Få katt gå upp i vikt

WhoIsItAgain

Trådstartare
Finns det katternas Krafft Rehab? ;)

Har en katt som tappat i vikt pga sjukdom men går nu på medicin. Men hon tar sig så långsamt. Tappade ca 1 kg och på en liten katt som vägde 3,5 kg så märks det ju. Till det hör ju hon är 19 år (i september).

Sen äter hon inte vad som helst heller. Sheba, Gourmet, osv går bra. Hon tröttnar snabbt på en sort och man får byta ofta. Hon får även kokt torsk, stekt kyckling osv för att blanda ut maten lite.

Jag har gett henne äggula blandad med grädde. Är det bra?

Sv: Få katt gå upp i vikt

Hills har ett specialfoder som passar till djur (tror att det passar katter oxå)som behöver extra näring, har för mig att det heter ad... Finns hos en del veterinärer. Det dyker säkert upp någon kattexpert som kan ge bättre svar :D

Ja, Min ena katt är lite mager.
Hon dricker mest vatten!!
Men jag försöker att ha mkt mat i skålen och mata henne med skinka, mjölk, ost, räkor, fisk m.m! :)

Royal Canins outdoor är det extra fett i och lite extra ingredienser som är bra för deras immunförsvar.
Det kör jag på till min kisse men måste nog byta till indoor snart,
hon börjar bli lite väl rund och god nu.:angel:

Torsk och sånt är kanske inte det bästa att ge och steka kattmat ska man inte göra. Ge kycklingen rå istället. Finns det inte blötmat för kattungar i nått märke? Har du en katt som äter blötmat redan så tycker inte jag att du ska börja ge torrfoder. Det kommer säkert få katten att gå upp i vikt, men är inte direkt nyttigt pga större del kolhydrater än köttprotein. Torrfoder är också ofta godare (mer smakämnen) och risken finns att det blir svårt att ge blötmat om dom får smak på torrfoder.

Äggula blandat med grädde är bra. Fett kött av olika slag kan du ge. Du kan köpa Hill's a/d och ge också.

ad_burkmat_622.jpg

a/d hette det ja!

Reklamtext:"Vid foderbehandling av hundar och katter som tillfrisknar från en allvarlig sjukdom, olycka eller operation - både hundar och katter kan genomgå signifikanta förändringar när de måste uthärda en allvarlig sjukdom, skada eller operation. De kanske får svårt att bibehålla ett naturligt försvar och kroppsliga reservkrafter (de kan tappa vikt från muskel- eller organvävnad) vilket påverkar återhämtningen. Prescription Diet* Canine/Feline a/d* är särskilt framtaget av veterinärer för att utfodras till hundar eller katter i vissa försvagande tillstånd. Dessa tillstånd kan påverkas av uteblivna huvudsakliga näringsämnen och lättsmält energi."

Min kisse älskar rå nötfärs blandat med äggula så det kan du också prova.

*hugger en knapp i högen*

Tack för bra tips. Mina katter har alltid haft torrfoder framme och sen ätit blötmat. Men just den här katten äter inte längre så mycket torrfoder då hon förutom sin struma har FORF och dåligt med tänder.

Men ska prova hills maten, den kan tänkas gå ner ibland i alla fall. Nötfärs med ägg kommer garanterat slinka ner! Att hon äter stekt kyckling är för att hon får bitar när jag äter det men ska se till lägga bort lite rå åt henne, tack för det tipset också.

Passar på att fråga varför torsk inte är bra? Den andra katten äter nämligen bara torrfoder + fisk. Och hon tröttnar också på en sort ibland så man får variera mellan sej, torsk och pangalus fisk. Just nu går bara torsk att äta, innan var det pangalus en lång period.

Jag har hört att rå fisk kan hämma upptagandet av tiamin, ett viktigt B-vitamin i hjärnan (brist på det kan leda till döden i värsta fall)
Kokt fisk kan man ge lite då och då utan fara.
Ger man katten kokt fisk bara ibland så tror jag att det är helt okej, min katt mår iallafall prima.:laugh:

Senast ändrad:

Jaha men då fortsätter jag. Hon har ätit kokt fisk dagligen i 17 år och lever än! :laugh:

Den friskaste katt jag någonsin haft. Hon har aldrig varit till veterinären sjuk utan endast varit där för vacc och tandkollar.

Liknande trådar

Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 059
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 235
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 597
Senast: Kratus
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30