Få loss hästtransport!

Lycanthrope

Trådstartare
Min hästtransport sitter fast :eek:

Någon ville vara vänlig och satte i handbromsen i vintras och där har den stått sen dess.
Vi drog loss den när det var lite lite snö kvar för ett tag sen, men det visade sig att ena hjulet var fast och bara gled med dom få metrarna till grusplanen.

Har provat att banka på insidan osv, men verkar inte hjälpa.

Vad kan man prova? :o

Sv: Få loss hästtransport!

Samma hände mig förra vintern. Hade lånat ut transporten på hösten och personen la i bromsen. Vi fick klippa av bromsvajrarna och lämna om och få nya. Kostade runt 2500.

Kanske inte alls samma sak.. men när jag körde ett släp vars ena däck låste sig, fick jag tipset från en kille som jobbar på bilverkstad att jag skulle prova att backa.. varför eller hur vet.jag inte, men funkade gjorde det:)

Testa att backa den om ni inte har gjort det. Ibland så lossnar det då.

Jag vet typ inget om släp men det kanske funkar om ni kopplar den till en bil och grejar lite?

Vi har provat lite med bil, en ganska klen bil dock.

Att klippa av vajrarna har vi verkligen inte råd med.. :/

Det var samma förra vintern men då fick vi hjälp med en traktor som knyckte till den lite och så släppte det.

Jag fick tips om att spraya på 5-56 på alla bromsarna och sen backa köra framåt backa köra frammåt för att få det att lossna och det funkade. Absolut inte släpa transporten ngn lång sträcka utan en ca 5 m

Att klippa av vajrarna har vi verkligen inte råd med.. :/

Det var samma förra vintern men då fick vi hjälp med en traktor som knyckte till den lite och så släppte det.
Oftast är det bromsbackarna som rostar fast inuti trummorna; inte vajrarnas fel. Litet lagom våld - omväxlande framåt och bakåt - med bil eller traktor brukar kunna hjälpa, i värsta fall kan man försöka värma med gasolbrännare på utsidan runt om den trilskande bromstrumman. Helst med hjulet avtaget när man värmer förstås. :)

(Lärdomen är uppenbar, dra inte handbromsen när transporten ska långtidsparkeras utan klossa framför/bakom hjulen istället. :grin: )

(Edit: jag skulle dra mig in i det längsta för att spreja 5-56 eller liknande i bromstrumman, bara som sista åtgärd. Backarna lossnar sannolikt, men man måste plocka ner bromsen och göra rent trumma och backar (eller byta backar) för att få tillbaks någon bromsverkan på det hjulet.)

Senast ändrad:

Testa att backa. Man kan också köra framåt samtidigt som en person går med en slägga (gummi) och knackar på fälgen/däcket samtidigt.

Eller så blir man tvärförbannad och kör som en toking och hoppas på att det lossnar :D

Får väl prova lite mer att backa :)

Måste ju få loss det eftersom det står kvar på gården vi har flyttat ifrån, sista utflytt datum är sista maj :rofl: Och jag skulle behöva besiktiga det!

Många släp har justeringsskruvar för bromsarna på insidan vid hjulen (dvs under släpet på "baksidan" vid däcken) som man kommer åt antingen genom att plocka bort däcken eller krypa in under släpet. Lossar man dessa ordentligt så släpper man på bromsarna och släpet går att flytta så att det går att få till verkstad (även om det förstås inte bromsar som det ska) så dom kan smörja upp påskjutsbromsen och justera bromsarna vilket ofta behövs när det börjat kärva. Försöker man gunga loss släpet om det fastnat ordentligt så det inte släpper eller köra med bromsar som ligger på så lyckas man bara ha slita ut padsen vid bromsbackarna och har man otur lossnar de och fastnar så hela hjulet blir låst.

Senast ändrad:

Testa att backa. Man kan också köra framåt samtidigt som en person går med en slägga (gummi) och knackar på fälgen/däcket samtidigt.

Eller så blir man tvärförbannad och kör som en toking och hoppas på att det lossnar :D
Du måste slå på trumman...Det gör man inte sålänge det dras framåt.

Jag har nog kört sönder ett o annat däck:angel:

Hände mig med nu när ja skulle börja använda släpet efter vintern.. Vi sprutade på 5-56 på alla vajrar och sen hissade vi upp transporten lite med domkraft och drog loss däcket..

KL

Om jag hissar upp den sidan där däcket sitter fast, hur kan jag då se vad som gör att det sitter fast? :angel:

Som många skriver. Slägga! Och dra te utav h-vete. Bästa är järnslägga, men då bör man lägga en brädlapp för att skydda fälgen. Är man inte rädd om den är det bara att banka på. Alternativ plocka isär allt. Inte alls kul! Lite pilligt med, men gratis om ni klarar det själva.

Kl

Jag håller med dem som har skrivit att du ska backa:) Men inte fjösbacka!
Sen vet jag ju inte HUR hårt det sitter, då bör du nog ta till den där släggan!:D

Lite våld medelst dragbil kan funka, ryck framåt, bromsa rätt hårt och ryck fram igen så kanske det släpper.

Ett annat knep för att undvika att hjulen fastnar är att alltid köra framåt lite innan man kopplar loss om man backat. Så att hjulen rullar ett varv framåt innan släpet blir stående. Har märkt att det krånglar mindre då, varför vet jag inte :)

Känner igen problemet. Någon var snäll och flyttade min bil när jag var borta ett tag i vintras. Men istället för att bara låta växeln ligga i så drog man handbromsen för kung och fosterland. Och parkeringen är platt som en pannkaka. Bankade, slog och svor med slägga en hel dag. Varför är det så svårt att inte dra handbromsen och istället använda klossar? Kan bli stendyrt...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 375
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka