Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oftast är det bromsbackarna som rostar fast inuti trummorna; inte vajrarnas fel. Litet lagom våld - omväxlande framåt och bakåt - med bil eller traktor brukar kunna hjälpa, i värsta fall kan man försöka värma med gasolbrännare på utsidan runt om den trilskande bromstrumman. Helst med hjulet avtaget när man värmer förstås.
(Lärdomen är uppenbar, dra inte handbromsen när transporten ska långtidsparkeras utan klossa framför/bakom hjulen istället.)
(Edit: jag skulle dra mig in i det längsta för att spreja 5-56 eller liknande i bromstrumman, bara som sista åtgärd. Backarna lossnar sannolikt, men man måste plocka ner bromsen och göra rent trumma och backar (eller byta backar) för att få tillbaks någon bromsverkan på det hjulet.)
Banka med slägga en hel dag låter jobbigt. Jag har använt ett vedträ, satt kortänden mot fälgen och bankat med baksidan av en yxa på den andra kortänden. Flyttat vedträt runt fälgen om det inte släpper direkt.
Släp har trumbromsar.