrittning, det är inget man kan "slarva" med eller vad man ska säga (Kan tillägga att jag inte gjorde det innan heller men nu är det av största vikt att jag verkligen känner att hon är framskrittad och avskrittad ordentligt).

Liknande trådar

Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 022
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur