Få med sig bakdelen i skänkelvikning?

F

Frejja

Min häst får inte med sig bakdelen i skänkelvikningen, hon flyttar bra med frambenen, men bakdelen, den går åt ett heelt annat håll:crazy:

Hur ska jag göra för att få med den ?

Har prövat lite allt möjligt men inget har funkat hittils...

Så tack till dig som svarar ! :) //Freija

Sv: Få med sig bakdelen i skänkelvikning?

Ett förslag: Bogarna får kanske gå med för mkt i rörelseriktningen som det är nu? Om du tror att det kanske kan vara så prova detta:
Om du ex kommer i vä varv och efter kortsidan ska gå in i en skänkelvikning för hö skänkel så måste hästen vara rak i skänkelvikningen. Om baken släpar efter är den inte det. När du då börjar flytta hästen ska du samtidigt med förhållning på yttertygeln "styra" hästens bog till höger, hela tiden med en rak yttersida. Du kan inte göra detta bara genom att ta i högertygeln, utan du använder båda tyglarna för att styra hästen dit, det är viktigt att bogarna är med. Hästen ska gå åt vänster, bogarna liksom åt höger Du får tajma med båda skänkelhjälperna o tyglarna.

hmm om bakdelen går åt ett annat håll är det ingen skänkelvikning :angel:

fånga upp och få mer koll på yttersidan - ytter tygel och skänkel :idea:

ditt problem är att du tappar allt ytterstöd, det leder till att du förböjer hästen. då faller ytter bogen ut och hästen sätter över dig på sin inner sida.

rid hästen rak!
tänk tillomed ytterställd för att verkligen hitta ett läge där du inte förböjer.
du kan även prova att rida lätt i traven och verkligen få med dig häseten i varje steg och "sätte dig på ytter sidan"

ditt problem är att du tappar allt ytterstöd, det leder till att du förböjer hästen. då faller ytter bogen ut och hästen sätter över dig på sin inner sida.

rid hästen rak!
tänk tillomed ytterställd för att verkligen hitta ett läge där du inte förböjer.
du kan även prova att rida lätt i traven och verkligen få med dig häseten i varje steg och "sätte dig på ytter sidan"
Vi är inne på samma linje alla, om du rider lätt kan det hjälpa att sitta ner på fel sittben i skänkelvikningen, lättare att driva i bra takt.

hmm om bakdelen går åt ett annat håll är det ingen skänkelvikning :angel:

fånga upp och få mer koll på yttersidan - ytter tygel och skänkel :idea:
Just (var har DU varit:confused: tävlat kanske)
Allt för många fokuserar sig på sidförande hjälper. Bromsa upp bogen- tänk rakt framåt.
hästen måste först ta sidförande skänkel bra, sen är det ytter som bibehåller tvärningen.

Nope, inte varit på dressyrtävling sen före midsommar (så nu börjar jag bli lite sugen :d)
är hemma hos pålles uppfödare och rider hela kvällarna, så sen somnar jag i soffan istf att hänga på buke :D

till TS:
ett bra sätt att kolla av att man har koll på yttersidan är att rida skänkelvikningen som trappsteg, gärna på diagonalen så får man in många växlingar
flytta några steg - rid rakt framåt mot kortsidan - flytta några steg igen osv.

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka