Få ner energin

Kiwifrukt

Trådstartare
Trappa ner

Detta låter nog väldigt dumt, men jag måste få några tips. Köpte en helt underbar häst för två veckor sen. Provred henne tre gånger varav en ute i skogen innan jag köpte henne och det var inga problem alls. Köpte henne dessutom som promenadhäst, men den förra ägaren har tränat dressyr på henne.

Problemet är att hon är i ganska bra kondition nu, för bra måste jag säga... Hon är helt enkelt väldigt väldigt pigg och då jag inte har tillgång till paddock/ridhus och alla vägar är så leriga att det bara går att skritta så får hon inte utlopp för sin energi. Hon är i hagen minst 7 timmar varje dag, en stor hage där hon kan springa om hon vill. (Men det gör hon naturligtvis aldrig...) Vågar inte exprimentera med hennes foderstat så här i början, har dock dragit ner en aning om kraftfodret. Hon äter Krafft Groov.

Vad ska jag göra för att få henne att trappa ner i kondition? Mystisk fråga, men jag vet inte vad jag ska göra... Tacksam för alla svar.

Sv: Trappa ner

Skit i konditionen men få ner energin.

Du kan ta bort allt kraftfoder på en gång, det tar dom ingen skada av.
Det är snabba ökningar och hastiga byten som är farliga.
Det går bra att bara ge hö/ensilage och ev. vitaminer, fast den kanske ätit fem kilo havre om dagen innan.

Konditionen behöver du nog inte bry dej om, däremot så måste hästen få mindre energi, ta bort allt kraftfoder och ge bara grovfodret och mineraler om den behöver de. Då kommer antagligen energin att försvinna.

Annars med sånna hästar kan man göra mycket tänka övningar, träna en del från marken så hästen får tänka, de brukar göra dom ganska så trötta också.

Om underlaget duger så jaga henne lite i hagen så att hon springer, ta bort kraftfodret och rid varannan dag.

Att hästar börjar ifrågasätta sina nya ägare efter 2 veckor är inget ovanligt.
Hon kan stressa upp sig för tusen orsaker.

Ring förra ägaren och be om hjälp. Skritta långa turer med henne. Törs du inte rida så gå ut och gå med henne och rid bitvis. Få henne att lyssna på dig från marken så du varken behöver dra eller stoppa henne med tyglarna...Hur mycket hö får hon och har hon hagkompis också?

Det är dumt att börja frångå en foderstat som hon fungerat på, går hon ner i vikt kommer inte sadeln att passa osv. osv. Men går hon upp i vikt hos dig kan du naturligtvis reglera med kraftfodret...

Lägg ut höet i hagarna med långt avstånd så hon måste röra sig...

Jobba henne i skritten så hon får tänka och beröm henne.

Det är dumt att börja frångå en foderstat som hon fungerat på, går hon ner i vikt kommer inte sadeln att passa osv. osv. Men går hon upp i vikt hos dig kan du naturligtvis reglera med kraftfodret...

Jag ser ingen som helst mening med att ge hästen kraftfoder om hästen inte rör någonting på sej? Foderstaten passade när hästen va i full gång och tränades vad jag fattade de som och nu så skrittar enbart hästen.

Vad är de för dumt att ta bort kraften när hästen inte går nåt? Klart om hästen är extremt tunn och har fri tillgång på hö och endå inte lägger på sej då kan man kanske lägga på kraft för att få upp dom mer i hull men inte annars.

Hon äter 8 kg hö om dagen, krafft grov pellets som vi minskat ner och mineraler. Hagen är delad på två, så hon går i ena änden och min ponny i den andra, så hon har ju sällskap på sätt och vis. Jag kan alltså ta bort pelletsen helt och bara ge hö och mineraler?

Se till att hon får så mycket foder som hon ska ha. Eftersom hon inte verkar gå så mycket så månste du ju tänka på att isf ge henne foder för hästar som inte rör sig så mycket. Eller helt enkelt bara ge henne lite ex morötter och vitaminer och så hö.

Min ponny var också så när jag köpte han. Men det löser sig.

Som dom andra säger tycker jag du kan dra ner på kraftfodret.
Är hästen i bra hull? Är det bra hö?
Då kanske det räcker med hö och mineraler?

Har du möjlighet att ha hästen ute mer än 7 timmar?
Tycker det låter lite lite, speciellt om man inte rider hästen så mycket.

Sen även om du bara skrittar så kan du ju jobba hästen i skritten, skänkelvikningar, halter, ryggning, öppna, sluta osv.
Så hon aktiveras.

Jag köpte en varmblodstravare för flera år sen, lyckades bli påkörd i samma veva. Mindre kul att jag inte fick rida egentligen, och inte rida ut. Eftersom han var i full tävlingskondition då, så blev han en aaaaaning pigg och jobbig ute :eek::p Men det gick över så småningom.

Om underlaget duger så jaga henne lite i hagen så att hon springer, ta bort kraftfodret och rid varannan dag.

Jaga henne för guds skull inte i hagen. Hästen tycker säkert att det är jättekul men du kommer inte tycka det i längden.

Hon jag köpte min häst av hade lekt med honom i hagen genom att jaga honom. Å vad händer då när man går mot hästen?
Han springer iväg för han tror att det är lek eller vill leka. Ramlar man av så vill man ju gärna springa/skynda fram till hästen för att fånga den och då kommer den garanterat att dra iväg.

Jag har haft jätteproblem med det här eftersom det är en lek för honom. Folk har jagat honom i timmar pga detta. När jag ramlat av har han dragit när jag skyndat mot honom. Han gör riktiga glädjeskutt.
Ibland får man jaga för att han absolut inte vill in. Men det märks på honom när han tror att det är lek.
Nu efter 1,5 år är det sällan mer jagning än 2 min men det händer inte ens varje månad.

Tänk dig för om det verkligen är värt att jaga/leka med henne i hagen på de viset.
Hon kanske tycker det är pest att leka så men min älskade det......

Ta bort allt kraftfoder.

Låt hästen vara ute mycket mer i hagen. Sju timmar är inte mycket alls, det innebär ju att hästen står på box i 17 timmar/dygn! Jag skulle också bli ganska rastlös och springig då om jag vore häst..

Tror jag uttryckte mig lite luddigt i den förra tråden och vill samtidigt passa på att tacka alla som kommit med tips. Men för att förklara situationen lite ordentligt tror jag det är bäst att starta upp en ny tråd.

Alltså, för två-tre veckor sen köpte jag alltså ett varmblodsto. Vi köpte henne som promenadhäst/hobbyhäst, men den förra ägaren har tränat dressyr på henne. Hon såldes för att ägaren ville rida högre dressyrklasser än vad min tjej klarar. Provred henne flera gånger innan köpet förstås, varav en ute i skogen, och då var hon helt toppen.

Så kom hon då hem till oss. Fram tills idag har vi inte haft någon paddock att rida ut, utan mest öppna ängar och traktorvägar. Dessutom har det varit så blött och halt att jag inte vågat ta några risker med henne, utan tagit det lugnt. Så länge jag skrittar så går det bra, förutom att hon är lite explosiv. Men trava går inte, då bockar hon som en rodeohäst. Först var det sadeln, sen bytte vi sadel, men det fortsatte. Inte lika mycket som innan, men lite grann.

Hon äter 8 kg hö om dagen uppdelat på 4 mål, ett ute i hagen. När hon kom åt hon 13 dl pellets, nu äter hon kanske 6? Plus mineraler och morötter. De dagar det inte går att rida är hon i hagen från 9 på morronen till minst 5 på kvällen. Ibland 6 beroende på våra arbetstider. De dagar jag rider (oftast alla) kommer hon ut i hagen vid 11-tiden, men då rider jag ju som sagt innan.

Nu ska jag få tillgång till paddock, så hon får en möjlighet att gå lite hårdare, men vad tror ni? Ska jag dra ner ännu mer på kraftfodret? Rida på nått speciellt sätt? Prova ytterligare en annan sadel?

Sv: Få ner energin

beroende på hur mkt kraftfoder hon ätit innan, skulle jag börja trappa ner, är det bara frågan om några dl skulle jag ta bort det på en gång... Är bättre hon bara får äta grovfoder.

tycker inte krafftfoder påverkar så jättemkt på hästens energi. (undantag typ massa havre eller ex betfor som är socker = energi) men just krafftfoder i sig skulle jag inte ta bort helt just för att att man vill ju tillgodose hästens mineral/vitaminbehov. (beroende på vad dom äter för krafftfoder dock) Dessutom mår många hästar mentalt bra av att få ngt i krubban när alla andra äter. Minska kan man göra, men inte ta bort helt.

travare kan rent generellt vara mycket pigga hästar. Min är dunderpigg på vinterhalvåret! (oavsett hur mkt mat han får)

men jag tycker du ska öka på grovfodret! min travare äter minst 12 kg om dagen. Om din häst får mer att göra (ex äta) så kan det göra hästen lugnare i sinnet också.

Jag tycker som Stilett. Ge hästen mer hö om den äter det.

Var observant så hon inte faller ut. Passa sadlingen noga. Travare har ofta stora bogrörelser så det kan vara så att sadeln tar emot när hon ska trava.

Om du ger den 13 dl pellets eller inte tror inte jag påverkar dens förmåga att sköta sig under ridning. De blir sällan lugnare om de är hungriga...

Jag tycker fortfarande att du ska gå ut och gå med den mer så den får se ngt nytt. Led den om det är lugnare. Sedan rid den en sväng. Men se tilla tt den får litet stimulans. Att gå ensam i en hage 7 h med litet mat är ingen hit.

För att hästar faller lätt ur på hösten och en häst som dressyrrids tränas ofta inte så där stenhårt ändå...Så jag förstod att den inte gick på ngn 9 kg kraftfoder diet.

Det har ju TS bekräftat = 13 dl pellets...det är ingenting egentligen och framför allt inte ngt som får en häst som tål fodlret att bete sig illa på.

Jag tror inte att hästar blir lydigare om de inte får mat....

Gör du likadant med hundar också, olydiga mindre mat?

Det handlar ju inte om att ge mindre mat i den bemärkelsen, utan att plocka bort ENERGIKÄLLAN= Krafftfodret och ersätta det med mer hö/ eller halm. Tror du att en häst på ca 500 kg verkligen blir "mätt" på 13 dl kraaftfoder (dessutom per dygn) :confused: Krafft är energitillskott, hö är mättande, lika så halm och hösilage.

Till TS: Minska krafften och öka höet/ ge halm och stötta med mineraler. Ta gärna analys så du vet vilken sorts mineraler du ska ge. Är du orolig för att h*N ska falla ur i hull ge då ev kornkross, detta är bra för hullet och innehåller inte alls mkt energi. Lycka till.

Som jag också skrev- ge mer hö...
Men jag tror inte det är kraftfodret som gör att hästen blir olydig...

Det har ju TS bekräftat = 13 dl pellets...det är ingenting egentligen och framför allt inte ngt som får en häst som tål fodlret att bete sig illa på.

Jag tror inte att hästar blir lydigare om de inte får mat....

Gör du likadant med hundar också, olydiga mindre mat?

Vart har jag skrivit att man ska ta bort maten?
kraftfodret är faktiskt inte nödvändigt till en häst som enbart skrittas lite.

Räcker med höt och mineraler. Dom måste inte ha kraften.

Och ja kan säga att min häst blir knäpp av så lite kraft, och då trots att han tränades relativt hårt då. Han fixar inget kraftfoder alls med den sortens energi. Så jo dom kan bli knäppa av mindre.

Och nej jag ger inte min hund energikakor (om de nu finns?) till min hund för han är riktigt pigg och aktiv och kräver en hel del rörelse endå och funkar bra på normal mat. Likadant med hästarna, varför lägga på energi på en redan pigg och rastlös häst?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
973
Senast: Lexa
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 599
Senast: mackan
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 896
Senast: Lager
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur