Få loss hästtransport!

Sv: Få loss hästtransport!

Banka med slägga en hel dag låter jobbigt. Jag har använt ett vedträ, satt kortänden mot fälgen och bankat med baksidan av en yxa på den andra kortänden. Flyttat vedträt runt fälgen om det inte släpper direkt.

Oftast är det bromsbackarna som rostar fast inuti trummorna; inte vajrarnas fel. Litet lagom våld - omväxlande framåt och bakåt - med bil eller traktor brukar kunna hjälpa, i värsta fall kan man försöka värma med gasolbrännare på utsidan runt om den trilskande bromstrumman. Helst med hjulet avtaget när man värmer förstås. :)

(Lärdomen är uppenbar, dra inte handbromsen när transporten ska långtidsparkeras utan klossa framför/bakom hjulen istället. :grin: )

(Edit: jag skulle dra mig in i det längsta för att spreja 5-56 eller liknande i bromstrumman, bara som sista åtgärd. Backarna lossnar sannolikt, men man måste plocka ner bromsen och göra rent trumma och backar (eller byta backar) för att få tillbaks någon bromsverkan på det hjulet.)

Vajrarna kan också rosta fast i sitt hölje, och minsta lilla en vajer kärvar så skall man byta ut den.

Banka med slägga en hel dag låter jobbigt. Jag har använt ett vedträ, satt kortänden mot fälgen och bankat med baksidan av en yxa på den andra kortänden. Flyttat vedträt runt fälgen om det inte släpper direkt.

En del bromsskivor har (får) en kant på insidan. Får man inte handbromsbackarna att släppa helt så går det inte att trä av bromsskivan från navet vilket leder till att man får jobba lite mer än önskvärt...

Jag skulle börja med att prova att backa som många andra tipsat om.

Mitt släp har en automtisk broms när man backar den innan stop. Vet ej exakt hur det funkar, men jag vet att det kan vara svårt att få denna automatiska spärr att släppa om det regnat när jag kört med släpet alt om det är kallt ute. Nu gör jag alltid så att när jag parkerat släpet (måste alltid backa in det på sin plats) så backar jag så långt jag kan och så kör jag fram 1-3 m och det funkar kanon.

Hoppas det löser sig :-)

Släp har trumbromsar.

Byt ut några ord så gäller Bowmans inlägg även trumbromsar.

Tar mig friheten...
"En del bromstrummor har (får) en kant på insidan. Får man inte bromsbanden att släppa helt så går det inte att trä av bromstrumman från navet vilket leder till att man får jobba lite mer än önskvärt..."

Har råkat ut för det på både bromsskivor (Volvo 740) och bromstrummor (Golf mk1&2). Det är ett jävla meck men skönt när det lossar.

Halvt off-topic:
Kom att tänka på när bromsen fastnade på ett av däcken på familjens förra transport. Då dragbilen "tyvärr" var för stor och stark märktes det dock inte, så det var ett fint streck i asfalten hela vägen från stallet hem till oss (skulle slänga ris). Och i däcket saknades det gummi på en 10x10cm fläck. :P
Var bara att smörja upp bromseriet och byta till ett annat däck.

/C

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
895
Senast: Sharpless
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 375
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 973
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka