Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hm. Det var väldigt längesen jag tuktade en hästman men nu är det dags! Och jag tänkte använda sax i manen för första gången i mitt liv. Men hur får man det snyggt? Samma princip som vid ryckning; all man över på ena sidan när man klipper den?Help me!
Jag vet inte hur yvig man din häst har, jag har bara ett halvblod själv och dom är ju inte i närheten av vad andra raser kan vara...
Jag kammar ner manen på den sida jag vill ha den, det är bara främre delen av halsen som min hästs man spretar. Sedan klipper jag till önskad längd + 1-2 cm. Det sista tar jag med uppvinklad sax så att det dels tunnar ur manen lite och kanten inte blir avhuggen utan ser mer naturligt ut. På en normaltjock halvblodsman funkar det, har du ponny eller kallblod kan det ju kräva mer urtunning, kanske en Solo-Comb kan vara nåt? Jag provade en gng på min häst och tyckte det funkade bra, men var för snål för att köpa en Finns bla på Hööks
Jag gör samma som stjärnfrugt, klipper lite längre än vad jag vill att den ska vara och klipper sedan den undre delen av manen, den mot halsen lite kortare med vinklad sax. Dagen efter får man trimma till små tofsar som har smitit, blir himla snyggt på halvblodsmanar iallafall.
Jag kammar och håller manen uppåt m.hj.a. en mankam sedan klipper jag så. När manen faller så blir det en mer naturlig kant. Manen på min är tjock och ligger på båda sidor, så det måste se bra ut hur det än faller.
Jag kammar över manen på "fel" sida,sen klipper jag rakt av,lägger sen över den på "rätt sida och jämnar till om det behövs. Blir inte alls rakt och "muppigt",utan ser helt ok ut faktist (för så lite jobb).
Jag klipper av en bit, tunnar ur med solocomb eller mankniv, klipper det sista med saxen lodrätt mot manen för inte få det så rakt avklippt. Det brukar se helt OK ut. Jag har en TJOCK ponnyman att jobba med, så det är inte så lätt...
Hundavel & Ras
Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
Hästmänniskan
Hej!
Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);)
Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
Islandshäst Det finns massor av åsikter, såklart, men ja jag anser att du kan det. Jag är i samma viktklass som du, kanske aningen tyngre, och 10 cm...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.