Få manen att ligga ner

K

Kvick

Hej, jag har ett 5-årigt halvblodssto. Mitt problem är att hennes man inte ligger ner på en sida utan står rätt upp. Manen är ca 15cm lång. Hur jag än försöker att borsta ner manen så ligger den ner i 5 sec sen ställer den sig rakt upp igen. Jag skulle vara glad om någon kunde förklara för mig hur man får manen att ligga på en och samma sida utan att den "ställer sig upp".

Tacksam för svar - Rebecca :bump:

Sv: Få manen att ligga ner

finns nog inget man kan göra, det är ju hur virvlarna är som avgör det.

fläta den på rätt håll och låt flätorna sitta i över natten och fläta om varje dag :)

Lycka till!
Jordgubben

Ryck manen så att den blir mkt tunnare, då funakr det nog:D;)

observera att detta måste vara ett skämt-svar.
Givetvis lägger sig inte manen om den väger mindre än innan.

ja,fläta är ett sjuukt bra tips. ((: funkade super på min förra c-ponny !:D'

kan ju låta manen växa ut tills den lägger sig och sen klippa... för som sagt om den är tunnare(som efter att du ryckt den) så väger den mindre och lägger sej inte..:idea:

Jag kämpar med min unghästs man som ligger på båda sidor nu.

Det bästa tror jag är att försöka hålla den så lång som möjligt till det ordnat sig, för ju längre den är, desto lättare är det att hålla den på plats. Dessutom tynger den ju ner mer om den är lite längre.

Så, trots att det kliar i mina "man-ryckningsfingrar" så försöker jag hålla mig...

Min hästs man står ALLTID upp (Sen så växer den inte heller så jag kan inte göra mkt åt saken:angel:) och jag har försökt med det mesta, nu har jag iofs kortat av den för att den ska växa ut jämnare, men hon har så tunn man att inget hjälper, har du tur så får din häst tjockare man, men annars får du nog leva med det;):D Jag har accepterat det nu efter 3 år, (pannluggen är fortfarande en liten tofs som ALDRIG växer:p) och gett upp hoppet, hon är ju ändå 15 år:angel:

Annars som någon skrev, prova fläta.

Fläta ner manen är väl det bästa och mest beprövade skulle jag tro. Fläta stenhårt rakt ner och låt sitta, efter ett tag bör manen ha "kommit på andra tankar"

en del manar går ju inte lägga åt ena sidan hur mkt man än flätar...själv har jag en häst med obotliga virvlar som resulterar i tuppkam...rätt charmigt får man väl tycka när det ändå inte går att göra nåt åt det...;)

Ah, det e jobbigt! Tänk om hästarna kunde använda t.ex. Hårspray?:angel::D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
620
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka